Sivu 1/2

Marly ´57

ViestiLähetetty: 18.10.2011 10:52
Kirjoittaja Naskali
Aloitan uuden aiheen jossa on tarkoitus esitellä Simca Marly projektia. Projektin aloittaminen on venynyt kun auto ei ole mahtunut talliin, ja auton rakenteluun varatun ajan on vienyt jo pidempään yksi käyttöautoprojekti joka nyt on valmis. Nyt joutuu tallissa majaillut ´59 Jenkki Ford talvehtimaan ulos ja Marly työnnetään huomenna tallin lämpöön.
Näin mittavaa projektia en ole aiemmin tehnyt joten kaikki vinkit ovat tervetulleita. Olen toki autoja purkanut, kasannut ja hisannut melko paljonkin mutta aiemmin ei ole ollut niin kovaa vaatimustasoa lopputuloksesta ja monissa rakentelun vaiheissa on saanut tehdä kompromisseja oman mielen mukaan.
Marly on kumminkin nyt tarkoitus tehdä niin alkuperäiseksi kun se on satavissa olevilla osilla ja tiedoilla mahdollista.
Ensimmäiseksi kuvaan auton joka puolelta jotta on sitten ainakin kuvat mistä voi tarkastella miten mikäkin osa on ollut. Kaikki johdot merkitään ja jokainen ruuvi ja mutteri säilötään pusseihin joihin kirjoitetaan että mihin kuuluu.
Autoahan on jo aiempien omistajien toimesta purettu ja hitsattu melko paljon joten niitä irto-osia on sekalaisessa laatikossa jo ihan riittämiin. Muutamaa jo tehtyä hitsausta joutuu hieman parantelemaan.
Tarkoitus on purkaa kori ihan tyhjäksi osista, tehdä tavittavat hitsaustyöt ja katsoa tilannetta sitten että mitä korille tehdään ennen maalausta.

Pyrin laittamaan kuvia projektin etenemisestä ja tämän projektikertomuksen tarkoitus on myös innostaa minua itseäni tekemään tuota autoa. Jos täällä on pitkään hiljaista niin potkikaa hieman lisää vauhtia jottei projekti pysähdy heti alkuinnostuksen jälkeen.

Mitään aikataulua en projektille aseta. Pääasia että lopputulos on mahdollisimman hyvä.

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 18.10.2011 11:26
Kirjoittaja Naskali
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 19.10.2011 15:23
Kirjoittaja Timukka
:) kyllä siitä hyvä tulee kun vaan jaksaa sitkeästi rakentaa. Piti ihan googlesta katsella kuvia että minkä näköinen peli kokonaisena. En ole tuommoista nähnyt missään. Hieno on. Jenkki-muotoilua korissa. Mielenkiinnolla seuraan rakentelun etenemistä.

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 19.10.2011 20:39
Kirjoittaja Naskali
Nyt on auto tallissa. Pari päivää oli ilman pressua ulkona niin vettä oli lattialla jo melkoisesti.

Paras ja lähestulkoon ainoa keskustelupalsta netissä missä on paljon juttua Marlyista on tuo Ranskalainen foorumi:

http://www.forum-auto.com/automobiles-m ... 8-1260.htm

Marlya on valmistettu kahta eri korimallia. Tätä minulla olevaa on valmistettu 1956-1957 ja uudempaa "Chambord keulaista" Marlya valmistettiin 1958-1960. Sitten tuotantoa jatkettiin vielä Brasilian tehtaalla n. vuoteen 1965 ja autot oli koriltaan hyvin pitkälti samanlaisia kun nuo 58-60 malliset Marlyt mutta joitain eroja oli ja autot kantoi nimeä Simca Jangada.

Tuonne ranskalaiselle foorumille uusimmat kuvat on joku ladannut juuri samanlaisesta ja saman värisestäkin Marlysta. Mutta epäilenpä ettei siihen kuulu nuo kromatut lampun kehät. En oikein tiedä että mihin malleihin nuo kromiset kehät kuuluu, koska kaikissa esitteissä mitä minulla on arkistoissa on aina korin väriset lampunkehät. Myös hyvin monessa entisöimättömässä Marlyssa on korin väriset kehät. Joihinkin 1955-1961 Simcan malleihin kromisia kehiä on ilmeisesti saanut mutta minulle ei ole selvinnyt että vaikuttaako siihen varustelutaso ja vuosimalli ja jos vaikuttaa niin miten.
Kuva

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 20.10.2011 20:36
Kirjoittaja Naskali
Nyt on auto kuvattu. Noin 200 kuvaa joissa pitäisi nyt näkyä auton jokainen ruuvi ja ruuvinreikä. Helpottaa varmasti kasausvaiheessa kun voi tarkastaa että mistä reijästä mikäkin johto menee, ja mihin kohtaan mikäkin tiiviste on liimattu.

