Naskali kirjoitti:Vai niin oli ruostepeikko päässyt vuosienmittaan puraisemaan. Ikäviä yllätyksiä tuollaiset.
Jokainenhan tekee autoilleen juuri niin kun itse haluaa eikä siinä muilla ole mitään sanomista mutta kehoitan kumminkin vielä harkitsemaan josko tuo ensimmäinen VIPpi olisi mitenkään kunnostettavissa siten ettei auton identiteetti (valmistenumero) muutu.
Niin se on kyllä totta, että onhan paljon paljon huonommassakin kunnossa olevia autoja entisöity. Umpimädän vanhan kuplavolkkarin esimerkiksi myin juuri tuolle VIPiä vilkaisseelle kaverille, ja tulee tuosta kuplasta vielä ihan kunnollinen. Itsen ei olisi kannattanut alkaa sitä laittelemaan, kun en hitsaus- ja maalaushommia oikein hallitse. Hinta usein haittaa harrastetoimintaa, kun näiden mainitsemieni töiden teettäminen ammattilaisella juuri tulee erittäin hintavaksi. Tässä VIP-yksilössä on myös se ongelma, että penkit ovat siinä kunnossa, ettei tämä hieman verhoilujakin tehnyt kaveri niihin koskisi, vaan ne pitäisi suosiolla viedä kovemman luokan ammattilaiselle, joka tekisi kaikki pehmusteet ja verhoilut uudelleen - hintaluokka 1000-2000 euroa.
Naskali kirjoitti:Ne on kumminkin kaikki numeroituja yksilöitä ja jos VIPpi osat siirretään ihan toiseen autoon niin onko se sitten enää numero 00?
Niin, en sitten tiedä, onko jossain olemassa kirjanpitoa, mistä näkisi millä korinnumerolla varustetut autot ovat alkuperäisen VIP-käsittelyn saaneet. Virallisestihän tämä eri rekisteriotteessa eikä auton mallimerkinnässä näy. On tietysti sekin kysymys, että olisiko joku jossain vaiheessa nähnyt sen vaivan, että olisi VIP-varustuksen siirtänyt jo kerran autosta toiseen, kun kaikki lukemani lehtiartikkelit Mobilistissa ollut VIP:ejä rakentamassa Kinnusen mukana olleen Kari Juvosen kirjoittama mukaan lukien kertovat kaikkien VIP:ien olleen -83 Solara GLS:iä. Tuo omani tosiaan valmistenumeron mukaan on -82, mutta toki tuo #00 kertoo auton olevan prototyyppi, jonka kohdalla mikä vain on mahdollista.
Naskali kirjoitti:Tuosta kunnostamisen kalleudestakin voi olla montaa mieltä. Moni voi väittää ettei Talbotia kannata ylipäätään edes maalata koska laadukkaan maalauksen hinta todennäköisesti on enemmän kun mitä autosta myydessä saa. Sitten taas vastaavasti voi miettiä mikä on laadukkaasti entisöidyn VIP Solaran arvo.
Yhden 400 eurolla ostamani Talbotin maalaukseen tosiaan meni sellaiset 1600 euroa, eli tämä on täysin totta. Eikä auto vielä ole täysin valmis, moottoriremontti vielä tekeillä, ja verhoilultaan hieman rikki olevat penkit pitää vaihtaa (näitä peruspenkkejä onneksi löytyy paristakin paikkaa täysin ehjiä, ettei tarvitse uudelleen verhoiluttaa). Talbotin arvoa on vaikea arvioida, tällä hetkellä eivät tunnu edelleenkään olevan kovin arvossaan, kun katsoo Nettiautonkin hintoja. Toki 70-luvulla valmistettu alle 100 tkm ajettu yksilö on hieman arvokkaampi, oli merkki mikä tahansa, mutta juuri nyt näkyy vain 1000 euroa olevan hintapyyntö sellaisesta Talbotista. Nykyisessä kunnossaan ja vielä täällä harrastajien keskuudessa myynnissä ollut VIP ei käsittääkseni herättänyt suurta kiinnostusta, kun Sakun kanssa sain kaupat tehtyä lähes välittömästi. Tulevaisuudessa toki asia voi olla toinen.
Naskali kirjoitti:Päädyitpä mihin tahansa ratkaisuun niin joka tapauksessa olisi hienoa että tämäkin vippi vielä liikkuisi pitkin suomea muistuttamassa ihmisiä olemassaolostaan. Joko sitten alkuperäisenä tai "elinten"luovuttajana.
Kun vaikka lotossa voittaisi, niin ratkaisu olisi täysin selvä. Mutta en tosiaankaan halua harvinaista ja muiden harrastajien arvossa pitämää autoa pilata- ja ennen kaikkea halusin teiltä muilta mielipiteen asiasta, ettei tule mitään peruuttamatonta tehtyä. Täytyy vielä siis laittaa mietintävaihde päälle, kaikki tuon VIP:in paikan päällä nähneistä vaimoni etunenässä (sisustan ulkonäkö ja haju varmaan tärkeimpänä motivoijana) ovat sanoneet, ettei kannattavalta kunnostettavalta näytä, itselle ei ihan niin pahalta näyttänyt, mutta... Juttelen vielä autoa katsoneen kaverini kanssa, mitä sitten kustantaisi kunnostus, jos käyttäisikin vaikka toista Solaraa osien luovuttajana tai jotain.