Sivu 1/3

Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 22.05.2013 12:31
Kirjoittaja Fouga Magister
Nojoo, tuli tuossa epähuomiossa ostettua kyseinen auto kevät talvella. Hintaa koko komeudelle kertyi huimat 300€, tosin autoa ei ole katsastettu ja muutenki ollut käytössä viimeksi -88, siitä asti se on seisonut tallissa. Kilometrejä on kertynyt 64 000, ja sisältä on kuin uusi.

Alku vaikutti lupaavalta, ajamalla tuotiin muutaman kilometrin päästä. Kuitenkin nyt vasta olen päässyt projektin kimppuun ja perfektionismi alkaa ilmenemään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pienellä sytytyksen säädöllä ja tulppien vaihdolla auton sai käymään neljällä. Lisäksi kaasuttimen säädöt olivat syystä tai toisesta poskellaan, luultavasti myyjä oli yrittänyt saada toimimaan? Kuitenkin tyhtäkäynnilläkin alkoi pysymään käynnissä, ilman ryyppyä.

Tämän jälkeen koulukiireiden takia auto odotteli kesää, jotta ''huoltamisen'' voi kunnolla aloittaa. Homma alkoi jarrujen kunnostamisella, jotta mahdollista siirtää turvallisesti ilman traileria. Varaosien saalistamisen jälkeen alkoi purkaminen ja osien vaihto.

Kuva

Rummun avaaminen oli työn ja tuskan takana, osittain jumittamis ilmiön takia. Talliin siirtäessä erehdyin polkaisemaan jarrua käsijarrun sijasta, mikä lukitti toisen puolen melko pahasti. Kuitenkin sain vaihdettua sylinterin tiivisteet, jouset ja hihnat.

Lisäksi käsijarrun vaijeri katkesi välissä. Etujarrut olen myös tehnyt ylös. Jarruletkut passasivat mersun c-sarjasta ja käsijarruvaijeri Peugeot Boxerista.

Kuva

Isä väänteli uudet jarruputket autoon, paljon on muutenkin auttanut.

Vuorossa oli vuotavan pakoputken korjaus. Vanhaputki oli päässyt ns. kukkaan, mistä oletattavasti johtui ''ralli'' äänet.

Kuva

Kuitenkin pakosarjan irroittamisen myötä ilmeni suurempi ongelma.

Kuva

Kuva

Aluksi mietin hitsauttamista, mutta pikakorjauksena käytettiin tiiviste tahnaa väliaikaisena ratkaisuna.

Muutama parempi kuva autosta

Kuva

Kuva

Tuli sitten haettua varaosa auto ala-härmästä, hyvään varaosa hintaan.

Kuva

Auto on mennyt jo osiksi ja tänää kävi aamulla paalaus auto hakeen loput pois. Rauhoitellakseni voin sanoa, että autossa oli tekniikan vaihto (1.3) ja muutenkin oli Todella huonossa kunnossa. Osia kuitenkin tuli irroitettua reilusti itselle ja ehkä jopa myyntiin.

Kuva

Kuva

Enää auto odottaa uutta pakosarjaa, ajovaloja, etupuskuria, muutamaa muoviosaa sisälle ja etulipan hiomista/maalaamista.

Paljon on jäänyt tekemisiä kirjoittamatta ja kuvia puuttuu monesta vaiheesta, mutta ei kerkeä työn tiimellyksessä näppäillä kuvia.

Tarkoituksena on vielä purkaa koko sisusta palasiksi ja pestä penkinpääliset, lattiamatto, ionisaattorilla hoitaa loput ja kaikkea muuta pientä hommaa mikä ei nyt tule mieleen.
Homma kyllä varmaan vielä laajenee tässä projektin edetessä, saa nähdä tuleeko kesäksi valmiiksi.. Ainakin odottaa seuraavaa kesää jonsei muuta!

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 22.05.2013 12:41
Kirjoittaja Fouga Magister

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 23.05.2013 12:43
Kirjoittaja Naskali
Foorumin ohjelma tökkii hieman kuvia vastaan. Parhaiten tuntuu toimivan esim. photobucketiiin tallennetut kuvat (ja nekin pienessä koossa ettei osa kuvista rajaudu pois). Linkinkautta nuo kuitenkin näkyvät.

Hienoa että harrastus Talbotin kanssa on tuolla tasolla ja auto saa osakseen tarkkaa huolenpitoa. Nuo antamasi vinkit muiden merkkien yhteensopivista osista ovat varmasti tärkeitä muillekin. Horizoniin on toistaiseksi osia vielä löytynyt aina jostain pitkän etsinnän jälkeen mutta nyt alkaa olla varaosien saanti jo hieman haastavaa. Esim Motonetistä, josta on vielä parin viimevuoden aikana saanut osia melko hyvinkin, alkavat osat pian loppumaan.

Minulla itsellä on samanikäinen, -värinen ja myöskin 1,3 koneella oleva Horizon. Tarkoituksena museorekisteröidä ensivuonna.

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 23.05.2013 22:49
Kirjoittaja Fouga Magister
Kyllä noita kulutus osia vielä melko hyvin löytyy, tosin ne alkaa olemaan kiven alla. Oulun tarviketorilta löysin suurimman osan osista jarruihin, mutta varastoja ovat alkaneet tyhjentämään osien vähäisen kysynnän takia.

Sisustan osia, tai muuten ''kosmeettiset'' osat ovat todella tiukassa. Tämän takia hommasin toisen auton mistä sain itselle hyvät umpiot, tuulilasin, GL merkin takaluukkuun ja muuta pikku tilpehööriä, jotta saa vimpan päälle laitettua.

Itsellä on kans tuo museo rekisteröinti mielessä, jos sitä tälle kesälle kerkeisi viranomaisille näyttää. Tosin myllyttää tuon auton vielä joutaa ja paljon muutakin, ruostetta on onneksi tosi niukasti tarjolla.

Tänää sain muuten umpiot purettua, maalattua (päältä) ja puunattua valopinnat. Lisäksi uusi pakosarja on nyt paikallaan.

Talbot Horizon

ViestiLähetetty: 07.06.2013 18:58
Kirjoittaja Fouga Magister
Umpiot tuli purettua atomeiksi, jotta helpompi puunata peilipinnat ja muutenki kunnostaa

Kuva

Kuva

Tuli hiottua umpion reunat ja maalattua ne uudestaan

Kuva

Kuva


Tuli tuossa odotellessa myös purettua sisusta kokonaisuudessaan pois. Periaatteessa ei olisi tarvinnut purkaa kuin lattiamatto, kummasti homma kuitenkin levis.. Mutta tuli samalla nyt korjattua toisen takaoven lukko ja vaihdettua molemmat ovenkahvat taakse

Kuva

Sovitettuna lattiamatto taakse, uudella vaahtomuovilla ja bitumilla

Kuva

Kuvaa etumaton eristämisestä

Kuva

Matto paikallaan

Kuva

Sisusta apukuljettajan penkkiä vaille valmis, samalla tuli kykettyä keskuslukko autoon, uudet kaiuttimet sopivat mielestäni paremmin kuin "alkuperäiset". Tuli vedettyä tuota johtoa vähän ristiin rastiin autoon valmiiksi, jos sitä joskus jotain innostuu laittamaan. Todennäköisesti laitan vielä keskuslukon kaukosäätöiseksi

Kuva

Seuraavaksi alkaa auton kunnostaminen ulkopuolelta, tuli tilattua uusi etuhelma joka odottaa paikalleen laittoa ja maalausta. Lisäksi puskurit, listat ja mallimerkinnät pitää ottaa pois ja puleera maalipinta kokonaisuudessaan. Puskurit olisi tarkoitus käsitellä kuumailmapuhaltimella, jolloin saa uuden näköistä pintaa

Tekniikan puolelta kaikki on valmista jo, mutta kiven iskulevyt joutuu väsäämään eteen uudet. Sekä pitää vielä tehdä pakokaasumittaus ja mitata jarrut testerillä ennen katsastusta.

Horisontti

ViestiLähetetty: 03.07.2013 18:11
Kirjoittaja Fouga Magister
Vähäiselle jäänyt projekti kiireiden keskellä, mutta kuitenkin auto on nyt katsastettu ja kilvetkin pitäisi tällä viikolla saapua.

Kaiken näköistä on joutunut tekemään, mm. alkuperäisen kaasuttimen tilalle vaihdoin vastaavan weberin, jarrulevyn taakse tulevan suojalevyn takia joutui vaihtamaan uuden laakerin toiselle puolelle, lisäksi kallistuksen vakaajan "tanko" ja puslat menivät uusiksi.

Jos joku suunnittelee samaa hommaan, kannattaa laittaa vetari kiinni teipillä/nipparilla tukivarteen kiinni, koska lähtee vetämällä irti. Paikalleen laitto vaatii vissiinkin toisenkin puolen irroittamisen.

Kuva

Uudet puslat ja laakeri paikallaan. Melko kevyesti laakeri oli jumittunut, 20t prässillä kaikki pelissä eikä silti liikahtanutkaan , lämmittämällä lähti irti miljoonassa osassa melko hätäiseen. Onneksi ei tullut sirpaleet naamalle.

Kuva

Kelit ovat onneksi suosineet paljon pihalla värkkäämistä, eikä ole ollut tarvetta mennä aina verstaalle.

Kuva

Tuli soviteltua alumiinivanteitakin alle. Omasta mielestä passaa kohtuullisesti alle, mutta ei ole vielä tullut päätettyä pitääkö täysin originellina päältäpäin. Uusi alahelma eteen odottaa tallissa paikalleen hitsausta,massausta ja maalausta.

Kuva

Huonoa onneakin on ollut matkassa, varaosa autosta otettu "uuden" karhea tuulilasikin meni rikki. Tuli unohdettua se tallin seinää vasten, ja eiköhän tullut kovempi tuulenpuuska ja tarrannut lasiin kiinni. Lisäksi tuli käräytettyä puolivahingossa radio.