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 23.10.2011 20:44
Kirjoittaja Naskali
Nyt parina päivänä olen tuota hieman aloitellut purkamaan ja heti on herännyt muutamia mietteitä että mitenköhän nuokin kuuluisi oikeasti olla. Tuota autoa kun on jo aiemmin rakenneltu niin ei voi olla täysin varma että mitä on jo muutettu.
Jostain entisöimättömästä tuon ikäisestä autosta pitäisi saada kuvia konehuoneesta tai päästä tarkastamaan mm. kuuluuko konepellin saranat olla korin väriset vai mustat ja onko myös ne mekanismin jouset maalattu? Miten on konepellin tuulihaan kanssa, onko se alunperin maalattu ja jos on niin minkä värinen? Entäpä ne pienet klipsit millä konehuoneessa kulkeva johtosarja kiinnitetään koriin, onko maalattu vai pinnoitettu jotenkin muuten?
Näitä selvitettäviä yksityiskohtia tulee eteen varmasti vielä todella paljon mutta aloitetaan niiden selvittely jo nyt niin ei sitten tule tehtyä pikaisia ja mahdollisesti vääriä päätöksiä näiden maalauksen kanssa.

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 27.10.2011 19:41
Kirjoittaja t.p.l
Tämähän mielenkiintoiselta projektilta vaikuttaa!

Onko tuo muuten ihan "suomi-auto" ?

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 27.10.2011 21:20
Kirjoittaja Naskali
On ihan Suomi-auto. Todennäköisesti ainoa kunnostuskelpoisena säilynyt tämän korimallin Marly suomessa. Jos jollain on jotain tietoa että tätä korimallia olisi suomessa enemmän kun tämä yksilö niin kaikki huhut ja tiedot kiinnostaa kovasti. Myös tiedot tuosta uudemmasta, 58-60 mallisista Marlyista suomessa kiinnostaa. Tiedän että tuota uudempaa mallia on yksi jossain Porvoon suunnalla ja yksi Helsingissä mutta jos on vielä muita niin kiinnostaa kovasti.
Alkuperäisen rekisterikirjan mukaan tämä minun auto on rekisteröity suomeen jo vuonna 1956 joten aluksi luulin auton olevan vuoden 1956 mallia. Ehdin jo tilata ranskasta ´56 mallin takavalon linssit ja kunnostaa takavalot uudenveroisiksi. Ihmettelin kyllä kokoajan kun auton mukana tulleissa laatikoissa oli ´57 mallisen takavalot. Sitten hieman tarkemmin asioita tutkittuani löysin jostain kirjasta tiedon jonka mukaan valmistenumeron alku (F72) kertoo mallivuoden. Samalla löytyi tieto että mallivuoden 57 autoja on alettu valmistaa jo elokuussa 1956. Tämä auto on siis valmistunut jo vuoden 1956 aikana ja ehtinyt suomeenkin jo vuoden 1956 aikana jolloin se on rekisteröity, mutta on silti mallivuoden 1957 mallia.
Poistettu rekisteristä vuoden 1969 lopulla.

Toni Naskali 040-5930398 (ilt. ja vkl.) toni.naskali @ luukku.com

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 28.10.2011 00:52
Kirjoittaja BSacco
Onko tuo sivusto tuttu: http://retro59.bb-fr.com/t4460-le-break ... marly-1956

ainakin tuossa alempana näyttelyssä olevassa 57's näyttää olevan korin väriset saranat, tosin onhan tuossa myös Buickin portholet..

Re: Marly ´57

ViestiLähetetty: 28.10.2011 15:16
Kirjoittaja Naskali
Tuttu sivusto mutta enpä ole näitä kuvia ennen huomannut. Tuossa tosiaan on nuo saranat + jouset korinväriset. Mutta tuokin varmaan on kunnostettu jossain vaiheessa. Melko laadukkaalta työltä näyttää joten voisi olettaa että saranat ovat juuri niin kun kuuluukin. Täytyy vielä etsiä lisää kuvia että saa varmuuden. Tosin eipä ole vielä ihan kaikkein kiireellisin juttu tuo saranoiden värin varmistaminen, se nyt vaan tuli mieleen konepeltiä irroittaessa.