Nojoo, tuli tuossa epähuomiossa ostettua kyseinen auto kevät talvella. Hintaa koko komeudelle kertyi huimat 300€, tosin autoa ei ole katsastettu ja muutenki ollut käytössä viimeksi -88, siitä asti se on seisonut tallissa. Kilometrejä on kertynyt 64 000, ja sisältä on kuin uusi.
Alku vaikutti lupaavalta, ajamalla tuotiin muutaman kilometrin päästä. Kuitenkin nyt vasta olen päässyt projektin kimppuun ja perfektionismi alkaa ilmenemään.
Pienellä sytytyksen säädöllä ja tulppien vaihdolla auton sai käymään neljällä. Lisäksi kaasuttimen säädöt olivat syystä tai toisesta poskellaan, luultavasti myyjä oli yrittänyt saada toimimaan? Kuitenkin tyhtäkäynnilläkin alkoi pysymään käynnissä, ilman ryyppyä.
Tämän jälkeen koulukiireiden takia auto odotteli kesää, jotta ''huoltamisen'' voi kunnolla aloittaa. Homma alkoi jarrujen kunnostamisella, jotta mahdollista siirtää turvallisesti ilman traileria. Varaosien saalistamisen jälkeen alkoi purkaminen ja osien vaihto.
Rummun avaaminen oli työn ja tuskan takana, osittain jumittamis ilmiön takia. Talliin siirtäessä erehdyin polkaisemaan jarrua käsijarrun sijasta, mikä lukitti toisen puolen melko pahasti. Kuitenkin sain vaihdettua sylinterin tiivisteet, jouset ja hihnat.
Lisäksi käsijarrun vaijeri katkesi välissä. Etujarrut olen myös tehnyt ylös. Jarruletkut passasivat mersun c-sarjasta ja käsijarruvaijeri Peugeot Boxerista.
Isä väänteli uudet jarruputket autoon, paljon on muutenkin auttanut.
Vuorossa oli vuotavan pakoputken korjaus. Vanhaputki oli päässyt ns. kukkaan, mistä oletattavasti johtui ''ralli'' äänet.
Kuitenkin pakosarjan irroittamisen myötä ilmeni suurempi ongelma.
Aluksi mietin hitsauttamista, mutta pikakorjauksena käytettiin tiiviste tahnaa väliaikaisena ratkaisuna.
Muutama parempi kuva autosta
Tuli sitten haettua varaosa auto ala-härmästä, hyvään varaosa hintaan.
Auto on mennyt jo osiksi ja tänää kävi aamulla paalaus auto hakeen loput pois. Rauhoitellakseni voin sanoa, että autossa oli tekniikan vaihto (1.3) ja muutenkin oli Todella huonossa kunnossa. Osia kuitenkin tuli irroitettua reilusti itselle ja ehkä jopa myyntiin.
Enää auto odottaa uutta pakosarjaa, ajovaloja, etupuskuria, muutamaa muoviosaa sisälle ja etulipan hiomista/maalaamista.
Paljon on jäänyt tekemisiä kirjoittamatta ja kuvia puuttuu monesta vaiheesta, mutta ei kerkeä työn tiimellyksessä näppäillä kuvia.
Tarkoituksena on vielä purkaa koko sisusta palasiksi ja pestä penkinpääliset, lattiamatto, ionisaattorilla hoitaa loput ja kaikkea muuta pientä hommaa mikä ei nyt tule mieleen.
Homma kyllä varmaan vielä laajenee tässä projektin edetessä, saa nähdä tuleeko kesäksi valmiiksi.. Ainakin odottaa seuraavaa kesää jonsei muuta!