Kuva

Onko muuten kenelläkään foorumilaisella tietoa mistä saisi hommattua uuden tuulilasin? Keskipohjanmaan alueella tuntuu olevan melko tiukassa.

Lisäksi onko tietoá vaihteistoöljystä? Perimätiedon mukaan pitäisi käyttää normaalia moottoriöljyä, vai onko muilla tietoa asiasta.

Re: Horisontti

ViestiLähetetty: 13.07.2013 10:18
Kirjoittaja JohnDoe
Opiskelija kirjoitti:Onko muuten kenelläkään foorumilaisella tietoa mistä saisi hommattua uuden tuulilasin? Keskipohjanmaan alueella tuntuu olevan melko tiukassa.


Sieväsen Simon Autoliikkeessä Jämsässä muistaakseni oli Horizonin tuulilasi ehkä vielä varastossa muiden "aarteiden keskellä". Simo saa uusiakin laseja kyllä jostain tilattua, mutta siinä sitten kestää hieman kauemmin (omaani olen vuoden verran odotellut, kun ei kyseisestä paikasta tilaa yksittäistä lasia vaan pitää muutama tulla kerralla - valmistavat lasit tilausten perusteella). Kauhkialantie 1 42100 JÄMSÄ. Puhelin, (014) 718 153. Hinnoissa toki on ns. Simo-lisä, mutta vanhan yrittäjän valttikorttina onkin suuret varastot ja mahdollisuudet ostaa harvinaisempiakin osia.


Opiskelija kirjoitti:Lisäksi onko tietoá vaihteistoöljystä? Perimätiedon mukaan pitäisi käyttää normaalia moottoriöljyä, vai onko muilla tietoa asiasta.


Tämä pitää paikkansa, Mobil1 käy hyvin. Oikeaa vaihteistoöljyä näihin laatikoihin ei saisi laittaa.

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 21.07.2013 16:13
Kirjoittaja Fouga Magister
Hieno homma, uusi tuulilasi on jo varastossa. Hinta oli kohtuullinen 165€.

Hyvä, että sai varmistuksen vaihteistoöljylle, ite vähän epäilin aluksi mutta hyvin tuo on toiminut.

Kilometrejä on kertynyt katsastuksen jälkeen ~700km, hyvin on toiminut tekniikka vaikka on ollut pitkän aikaa seisonnassa. Moottoriöljyt+suodattimen olen vaihtanut pari kertaa, jäähdytysnesteet myös. Luultavasti vaihteistoöljytkin joutuu vielä kertaalle vaihtamaan.

Projekti on polkenut paikoillaan innokkaan ajamisen takia, mutta maanantaina auto menee taas talliin työstettäväksi.

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 02.09.2013 14:03
Kirjoittaja Fouga Magister
Projekti on saatu tältä kesältä päätökseen ja auto on tallissa odottamassa parempia aikoja. Ruostetta oli korissa niukasti, mutta ikkunalistojen ja lasin irroittamisen jälkeen löytyi ongelma kohdat

Kuva

Kuva

Alareuna oli syöpynyt puhki poistoreikien vierestä. Suosittelenkin tarkistamaan, että putket ovat auki listojen alta. Yläkulma oli syöpynyt silikonilla kiinnitetyn listan takia.

Kuva

Kuva

Homma alkoi leikkaamalla reilut palat irti

Kuva

Yläkulma pohjavärissä

Kuva

Kuva

Uusi etuhelma pakoillaan ja pohjavärissä

Kuva

Kylki ei ollut huonossa kunnossa, mutta jotenkin homma levisi ylemmäksi, listan irroituksen myötä maali lohkesi, jolloin raja oli vedettävä pokkaukseen asti.

Kuva

Lokasuoja pintavärissä, pinta oli ihan ok, tosin kiiltävempi pinta tuli kuin alkuperäinen hapettunut. Ensikesälle jääkin hommaksi puleerata koko auto, jolloin eroja ei huomaa maalatulla ja vanhalla pinnalla. Pitää ottaa kuvat vielä katosta ja kyljestä. Katon joutui pyyhkäsemään kokonaan, jotta sai siistin lopputuloksen.

Tuli irroitettua kaikki lokasuojat ja listat mitä autossa on. Suositeltavaa ennalta ehkäisyä ruosteen varalle voin suositella kaikille:
Kaarien sisäpuolelle ja rungon tukipalkkeihin oli kertynyt kuraa. Ne tuli pestyä pois ja laitettua kotelosuojaa. Toinen on tuulilasin listan alla olevat poistoputket, kannattaa varmistaa, että putket eivät ole tukossa. Kotelosuojaa,öljyä tai tervaa kannattaa myös ruiskata helmoihin sekä onteloon, joka on tuulilasin alareunassa.

Lisäksi värit löytyvät Saabin värikartasta. Kyseinen sävy mitä käytin on 127 candyrod.

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiLähetetty: 02.09.2013 22:14
Kirjoittaja Naskali
Huolellista entisöintityötä. Tämän projektin edistymistä on mukava seurata hyvien kuvien kera. Itse sain tänään entisen projektin museorekisteröityä ja seuraava museointiprojektini on ´83 1.3 Horizon.