Kirjoittaja JohnDoe » 25.07.2011 21:57
Tehdäänpä oma topic tälle omistamalleni prototyypille, niin eivät mene tähän liittyvät viestit t.p.l:n autoon liittyvään ketjuun.
Heinäkuun alkupuolella auto saapui pihaan, on ollut poissa rekisteristä 10 vuotta ja päässyt melko lohduttomaan kuntoon. Säilytetty kuulemma ulkona, ja auton käyttöautonaan omistanut päätti vihdoin hankkiutua siitä eroon, kun kaupunkialueella tuli liikaa valituksia naapureilta pihassa ruostuvasta autosta.
Kyseessä on ainut laatuaan oleva yksilö, joka prototyyppinä eroo muista harvinaisista VIP:eistä, koska perustuu -82 vuosimallin Solaraan ja vieläpä vaatimattomammin varusteltuun GL-malliin muiden VIP:ien perustuessa -83 vuosimallin GLS:ään. Normaalin VIP:n varustelusta puuttuvat alumiinivanteet, 1,5 l kone, monipuolisempi mittaristo, sumuvalot sekä 5-vaihteinen vaihteisto.
Tämänhetkinen kunto on tosiaan huono - sisusta on törkeässä kunnossa, penkit likaiset ja rikkinäiset, kojelaudan nahkaverhoilu revennyt, läämityslaitteen painokytkin paneeli rikottu ja homettakin joka puolella. Pohjassa on mätää, jarruputket vuotavat, kone jumissa ja sähköjärjestelmässä ongelmia, ohjaustehostimen öljyt ja jäähdytinnesteet suureksi osaksi vuotaneet seisonnan aikana pois.
Männänrenkaat ovat mitä ilmeisemmin ruostuneet lujasti kiinni, öljyä meni tulpanreikiin tänään, jospa vielä saisi koneen pyörimään. Sähköjärjestelmässä on vikaa, virtalukon pohja rikki, tai johto poikki matkalta - käynnistysmoottorin solenoidille ei tule sähköä. Itse startin irrotin ja testasin, että toimii. Ihme kyllä kytkimen sekä työ- että pääsylinterit ovat pysyneet seisonnan ajan kunnossa, eivätkä ole vuotaneet nesteitä pois.
Auto on tavalla tai toisella lähdössä kaverin pajalle pitkäaikaisemmaksi kunnostusprojektiksi. Osien luovuttajana toimii vuotta vanhempi 1510 GL. Todennäköisesti myös moottori-vaihdelaatikko-paketti vaihtuu tähän varaosa-autosta: VIP on reilusti yli 300tkm ajettu, 1510:lla mennään alle 200 000:ssa, ja varaosa-auton moottori ja vaihteet pelasivat erinomaisesti ainakin sen autotallin viereen pari vuotta sitten peruuttaessani, siinä on seissyt osienluovuttajana siitä lähtien. VIP:n rikkinäiset penkit vaihtuvat normaaleihin ehjiin Solaran vakiopenkkeihin, erikoispenkit näillä näkymin siirtyvät Naskalin varastoon säilytykseen, kun ystävällisesti tuollaista vaihtoehtoa tarjottiin - uudelleen verhoilu on sen verran kallis potti, ettei ole pitkiin aikoihin ajankohtainen. Tarkoitus oli siirtää alun perin VIP-varustus tästä toiseen autoon, mutta foorumin kommenttejen innoittamana menee auto nyt kunnostukseen. Kallista entisöintiä ei tehdä, vaan korjataan vain ruosteet ja teknikka käyttökuntoon. Tulevaisuudessa ehkä merkittävämpi kunnostus tai ehkä myynti toiselle harrastajalle, jos motivoituneempia ja suuremmalla budjetilla pelaavia harrastajia löytyy.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81