Simca 1100 GLX, De Luxe ?

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 08.10.2016 11:28

Jarrujen ja kytkimen palikat alkavat olla kasassa, vain taakse tulevat letkut ovat tulossa, Jarrusylinterit ovat vanhoja, hoonattu ja tiivisteet vaihdettu, vain kytkimen työsylinteri on uusi. Takajarrusylinterit olivat erikokoiset autoissani, valitsin isommat (n.20 mm), paineensäädinkään ei ole alkuperäinen, saman kokoluokan ja konsernin kylläkin, katsotaan miten toimii.. Ensi viikon lopulla sovittelen osia paikoilleen, tankki ja pa- putki on myös tavoitteena saada paikoilleen.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 15.10.2016 17:26

Jarrut ovat takaletkuja vaille valmiit, letkutkin ovat jo matkahuollossa. Myös hallintalaitteita sain paikoilleen, tankki jäi seuraavaan kertaan. Täytynee vielä huuhdella sisältä - melkoinen pöly tuli kun puhalsin sisälle ! Bensaputken pujottelin samalla paikoilleen kun jarruputkien takia könysin auton alla.
Kuva
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 28.10.2016 21:59

Pari lyhyempää askartelutuokiota, jarrut sain valmiiksi. Ilmaantuivat suht helposti ja poljin on normaalin tuntuinen. Lämmityslaite on myös elvytetty ja toimii, läppiin liimasin uudet solukumit, vanhat murenivat pöydälle, onneksi läpät ovat peltiä ja tukevat. Puhaltimen moottori ja nopeuden säätö tuntuu toimivan - aika pöhinä tuntui olevan koekäytössä. Kennon ja hanan koeponnistin 1 barin ilmanpaineella vesiastiassa, ei vuotanut. Hanan kiinnityslaippa on kyllä melkoisesti taipunut, toivottavast uudella tiivisteellä pitää. Kuvassa vaan kovasti suttuisen näköinen, no eipä tuota paljon näy...
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 06.11.2016 18:57

Eipä ole ollut noin vähän ajettua autoa pariinkymmeneen vuoteen ! Pikku näpräämistä muutenkin, rintapellin äänieristeet, lämmityslaitteen, antennin ja ovivalokytkimet sain paikoilleen. Moottorin venttiilien nostajat sain hionnasta, kun uusia ei tuntunut löytyvän 8 huonointa hehkutettiin ja hiottiin tasaiseksi. Lähetän ne vielä mustanitraukseen tulevalla viikolla. 8 parasta jäivät vielä koskematta "varmuuden vuoksi". Lohkon pesu ja vienti koneistamoon on myös kohta ajankohtainen. Joulun välipäivinä olis tarkoitus kasata moottori..
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 20.11.2016 20:54

Kojelauta maalattu ja kasattu, kaksista osista valittu ehjimmät käyttöön. Viikset olivat vahvassa ruosteessa, varsinkin vilkku, dremelin teräsharjalla tuli kuitenkin suht hyvät - saavat kelvata toistaiseksi, Lisämittaripaneeli saa mahdollisesti ruskean värin, ovenkahvat unohtuivat tästä maalauksesta ja ne kumminkin pitää maalata,,
Kuva
Moottorin lohkon ja kannen sain pestyä, ilma lämpeni onneksi plussalle. Uudet männät eivät ole aivan samanlaiset, ovat varmaan matapuristeisemman version, päällä on syvempi kuoppa kuin alkuperäisissä. Kannesta kuitenkin koneistetaan muutama kymppi enemmän kuin pelkkä "oikaisu" vaatisi kompensoimaan tuota. Venttiilin nostajat ovat nitrauksella jo ja nuo muut vien koneistamoon ensi tai seuraavalla viikolla. Lohko porataan noille männille ( 0,5 ylikoko), vaihtavat männät kiertokankiin ja kansi hiotaan.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 05.12.2016 20:45

Apulaitteita huollettu, startti ja laturi saivat uudet laakerit. Laturista olivat merkkivalon diodit kärsineet huolimattomassa varastoinnissa - tilasin vaasasta uusia ja juotin paikoilleen. Halvimmat varaosat tässä rempassa 10 centtiä kpl. Toivottavasti toimii. Kaasarin putsasin ja kokosin huoltosatsin osilla, melkoinen sakka oli kiihdytyspumpun pesässä. Jakajasta puuttuu vielä kondensaattori, luulin hommanneeni molempiin jakajiin uudet hilppeet, mutta tähän ei löytynytkään kuin kärjet, kansi ja pyöriä ovat kyllä ihan hyvät, kondensaattori vaan oli syöpynyt puhki...
Kuva
Vaihdelaatikon kasausta pääsin myös aloittamaan, kasasin vanhoilla laakereilla, ne mitä sain tilattua olivat kuitenkin sopimattomia.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 21.12.2016 20:39

Vaihteiston sain kasattua loppuun, siirtäjien lukitukset meinasivat olla haastavia, yhdelle pitkulaiselle "kuulalle" ei meinannut löytyä paikkaa ja kaksi vaihdetta sai yhtaikaa päälle. Kun paikka löytyi vaihteet toimivat kuten pitääkin.Hain myös moottorin osat koneistamosta - komeeta jälkeä, kaikki lohkon tasot putsattu,kiertokanget myös, kelpaa noista kasata...
Osia taas melkoinen läjä, vain kytkimen irrotushaarukka puuttuu, on sinkittävien joukossa ja niistä ei vielä ole kuulunut mitään. Kyllähän tuossa on askartelua vähäksi aikaa muutenkin.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 30.12.2016 23:02

Tuosta tilanteesta jatketaan uuden vuoden puolella - ehkä jo loppiais viikonloppuna. Moottorin kasauksessa tuli pieni ongelma, tiivistesarjassa olikin uudemmat venttiilivarren kumit, pienemmälle ohjurin päälle. Koneistamosta löytyi 6 kpl sopivia 12,6 mm ohjurille, mutta lisätilaus tuli samanlaisina kuin omassa sarjassani - varaosaohjelma korvaa tuon vanhan numeroisen toisella, mutta kokokin muuttuu. Koneistamon "miljoonalaatikosta" löytyi korvaavat. Olivat malliltaan pitkiä, joiden lieve tulee jousen alle, toiminevat kyllä. Isänpäivänä saamaani hyvää konjakkia on jemmassa - otan kun saan moottorin paikoilleen ja käymään..,
Tuntilaskurissa lähestyy 1000 tunnin raja.
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 08.01.2017 19:14

Moottori paikallaan, jäähdyttäjä, pakoputki ja vetoakselit vielä asentamatta. Vaihdevipujen sovitus oli tarkka - uusi M10 x 1,25 kierteellä oleva pallonivel oli kooltaan isompi kuin alkuperäinen ja otti kiinni hammastankoon - muutaman sovituksen jälkeen toimii, kaikki pykälät tuntuis löytyvän kepistäkin. Vaihdekepin alapään nivelen tiukkaamisen jälkeen keppi tuntui suht. napakalta. Pyörittelin startilla konetta sen verran, että öljypumpun toimivuus tuli todennettua. Starttiin hommaan vielä hiilet - tuntui kovin hengettömältä ja pari kertaa täytyi kopistella ennen kuin lähti pyörittämään. Jospa ensi viikonloppuna voisit yrittää käymään..
Kuva
Hiilikuituvahvisteiset pakoputkenkannatinlaakerit
Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

Re: Simca 1100 GLX, De Luxe ?

ViestiKirjoittaja mexin » 15.01.2017 20:44

Konehuone täyttyy - vetoakselit vielä puuttuu. Starttimoottorissa oli onneksi vain hiilen jousi huonosti, huolelllisemmalla asennuksella pyörittää nyt hyvin. Mittaristoon ei syttynyt ainoatakaan merkkivaloa, liittimien kytkentäliuskat painuneet tai jo poikki. Yhtä yritin taivuttaa, poikkihan se meni - varaosa-autossa oli sentään ehjemmät, vain yksi poikki. Kolvaan nuo paremmat liittimet ja teen sille yhdelle lipareelle jotain.. Alkuperäisen mallisia 16 A sulakkeita ei tahtonut löytyä enää mistään, pienempiä kyllä oli useammassakin paikassa. Adita otti sentään asiasta "kopin" ja löysi jostakin niitä vielä. Kun apukäsiä oli saatavilla nostettiin tuulilasi paikoilleen. Autojen romppeissa oli monta tiivistettä, joista yksi oli pehmoinen ja hyväkuntoinen, Korja Kumista löytyi sopivaa kiilanauhaa. Onkohan tuossa vähän jotakin ruskeaa sävyä ?Kuva
mexin
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 101
Liittynyt: 14.10.2012 19:58

EdellinenSeuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa