Solara vip

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Solara vip

ViestiKirjoittaja t.p.l » 25.05.2011 19:38

Laitetaan tästäkin esittely!

Kyseessä siis Talbot Solara GLS VIP #47

Tarkoituksena olisi entisöidä tämä uutuuden loistoonsa, nykyisin pääasiassa seisonut ja odottanut muiden projektien valmistumista. Työmatkaa tuolla on tullut välillä ajeltua, nyt tosin ei katsastettuna rikkonaisen pakosarjan takia!

Käsittääkseni autossa on vielä olemassa kaikki VIP - varusteet sumuvaloja lukuunottamatta.

Kilometrejä on kertynyt jo yli 300tkm, ruostetta löytyy, sisusta kaipais kunnon puhdistuksen+ kojelaudan nahkan uudelleen kiinnittämisen, kone tuntuu tihkuvan öljyä vähän joka välistä ym. ym. eli eiköhän tästä ihan oikea projekti saada aikaiseksi?

Tarkoituksena olisi vielä tänä kesänä ennättää puhaltamaan enimmät ruosteet pois (tosin niin oli tarkoitus myös viime kesänä) :oops:

Muutama kuva tarinan tueksi:
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... talsa2.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... talsa1.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3491.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3488.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3485.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3484.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3482.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3480.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3478.jpg
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_3475.jpg

Lisää kuvia / tarinaa sitten joskus..
Talbot GLS VIP #47
t.p.l
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 04.02.2010 21:50

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 26.05.2011 23:14

Kiitos kuvista! Olisiko muuten mahdollista saada kuvia tuon VIP:n ohjekirjan lisäyksen sisällöstä? Epäilen, ettei itse hankkimaani VIP:iin tuota tule mukana, ainakaan myyjä ei sellaista mainostanut (auton saan siis vasta heinäkuussa). -83 normaali ohjekirja löytyy itseltä jo ennestään.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja t.p.l » 22.06.2011 21:43

Purin vähän Talpottia KUVA

Putsailin enimmät irtotavarat porakoneen teräsharjalaikalla, ja löytyihän sieltä muutamia reikiäkin.. Toinen KUVA

Purin myöskin kaikki etupyörän tuennat, ajatuksena uusia puslat ja nivelet, ja oli muuten mutterit kohtuu tiukassa!!

Mitens käykö tuohon jonkun muun merkkisen auton etujarrulevyt suoraan, kun ei varaosakaupoista enää löydy Talbotin levyjä ja nuo nykyiset olis kyllä jo uusimisen tarpeessa.
Talbot GLS VIP #47
t.p.l
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 04.02.2010 21:50

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja Naskali » 23.06.2011 20:06

Hienoa että VIPPI pääsee taas loistoonsa. Tuota JohnDoen talteen keräämää VIPPIÄ ehdin muutaman päivän miettimään ja arpomaan että pitäisikö siitä hankkia itselle projekti. No nopeat pärjää aina ja näin ollen JohnDoe ehti sille tarjoamaan hyvän kodin. Toivottavasti sekin nähdään liikenteessä tulevina vuosina.

Solaraa kun en niin hyvin tunne niin onkohan etujarrulevyt samat kun Horizonissa?? Ainakin Horizoniin sopivia uusia levyjä minulta löytyy.

Toni Naskali
040-5930398 (ilt. ja vkl.)
toni.naskali @ luukku.com
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 08.07.2011 22:39

Naskali kirjoitti:Hienoa että VIPPI pääsee taas loistoonsa. Tuota JohnDoen talteen keräämää VIPPIÄ ehdin muutaman päivän miettimään ja arpomaan että pitäisikö siitä hankkia itselle projekti. No nopeat pärjää aina ja näin ollen JohnDoe ehti sille tarjoamaan hyvän kodin. Toivottavasti sekin nähdään liikenteessä tulevina vuosina.


Katsotaan, mitä tuosta tulee - viimeisen päälle laitossa olisi paljon paljon tekemistä. Auto tuli pihaan eilen, ollut poissa rekisteristä ja ajosta jo 10 vuotta. Sisustus on lainkaan valehtelematta aivan törkeässä kunnossa (penkkien verhoilut likaiset ja revenneet, kojelaudan nahkaverhoilussa on myös suuri repeämä). Vähän tuota tänään siis sisältä siivoilin. Toinen takapyörä oli jumissa, kun jarruhihna oli irronnut kengästä. Otin tänään tuon irronneen hihnan pois, että autoa pääsee pihassa työntelemään lisäksi yksi jarruputki vuotaa ja kone on jumissa, starttimoottori lienee rikki, tai vaihtoehtoisesti ei jaksa vain pyörittää jumissa olevaa konetta, tutkittava asia. Rekisteristä poiston tehnyt edeltävä omistaja on autosta tuntemattomasta syystä alkanut purkaa sisustusta ja on rikkonut ja hukannut Kinnusen pajan customoiman lämmönsäätövipujen ja painonappikytkinten pohjan. Pelleiltään auto toki voisi olla paljon huonommassakin kunnossa, taka-akseliston seutu vaikuttaa hyvältä ja helmatkin suht koht. Ovet taas ovat useammasta paikasta ruostuneet puhki.

Tämä on VIP nro 00 ja mitä ilmeisin prototyyppi. Auto on rakennettu Solaran GL-mallista GLS:n sijaan. Ilmeisesti Kinnunen on alun perhin harkinnut halvemman aihion käyttöä, jottei VIP-varustetulle autolle olisi kertynyt aivan yhtä kallista hintaa kuin GLS:ää pohjana käytettäessä - olihan autoilla muistaakseni uuten lähes 10 000 markan hintaero. Oma villi veikkaukseni on, että vielä -83 GL-mallissa käytössä ollut Simcan ongelmallinen vaihteisto on saanut Kinnusen päätymään GLS:ään, ja ehkä tietenkin parempi suorituskyky ja kattavampi mittaristo. GL:n tarjoama pienempi kulutus tuskin edustusautossa paljoakaan painaa.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 09.07.2011 19:54

Hitsaus-, maalaus- ja verhoiluhommiin paremmin erikoistunut kaveri kävi tänään VIP:n tarkastamassa ja kyllä tuomio oli, ettei sitä kannattaisi alkaa kunnostamaan, tulee liian kalliiksi. Puran VIP-varustuksen siinä osin, kun pelastettavissa on, pois ja siirrän toiseen koriltaan parempikuntoiseen ja huomattavasi vähemmän ajettuun Solara GLS:ään. Toivottavasti muut harrastajat eivät tästä pahastu. VIP kuitenkin kun on vain tuning-pajan tekemä lisävarustelu, mitä ei auton papereista näe millään tavoin, niin voinee siirtää toiseen autoon. Auton myyjäkin vähän toisen Solarani nähtyään sanoi, että pitäisi kannattavana varusteiden siirtoa.

Yhteenvetona ostamastani VIP nro 00:sta siis:
- VIP-varustelusta ovat jo hukkuneet sumuvalot, lämmityslaitteen säätövivuston ja painikkeiden paneeli, erikoisvanteet ja VIP-tarrat kyljistä, radio kaiuttimineen
- Penkkien verhoilu on kelvottomassa kunnossa (käytännössä pitää verhoilla täysin uudelleen)
- Kojelaudan verhoilun nahka on kutistunut ja pahasti revennyt yhdestä paikasta, lienee kuitenkin vielä korjattavissa
- Ovien alareunat ovat mädät ja samoin pohja tarkemman tutkimuksen jälkeen
- jarruputket ovat vaihtokunnossa ja kone jumissa
- erikoisuutena tämä proto oli rakennettu GL-mallin autosta, jonka vuosimalli on -82 (tarkistin valmistenumerosta)
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja Naskali » 10.07.2011 21:18

Vai niin oli ruostepeikko päässyt vuosienmittaan puraisemaan. Ikäviä yllätyksiä tuollaiset.
Jokainenhan tekee autoilleen juuri niin kun itse haluaa eikä siinä muilla ole mitään sanomista mutta kehoitan kumminkin vielä harkitsemaan josko tuo ensimmäinen VIPpi olisi mitenkään kunnostettavissa siten ettei auton identiteetti (valmistenumero) muutu. Ne on kumminkin kaikki numeroituja yksilöitä ja jos VIPpi osat siirretään ihan toiseen autoon niin onko se sitten enää numero 00?

Tuollaisia vippi osia ja tarroja voi kuka tahansa valmistaa ja kiinnittää sekä liimailla mihin tahansa Solaraan mutta onko se sitten enää aito VIP?

No tämä tietysti on vaan minun mielipiteeni.

Tuosta kunnostamisen kalleudestakin voi olla montaa mieltä. Moni voi väittää ettei Talbotia kannata ylipäätään edes maalata koska laadukkaan maalauksen hinta todennäköisesti on enemmän kun mitä autosta myydessä saa. Sitten taas vastaavasti voi miettiä mikä on laadukkaasti entisöidyn VIP Solaran arvo.

Päädyitpä mihin tahansa ratkaisuun niin joka tapauksessa olisi hienoa että tämäkin vippi vielä liikkuisi pitkin suomea muistuttamassa ihmisiä olemassaolostaan. Joko sitten alkuperäisenä tai "elinten"luovuttajana.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 11.07.2011 09:26

Naskali kirjoitti:Vai niin oli ruostepeikko päässyt vuosienmittaan puraisemaan. Ikäviä yllätyksiä tuollaiset.
Jokainenhan tekee autoilleen juuri niin kun itse haluaa eikä siinä muilla ole mitään sanomista mutta kehoitan kumminkin vielä harkitsemaan josko tuo ensimmäinen VIPpi olisi mitenkään kunnostettavissa siten ettei auton identiteetti (valmistenumero) muutu.


Niin se on kyllä totta, että onhan paljon paljon huonommassakin kunnossa olevia autoja entisöity. Umpimädän vanhan kuplavolkkarin esimerkiksi myin juuri tuolle VIPiä vilkaisseelle kaverille, ja tulee tuosta kuplasta vielä ihan kunnollinen. Itsen ei olisi kannattanut alkaa sitä laittelemaan, kun en hitsaus- ja maalaushommia oikein hallitse. Hinta usein haittaa harrastetoimintaa, kun näiden mainitsemieni töiden teettäminen ammattilaisella juuri tulee erittäin hintavaksi. Tässä VIP-yksilössä on myös se ongelma, että penkit ovat siinä kunnossa, ettei tämä hieman verhoilujakin tehnyt kaveri niihin koskisi, vaan ne pitäisi suosiolla viedä kovemman luokan ammattilaiselle, joka tekisi kaikki pehmusteet ja verhoilut uudelleen - hintaluokka 1000-2000 euroa.

Naskali kirjoitti:Ne on kumminkin kaikki numeroituja yksilöitä ja jos VIPpi osat siirretään ihan toiseen autoon niin onko se sitten enää numero 00?


Niin, en sitten tiedä, onko jossain olemassa kirjanpitoa, mistä näkisi millä korinnumerolla varustetut autot ovat alkuperäisen VIP-käsittelyn saaneet. Virallisestihän tämä eri rekisteriotteessa eikä auton mallimerkinnässä näy. On tietysti sekin kysymys, että olisiko joku jossain vaiheessa nähnyt sen vaivan, että olisi VIP-varustuksen siirtänyt jo kerran autosta toiseen, kun kaikki lukemani lehtiartikkelit Mobilistissa ollut VIP:ejä rakentamassa Kinnusen mukana olleen Kari Juvosen kirjoittama mukaan lukien kertovat kaikkien VIP:ien olleen -83 Solara GLS:iä. Tuo omani tosiaan valmistenumeron mukaan on -82, mutta toki tuo #00 kertoo auton olevan prototyyppi, jonka kohdalla mikä vain on mahdollista.

Naskali kirjoitti:Tuosta kunnostamisen kalleudestakin voi olla montaa mieltä. Moni voi väittää ettei Talbotia kannata ylipäätään edes maalata koska laadukkaan maalauksen hinta todennäköisesti on enemmän kun mitä autosta myydessä saa. Sitten taas vastaavasti voi miettiä mikä on laadukkaasti entisöidyn VIP Solaran arvo.


Yhden 400 eurolla ostamani Talbotin maalaukseen tosiaan meni sellaiset 1600 euroa, eli tämä on täysin totta. Eikä auto vielä ole täysin valmis, moottoriremontti vielä tekeillä, ja verhoilultaan hieman rikki olevat penkit pitää vaihtaa (näitä peruspenkkejä onneksi löytyy paristakin paikkaa täysin ehjiä, ettei tarvitse uudelleen verhoiluttaa). Talbotin arvoa on vaikea arvioida, tällä hetkellä eivät tunnu edelleenkään olevan kovin arvossaan, kun katsoo Nettiautonkin hintoja. Toki 70-luvulla valmistettu alle 100 tkm ajettu yksilö on hieman arvokkaampi, oli merkki mikä tahansa, mutta juuri nyt näkyy vain 1000 euroa olevan hintapyyntö sellaisesta Talbotista. Nykyisessä kunnossaan ja vielä täällä harrastajien keskuudessa myynnissä ollut VIP ei käsittääkseni herättänyt suurta kiinnostusta, kun Sakun kanssa sain kaupat tehtyä lähes välittömästi. Tulevaisuudessa toki asia voi olla toinen.

Naskali kirjoitti:Päädyitpä mihin tahansa ratkaisuun niin joka tapauksessa olisi hienoa että tämäkin vippi vielä liikkuisi pitkin suomea muistuttamassa ihmisiä olemassaolostaan. Joko sitten alkuperäisenä tai "elinten"luovuttajana.


Kun vaikka lotossa voittaisi, niin ratkaisu olisi täysin selvä. Mutta en tosiaankaan halua harvinaista ja muiden harrastajien arvossa pitämää autoa pilata- ja ennen kaikkea halusin teiltä muilta mielipiteen asiasta, ettei tule mitään peruuttamatonta tehtyä. Täytyy vielä siis laittaa mietintävaihde päälle, kaikki tuon VIP:in paikan päällä nähneistä vaimoni etunenässä (sisustan ulkonäkö ja haju varmaan tärkeimpänä motivoijana) ovat sanoneet, ettei kannattavalta kunnostettavalta näytä, itselle ei ihan niin pahalta näyttänyt, mutta... Juttelen vielä autoa katsoneen kaverini kanssa, mitä sitten kustantaisi kunnostus, jos käyttäisikin vaikka toista Solaraa osien luovuttajana tai jotain.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja Naskali » 11.07.2011 20:54

Olisikohan Kari Juvonen tai joku muu VIPpien rakentelussa mukana ollut henkilö tavoitettavissa, jos sieltä saisi tarkempaa tietoa 00:n synnystä.
Viimevuoden keväällä Lahden Classic Motorshowssa juttelin jonkun (nimeä nyt en saa päähäni mutta olisiko voinut olla Herra Juvonen??) kanssa ja hän kertoili tarinoita noiden VIPpien rakentelusta. Olisiko TeroPee:llä mahdollisesti yhteystietoja vai sekoitankohan nyt Juvosen johonkin toiseen??

Sieltä voisi ainakin selvitä miksi 00 on rakennettu GL-mallista.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Solara vip

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 12.07.2011 09:58

Naskali kirjoitti:Olisikohan Kari Juvonen tai joku muu VIPpien rakentelussa mukana ollut henkilö tavoitettavissa, jos sieltä saisi tarkempaa tietoa 00:n synnystä.


Näinhän se olisi, tässä hieman katselin, että Kari Juvosiakin on Suomessa monta, niin jätin yhteystietoselvittelyn siihen. Itse Leo Kinnunen näyttäisi olevan melko heikossa kunnossa (käsittääkseni toipuu aivohalvauksesta), joten ajattelin, ettei vanhaa sairastavaa miestä kehtaisi alkaa häiritsemään. Katsotaan, jos Tero muistaisi, kenestä oli kyse, ja jos vaikka yhteystietoja löytyisi jostain.

Tilanne näyttääkin nyt auton kohtalon suhteen paremmalta. Kaverin kanssa juttelin, ja alustavasti sovimme, että menee nyt VIP #00 myös hänen pajalleen, kyllä sen kunnostettua saa, mutta ei mikään nopea projekti ole, mutta onhan sitä aikaa tehdä. Ei ainakaan nyt ole varaa alkaa viimeisen päälle entisöityä rakentamaan, vaan pilalla olevat penkit vaihtuvat normaaleihin Talbotin penkkeihin, mutta muuten sisustuskin on pelastettavissa.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Seuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron