Simca 1100 GLX, De Luxe ?

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 18.10.2015 17:53

Vähän lyhempi hitsaustuokio - pedal boxille terveempi kiinnityspaikka ja hantinpuolen rintapellin loput paikat. Akkutelineen taidan laittaa pulteilla kiinni, saa paremmin maalattua.
Kuva
Kuva ei oo kaksinen, kirkasta valoa tuli monesta suunnasta...
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 01.11.2015 19:35

Rintapelti valmiiksi ja kuljettajanpuolen A-pilarin pintapelti vaihtui. Ankean näköinen tuo vanha, melkoista harsoa... Pari samanlaista tuokiota vielä ja kehikko olisi hitsausten puolesta maalattavissa. Takahelma täytyy kiinnittää pohjan maalauksen jälkeen, kun otan kehikon pois telineestä. Myös etupäässä on lommo, johon ei myöskään nyt pääse käsiksi.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 15.11.2015 18:31

Tein nuo vahvikepalat rintapeltiin ja takapenkin kiinnityskohtiin ja loppu raaka-aine onkin jo niin pienissä paloissa,että toiseen A -pilariin ja akkutelineeseen pitää hommata lisää. Kun laitoin nuo palat paikoilleen ja myös tunkinkorvat eteen jää hitsausta vielä yhdeksi viikonlopuksi, toki alustan maalauksen jälkeenkin on vielä takahelman kiinnitys ja luukkujen korjauksia - n. 350 tuntia näyttäisi menevän hitsauksiin kaiken kaikkiaan. Ensi viikonloppuna menen maalarin verstaalle plaraamaan värikarttoja, alkuperäiselle värille jo löytyi kyllä malli, mutta kaavaa ei. Eli on tarkoitus hakea uudempien autojen kartoista mahdollisimman lähellä oleva väri ja sen reseptillä tehdä maali, mahdollisesti vielä "säätää" tarpeen mukaan. Skannaamalla vanhasta maalipinnasta otettu väri oli reippaasti punaisempi, toki ihan hyvän näköinen. Nyt olisi kuitenkin hinku saada väri lähemmäs alkuperäistä pronssin sävyistä - saas nähdä mitä tulee...
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 29.11.2015 19:06

Aloituksesta tulee kohta 2 vuotta, hitsaukset sentään olla voiton puolella. Vanhojen korikittien poistoa ja hitsaussaumojen siistimistä vielä ennen epoksin ruiskutusta. Kori on tarkoitus maalata epoksilla ympäri ja epoksin jälkeen levitetään korikitit limisaumoihin. Pohjaan alapuolelle musta uretaani ja sisälle piiloonjääviin pintoihin ulkoväriin sävytetty akryyli. Koteloihin tietysti suojaus, pohjaan ei muualle tule massausta. Tallin ilmanvaihtoa täytyy myös parantaa ja tehdä tilapäinen "maalauskammio", jospa kuitenkin joulun ja uudenvuoden välipäivinä saisi jo maalaustakin alkuun, alle 10 asteen pakkasilla tallin saa helposti pysymään lämpimänä. Värinäyte on Peugeotin värejä, nyt mentiin ruskean/keltaisen puolelle, hyvä väri tuokin. Ruskeutta voi tehdä myös ruskea väri tuolla alla. Yritämme kuitenkin säätää väriä punaisemmaksi ja hommaan punaista pohjamaalia - katsotaan sitten..
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 10.12.2015 17:53

Väristä löytyi "R" merkitty punaisempi versio, kuvassa kakkosella merkitty(ylhäällä oikealla), siihen kun pari kertaa lisättiin punaisia sävyjä, päädyttiin nelosella merkittyyn sävyyn(vasemmalla). Se taitaa olla lopullinen, aika lähellä alkuperäistä ja muutenkin mieleinen - ja jonkun aikaa ehtii asiaa vielä makustella. Tallissa otetusta kuvasta ei ehkä pääse käsitykseen, ulkona luonnonvalossa värit toistuvat hiukan erilaisina. Nuo kokeet on tehty lisäksi 0,5 dl sekoituseränä, isompana eränä tehty voipi vielä olla hiukan erilainen. Maali on PPG:n vesimassaa, moisella en ole ennen maalannut - muutenkin maalauskokemus on vähäistä ja pitkän ajan takaa..
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 02.01.2016 11:08

Välipäivien harrastamisen tuloksia, kehikko ruiskutettu epoksilla melkein kokonaan. Sisältä jäi hieman kesken - epoksi loppui ja tietysti nuo telineen kiinnitys kohdat. Pohjaan levitin korikitin limisaumoihin ja ruiskutin uretaanin. Vaihteeksi tulee näkyvämpääkin jälkeä puuduttavalta tuntuneen hitsausurakan jälkeen. Hommaan lisää epoksia ja pintaväriin sopivaa akryyliä, ajattelin vielä maalata katon sisäpuolelta tuossa telineessä - työskentelyasento helpompi. Sitten täytyy keplotella kehikko irti grillistä matalammalle telineelle.
Kuva
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 16.01.2016 12:23

Katon tukikaaret ovat ensimmäiset pysyvästi takaisin koriin ruuvatut osat. Maalauksen kuivuttua liimasin 1 cm paksuisen äänieristeen kattoon, on juuri sopiva kaarien alle. Yritys on saada kattoa tukevammaksi, ulkopuolella on ehkä haastavimmat maalauksen pohjatyöt. Auton latovarastoinnin aikana oli katolle pudonnut joku parru, katossa oli poikittain painuma. Katto oli myös vahvassa pintaruosteessa alapuolelta, tätä varovasti hiekkapuhaltaessa onneksi katto lommahti takaisin suht napakaksi ja nyt noin tuettuna tuntuu hyvältä. En malttanut enää lähteä metsästämään ehjää kattoa, yritän tuossa harjoitella kittausta ja hiontaa...
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 31.01.2016 17:45

Loput saumat kitattu ja sisäpuolta maalattu akryylillä, myös rintapellin yläosa moottoritilan puolelta on maalattu samalla. Sinne tulee vielä 2 - 4 mm paksu "bitumi"-äänieristyslevy, hiontapohjamaali ja pintaväri. Siinä pyrin alkuperäiseen ulkonäköön, rintapellin sisäpuolella sen sijaan taidan käyttää tuollaista eristettä kuin katossakin - mustana väriltään. Lattiaankaan en sisäpuolelle ajatellut liimata ohutta bitumia, kuten alku peräisesti on, irrallinen huopa kumimaton alle. Siveltävää korikittiä meni 1,5 l, vaikka auto on pieni, saumoja on yllättävän pitkälti.Talliin tuli kummasti lisää tilaa, kun korin otin pois telineestä. Nyt pääsee tekemään loput keulan ja takapään hitsaukset.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 05.02.2016 22:44

Etupään poikittaispalkin lommo ja lyhdyn kiinnityspellin ruostevaurio korjattuna. Lokasuojia ja etupään muita peltejä tuli myös soviteltua. Etuovet taidan käyttää myös paikalla, kun sovitan lokasuojat lopullisesti - toisessa on myös pieni ruostevaurio A-pilariin tulevassa kiinnityskohdassa. Taidan kuitenkin takapään ruostevaurion korjata seuraavaksi, täytyy vaan käydä kysymässä pellisepiltä (Finnpelti) saavatko taivutettua korjauspalani kaarevaksi, "peräseinän" alaosaan koko auton levyinen pala takavalojen alle. Käytössäni olevilla venytysleuoilla ei onnistu...
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 14.02.2016 12:40

Takahelma asennettu paikalle ja peräseinän ruostevaurio korjattu. Ammattimiesten neuvoilla sain tuon korjauspalan taottua sopivalle kaarelle, helmapellissä oli merkintä 1301 / 1501, liekö vanhemman mallin osa. Hiukan suoorempi, muuten sopiva, lämmittämällä sain siihenkin saman kaarevuuden. Lokasuojia mallatessa huomasin yhden korimutterin puuttuvan - vielä ei hitsaukset siis ole valmiita.. no voiton puolella kuitenkin !
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

EdellinenSeuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron