Talbot Horizon 1.3 GL -83

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Naskali » 26.10.2013 01:21

Jos tuo on mallivuoden -84 auto niin siihen kai?? ei kuulu enää teippauksia. Jos ilmenee että kuuluu, niin olen eilen kysellyt yhdeltä erittäin laadukkaita tarroja valmistavalta taholta että onnistuuko, ja jos onnistuu niin mitä maksaa tarrojen teettäminen minulla olevista käyttämättömistä tarramalleista.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 26.10.2013 12:49

En kyllä itsellään usko, että tähän tarroja kuuluu alkuperäisenä. On omasta mielestä siistimpi listoilla entä tarralla.

Tänää tuli muuten oireita moottoriin, kylmänä nyki aika ilkeästi vielä kovemmassakin vauhdissa.. Lämpimänä kävi kyllä hyvin, tai miten tämän nyt kuuluukin käydä. Pitää välillä käydä käyttämässä autoa talvella ja testailla miten toimii.

Ei muuten satu kenelläkään löytymään kirjallisuutta autosta, esim moottoriöljyn, vaiheistoöljyn määrä/laatu ja muita säätöjä 'tehdas' asetuksille. Motonetistä ei löytynyt Talbotille korjausopasta, mikä oli valtava yllätys :D
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Naskali » 30.10.2013 21:57

Fouga Magister kirjoitti:Ei muuten satu kenelläkään löytymään kirjallisuutta autosta, esim moottoriöljyn, vaiheistoöljyn määrä/laatu ja muita säätöjä 'tehdas' asetuksille. Motonetistä ei löytynyt Talbotille korjausopasta, mikä oli valtava yllätys :D


Minulta löytyy useampikin erilainen korjausopas. Voin skannata niistä tarvittavaa tietoa ja laittaa sähköpostilla. Saattoi hyllyssä olla jopa ylimääräisiäkin korjausoppaita ihan myytäväksi asti.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 20.02.2014 00:16

Nonii, päivitellää välillä tätä projektia. Eli Työn alla on ollut jarrut sekä akselistot. Eli alusta on purettuna osiksi ja odottaisi puhallusta+pinnoitusta.

Eli auto vielä odottaa kasausta, tästä kuvia sitten kun kasassa ja kehtaa esitellä räpellyksiä.

Kiitokset Kimmoa -nimimerkille osista, itsellä on tällä hetkellä ylimääräisiä osia tarjolla suhteellisen paljon. Näitä tulee myyntiin kesällä kun kerkeän ottamaan kuvat tarjonnasta.

Kuitenkin tällä hetkellä jarrut syövytettynä, kunnostettuna, kasattuna sekä uudet levyt+laakerit paikallaan.

Kuva

Kuva

Lisäksi tällä hetkellä hakusessa on uudet iskarit eteen ja taakse, sekä uudet jouset taakse.. Tarkoituksena on suoraan keväällä katsastaa auto museokilpiin.. Toivottavasti menee läpi heittämällä.

Sekin tuli päätettyä että tulee seuraavat vanteet laitettua alle katsastuksen jälkeen, vaikka tämä sotii osittain foorumin mentaliteettia vasten :D

Kuva


Kesäkuussa on tämä projekti paketissa, toivottavasti ei kuitenkaan paalissa :)

Lisäksi olen ollut työstämässä kaverille seuraavan näköistä offroad autoa, jossa on *pikkuisen* enemmän laittoa:

http://forums.offipalsta.com/showthread ... ton&page=5
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 26.05.2014 00:20

Jeps. Päivitellään välillä nyt mitä on saatu pikkuisen puuhasteltua tässä jouten ollessa. Eli tuli haettua auto tuossa muutama kuukausi sitten n.30km päästä, missä kottelo oli talvisäilytyksessä.

Matka meni hyvin ja auto starttasi ensimmäisellä yrittämällä akun laiton jälkeen. Kuitenkin jarrut alkoivat katoamaan juuri ennen perille saapumista.. Noh tämä oli vasemman takasylinterin vika, koska sylinteri oli syöpynyt melko mallikkaasti ja tämä vuoti nesteet rummun sisälle.

Lisäksi on tullut laitettua uudet iskarit joka nurkkaan sekä uusittua puslia mitä viime kesänä jäi laittamatta. Kierrejouset ovat vielä hakusessa taakse, tai paremmin sanottuna passaavia löytyy muista merkeistä, mutta ei ole kiinnostusta maksaa 120-280€/kpl riippuen mihin autoon on oikeasti tarkoitettu.

Tällä viikolla tuli haettua pakulla lisää varaosia autoon, nyt on laatikollinen vetareita, konepeltiä ja takaluukkua. Kiitokset taas Kimmoa -nimimerkille.

Lisäksi tullut taas vaihdettua kaikki öljyt autoon, sekä jarrunesteet sattuneesta syystä..

Eli homma alkoi jarrujen vaihto hommilla, eli taakse uudet sylinterit ja eteen syövytetyt ja huolletut satulat.

Kuva

Kuva

Nyt jarrut ilmattuna ja hyvin pelittää.

No seuraavaksi oli viimekesänä huomattu tankinpitävyys ongelman korjaaminen. Hommahan alkoi tankin tyhjentämisellä, jonka jälkeen seurasi neljän pultin irroitus ja avo't tankki lattialla ja korjauksen pystyi aloittamaan. Oli tankissa kaiken kaikkiaan 3 letkua ja isompi täyttökaula.

Kuva

No ongelmaksi ilmeni vähiin käynyt metalli tankin yläkulmassa. Itse olin jo pokkaamassa uutta rosterista tai tarviketankin kannalla, mutta päämekaanikko meinasi korjata ongeman.. No pakkohan se oli uskoa, että tankin saa juotettua.

Kuva

Kuva

Hyvähän siittä kumminkin tuli sekä ennenkaikkea pitää bensat nyt tankin sisällä. Kotelosuojaa tuli laitettua reilummin tankin päälle, jos nyt kestäisi sen seuraavan 31 vuotta..

Lisäksi tuli nyt laitettua tuota kotesuojaa uudemman kerran kunnolla jokapaikkaan, ettei ainakaan ala porsimaan mistään, toivottavasti.

Kuva

Kuva

Nyt on tullut keskityttyä enemmän visuaaliseen puoleen, koska ensikuussa on tuo auton museointi edessä. No homma alkoi vaihtamalla enemmän aikaan sopiva mankka autoon.

Kuva

No tämän jälkeen oli pakko ottaa laikka käteen ja alkaa kiilloittelemaan auton pintaa. Tähän ei jaksa kaikkia vaiheita kirjoitella, joten muutama kuva räpellyksistä.

Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lisäksi tuli siistittyä tuota konehuonetta, koska tämä vaikuttaa museoinnissa. Tämän vinkin sain kun soitin paikalliselle tarkastajalle joka ohjeisti muutaman pienen jutun, joka kannattaa tehdä ennen tarkastusta.

Kuva

Kuva

Sitten tuli huomattua ettei oikeanpuolen etuikkuna aukea veivistä.. Noh, ei muutako pahvit irti ovista vaihteeksi ja ongelmana katkennut vaijeri.. Tämä vielä työn alla mutta eiköhän sen saa ensiviikon aikana valmiiksi.

Kuva erikoistyökalusta jolla saa veivien tinnit kätevästi irti.

Kuva

Ja lopuksi kuva renkuloista, passasivat hyvin mielestäni autoon, mutta alkuperäinen look silti miellyttää eniten silmää joten tulee pidettyä täysin originellinä auto.

Kuva

Lisäksi naskalilta on laitettu varaukseen 80-luvun fiiliksen viimeistelevä aurinkoritilä takalasille.


Laitetaan lopuksi tähän vielä muutama vinkki, jos joku sattuu tarvitsemaan.

Öljynsuodatin: Fram PH2839

Iskarit koivusen numerolla,
eteen: 443131
taakse: 443130

Jouset passaavat joko volvo XC90, Mazda Mx3 tai Daewoo kaloksesta.. Fyysisiltä mitoilta pituus:360mm, lanka 13mm halkaisija 140mm
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 09.10.2014 16:07

Nonii, tämä projekti on saatu siis tältä osin päätökseen. Eli auto on nyt museoituna, muutoskatsastusta vaille virallisesti. Normaalin katsastuksen suoritin kuukausi sitten, läpi siittäkin meni.

Kiitoksia kaikille foorumilaisille vinkeistä, sekä osista mitä autoon tarvitsi.

Nyt auto odottelee talliin viemistä, sekä tulevia lämpimiä kelejä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Paitsi eihän hommat tosiaan lopu tähän, olisin käynyt muutoskatsastamassa auton, mutta pihalta lähtiessä ei vaihteet päälle.. Ensimmäisenä mielessä, että kytkin remppaa tiedossa, onneksi alkujärkytyksen sekä pienin salapoliisityön jälkeen viaksi ilmeni vuotava työsylinteri. Onneksi tämän ikäisissä autoissa tuon vian paikallistaminen ei vie yleensä 5min kauempaa.. Noo, nyt on kuitenkin vika korjattu, sekä ajalemassakin kävin, että varmasti pelittää.

Kuva

Tosiaan tiivistettä en löytänyt mistää, mutta etralla kävin meistämässä oikeanlaisen tiivisteen, ja ainakin hetken on toiminut.

Ja ei muutakuin rankkaa ajoa, paitsi tuolla koeajokierroksella ikkunat alkoivat huurtumaan, vaikka ei ollut edes sadekeliä, eikä korjauksien jälkeen tule vettä cabiiniin.. No ei siinä mitään, auto parkkiin yöksi pihalle ja ajattelin käydä katsastamassa.. No yllätyksenä aamulla oli jäähdytysnesteet vänkärin matolla.. No ei siinä akuuttia vikaa ole, lämmittimen kennosto on vaan rikki, useammasta kohdasta, eikä pysty korjaamaan. Periaatteessa autollahan pystyy ajamaan ilman kennoa, sekä pystyy tekemään U:n mallisella putken palalla alkuperäisen näköisen moottoritilasta, mutta lämmintä ei enää autoon saisi..

Kuva

Jos tosiaan joltakin löytyy tämä lämmittimenkenno, tai sitten varaosa-auto pihalla, tai tietää mistä voisi soveltaa ko.kennon niin voi ottaa allekirjoittaneeseen yhteyttä.
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Edellinen

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron