Talbot Solara GL VIP -82 #00

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 25.07.2011 21:57

Tehdäänpä oma topic tälle omistamalleni prototyypille, niin eivät mene tähän liittyvät viestit t.p.l:n autoon liittyvään ketjuun.

Heinäkuun alkupuolella auto saapui pihaan, on ollut poissa rekisteristä 10 vuotta ja päässyt melko lohduttomaan kuntoon. Säilytetty kuulemma ulkona, ja auton käyttöautonaan omistanut päätti vihdoin hankkiutua siitä eroon, kun kaupunkialueella tuli liikaa valituksia naapureilta pihassa ruostuvasta autosta.

Kyseessä on ainut laatuaan oleva yksilö, joka prototyyppinä eroo muista harvinaisista VIP:eistä, koska perustuu -82 vuosimallin Solaraan ja vieläpä vaatimattomammin varusteltuun GL-malliin muiden VIP:ien perustuessa -83 vuosimallin GLS:ään. Normaalin VIP:n varustelusta puuttuvat alumiinivanteet, 1,5 l kone, monipuolisempi mittaristo, sumuvalot sekä 5-vaihteinen vaihteisto.

Tämänhetkinen kunto on tosiaan huono - sisusta on törkeässä kunnossa, penkit likaiset ja rikkinäiset, kojelaudan nahkaverhoilu revennyt, läämityslaitteen painokytkin paneeli rikottu ja homettakin joka puolella. Pohjassa on mätää, jarruputket vuotavat, kone jumissa ja sähköjärjestelmässä ongelmia, ohjaustehostimen öljyt ja jäähdytinnesteet suureksi osaksi vuotaneet seisonnan aikana pois.

Männänrenkaat ovat mitä ilmeisemmin ruostuneet lujasti kiinni, öljyä meni tulpanreikiin tänään, jospa vielä saisi koneen pyörimään. Sähköjärjestelmässä on vikaa, virtalukon pohja rikki, tai johto poikki matkalta - käynnistysmoottorin solenoidille ei tule sähköä. Itse startin irrotin ja testasin, että toimii. Ihme kyllä kytkimen sekä työ- että pääsylinterit ovat pysyneet seisonnan ajan kunnossa, eivätkä ole vuotaneet nesteitä pois.

Auto on tavalla tai toisella lähdössä kaverin pajalle pitkäaikaisemmaksi kunnostusprojektiksi. Osien luovuttajana toimii vuotta vanhempi 1510 GL. Todennäköisesti myös moottori-vaihdelaatikko-paketti vaihtuu tähän varaosa-autosta: VIP on reilusti yli 300tkm ajettu, 1510:lla mennään alle 200 000:ssa, ja varaosa-auton moottori ja vaihteet pelasivat erinomaisesti ainakin sen autotallin viereen pari vuotta sitten peruuttaessani, siinä on seissyt osienluovuttajana siitä lähtien. VIP:n rikkinäiset penkit vaihtuvat normaaleihin ehjiin Solaran vakiopenkkeihin, erikoispenkit näillä näkymin siirtyvät Naskalin varastoon säilytykseen, kun ystävällisesti tuollaista vaihtoehtoa tarjottiin - uudelleen verhoilu on sen verran kallis potti, ettei ole pitkiin aikoihin ajankohtainen. Tarkoitus oli siirtää alun perin VIP-varustus tästä toiseen autoon, mutta foorumin kommenttejen innoittamana menee auto nyt kunnostukseen. Kallista entisöintiä ei tehdä, vaan korjataan vain ruosteet ja teknikka käyttökuntoon. Tulevaisuudessa ehkä merkittävämpi kunnostus tai ehkä myynti toiselle harrastajalle, jos motivoituneempia ja suuremmalla budjetilla pelaavia harrastajia löytyy.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja TeroPee » 01.08.2011 19:17

Hienoa että tällainen harvinaisuus saa arvoistaan kohtelua. :)

Penkkien verhoilu on toki kallista mutta budjettia voi rauhoitella antamalla penkit verhoiltavaksi esim. johonkin oppilaitokseen oppilastyöksi väljällä aikataululla. Omakohtaista kokemusta työn laadusta ei tosin ole.
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 128
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 01.08.2011 20:12

Varaosa-autosta on kone melkein irti ja jos hyvin käy, niin huomenna on paikoillaan VIP:issä ja harvinaisuus on sen jälkeen käyntikunnossa. Jotain edistystä, vaikka korille, sisustalle ja jarruille ei ole vielä tapahtunut mitään. Jarrut sitten vuorossa seuraavaksi, että auton saisi ajamalla kaverin pajalla. Kun ei itsellä eikä ihan lähituttavapiirissä e:tä löydy ajokortista, niin parempi aina ajamalla liikutella harrasteautojakin.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 02.08.2011 18:45

Tänään sain lisätietoa Kari Juvoselta autoani koskien.

Talbot Solara VIP:n prototyyppi todella rakennettiin GL-mallista, eikä siinä ollut kaikkia myöhempien VIP:ien varusteita. Prototyypissä ei kuitenkaan alun perin ollut mustaa nahkaverhoiltua kojelautaa, vaan sen väri oli muun sisustuksen mukaisesti vaalea. Vaaleasta väristä kuitenkin luovuttiin ja myöhemmissä autoissa oli musta nahkaverhoiltu kojelauta. Pieni mysteeri tällä hetkellä siis on, miksi autossani on musta kojelauta vaalean sijaan, ehkä joku on sen syystä tai toisesta vaihtanut myöhemmin. Toisaalta autoni takakontista löytyi toisesta VIP:istä purettuja osia, joten ehkä kojelauta on syystä tai toisesta vaihdettu tähän purkuautosta. (Tai sitten prototyypinkin kojelauta on verhoiltu uudelleen mustalla ennen auton päätymistä myyntiin?)
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 03.08.2011 17:59

Nyt on VIP:ssä toimiva moottori paikoillaan ja ohjaustehostinkin toimii pitkästä seisonnasta huolimatta - ihmeesti kyllä ohjaus kevenee ja nopeutuu tuosta muutoksesta vakiosolaraan verrattuna. Sähköissä on vähän vielä sanomista sekä tietysti jarruissa. Nämä menevät seuraavaksi työn alle, että auton saisi kunnolla ajokuntoon. Kunnianhimoisena tavoitteena olisi saada auto ajamalla vietyä 100 km:n päähän kaverin pajalle pelliremonttiin ja korjausmaalaukseen.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 03.08.2011 22:36

Erittäin kärsineet penkit, joita voisi kutsua myös nojatuoleiksi ja sohvaksi Leo Kinnusen tyyliin, siirtyivät odottelemaan parempia aikoja ja tilalle vaihtuivat suht ehjät Solaran vakiopenkit. Sähköpuolta tutkittuani selvisi, että virtalukon pohjan vian vuoksi oli autoon tehty sikaviritys ja starttaus on viritelty toimimaan virtalukon taakse piilotetulla napilla. Tietysti virityksessä on rikottu virtalukolle normaalisti tuleva liitin. Jääköön tuo käyttöön vielä toistaiseksi, kun kerran toimii.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 13.08.2011 12:42

Harrastuksella on hyvä saada lähisuvun äkkinäinen sairastapaus hetkeksi pois mielestä. Projekti siis etenee: Girlingin jarrut takana ovat sen verran huonossa hapessa (männät juuttuneet kiinni ja jarrunestevuodon vuoksi kaikki osat ruosteessa), että puran ne kokonaan pois. Tai itse asiassa lähtee koko takapyörän napa laakereineen. Toisesta pyörästä sainkin sen jo irti. Varaosa-auton hyväkuntoiset ties mitkä jarrut vaihtuvat tilalle.

Tietääkö joku muuten, minkä valmistajan nuo korjausoppaan tuntemattomat jarrut ovat? Muissa autoissani on korjausoppaan tuntemat joko Bendix tai Girling, tässä autossa joku aivan muu valmistaja. Sylinterit ovat ilmeisesti tarvikemallia, kun niissä ei lue mitään.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 13.08.2011 16:15

JohnDoe kirjoitti:Tietääkö joku muuten, minkä valmistajan nuo korjausoppaan tuntemattomat jarrut ovat? Muissa autoissani on korjausoppaan tuntemat joko Bendix tai Girling, tässä autossa joku aivan muu valmistaja. Sylinterit ovat ilmeisesti tarvikemallia, kun niissä ei lue mitään.


Bendixit nämä olivatkin tarkemman tarkastelun jälkeen. Girlingien kanssa taas viimeksi puuhaillut, niin oli jäänyt muistikuva, etteivät Bendixit tältä näyttäisi. :D
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 16.10.2011 22:39

Alkaisi VIP olemaan vähitellen siirtokunnossa talveksi pelti- ja maalaustöiden kohteeksi. Sähköissä on vielä vähän selvittelemistä, että saa kaiken välttämättömimmän toimimaan. Mitä lie edellinen omistaja ajatellut, kun pistänyt kaikki lämmityslaitteeseen yms. liittyvät johdotukset poikki ja sekaisin. Kinnusen design-penkit siirtyivät Naskalille varastoitavaksi odottelemaan parempia aikoja, nyt auto joutuu pärjäilemään normaalin Solaran penkeillä.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Solara GL VIP -82 #00

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 06.05.2012 12:45

Valitettavasti VIP on kuitenkin osoittautunut liian mädäksi niin koriltaan kuin sisustaltakaan, että pystyisin ja ehtisin sen itse kunnostamaan. VIP:n lisävarusteet jatkavat elämäänsä muissa autoissani, ellei nyt viikon sisällä löydy ketään, joka haluaisi auton 300 euron hintaan noutaa. Talven aikana oli kytkinsylinteri vuotanut nesteet pihalle ja kytkin on nyt poissa toiminnasta. En ala enää korjaamaan, kun auto menee itsellä purkuun.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Seuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron