Kolme Talbotia

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 06.08.2011 19:53

Jarruosia muihin projekteihin odotellessa tuli 1510 GL -85 ajattua tallista ulos. Monen vuoden seisonta on tehnyt tehtävänsä, kone ei käy kaikilla pytyillä ja jarrutkin jumittavat pahasti. Tämän päivän projektina on ollut purkaa aikaisemman omistajan tupakoinnin ja yhden ladossa seisomistalven hiirien pilaama sisustus pois. Sitten vielä maalasin lattian nopeasti kuivuvalla ruosteenestopohjamaalilla ja päälle tulee huomenna auton oikeaa väriä. Hyvässä kunnossa pohja on pysynyt, ei sisältä päin katsottuna kaipaa uusia paikkauksia. Hiirensyömättömät ja haisemattomat lattiaverhoilut purin vanhemmasta varaosa-autosta ja siirtyvät tuohon uudempaan, vaikkei väri ihan oikea olekaan. Toisaalta ei haittaa, kun auto ei muutenkaan ole ihan alkuperäinen, kun aikanaan tuli vaihdettua siihen GLS-mallin mittaristo ym. Varaosa-auton penkit eivät niin hyväkuntoiset ole, mutta Yläneeltä tuli ostettua ehjä ja haisematon penkkisarja, jopa oikeaa väriäkin.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 16.10.2011 23:01

Kirjoitanpa taas pitkästä aikaa harrasteiden etenemisestä. Välillä tuntuu, että liikaa on tullut näitä haalittua, mutta toisaalta merkkiä ei vielä tällä hetkellä arvosteta ja harrasteta tarpeeksi, niin jonkunhan nämä on pelastettava. Tietysti paremmat säilytystilat auttaisivat, että vähäisestä käytöstä ja ulkoilmakatoksessa säilyttämisestä johtuvat viat jäisivät hieman vähemmälle.

1510 -82 GLS:n moottoriremontti on ollut tauolla nyt jonkin aikaa, Saksasta sain tilattua männänrenkaat, mutta Saksassa Suomesta poiketin tarkoittikin yksi sarja renkaita vain yhteen mäntään, eikä kaikkiin neljään. Jouduin tekemään tilausrumban uudelleen, ja nyt odotellaan renkaita loppuja kolmea sarjaa.

VIPiin ohjaustehostimen öljyn hukkumisen vuoksi hankkimani tehostettu hammastanko päätyykin nyt 1510:aan, koska VIP ei tunnukaan nyt uusia öljyjä enää hukkaavan. Onpahan sitten todennäköisesti Suomen ainut 1510 ohjaustehostimella. Itse VIP siirtynee korikunnostukseen jossain vaiheessa.

Itse asiassa remontoitava kone kun ei ole tämän auton alkuperäinen vaan parempikuntoien 5-vaihteisen vaihteiston perässä ollut, niin remontin yhteydessä muuttuu auton vieläpä 5-vaihteiseksi, koska koneiden lohkoissa on niin suuret erot, ettei 4-vaihteista vaihteisto saa järkevällä tavalla remontoituun koneeseen sovitettua. Toisaalta tuossa 4-vaihteisessa laatikossa on synkrovikaakin, niin paranee ajomukavuuskin sitten samalla. Uutta pidempää 5-vaihteisen vetoakselia olen viellä vailla, mutta toivo on korkealla, että Naskalin varastosta sopiva löytyy.

Uudempi -85 1510 GLS meni toissapäivänä katsastuksesta läpi ainoana huomautuksena vähän halkeillut vetoakselin suojakumi, joka pitää sopivassa välissä vielä vaihtaa. Ajossa varmaankin pidän talvellakin.

-85 1510 GL ehkä menee vielä talveksi kunnostukseen parempiin tiloihin. Oma motivaatio vuotavien jarruputkien vaihtoon pihaolosuhteissa lopahti, ovat putket sen verran ruosteessa ja työskentelyasento harvinaisen epämukava.

Solara GLS:n tekniikan kävin sen verran läpi, että sekin on tarkoitus siirtokilvillä lähipäivinä ajaa osittain uudelleen maalattavaksi ja hitsattavaksi. Ongelmana on, että pakki ei toimi ja vika on vaihdelaatikossa eikä vaihteistonsiirrossa. Tähän aikaan vuodesta ei kuitenkaan enää pihaolosuhteissa tule mitään vaihdelaatikon vaihdosta, eli siirtynee korin kunnostukseen ilman pakkia.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 11.11.2011 17:55

Nyt on vihdoin 1510 -82:seen vaihdettu täydellisen remontin läpikäynyt kone ja 5-vaihteinen vaihdelaatikko vetoakseleineen. Auton hain kotiin pajalta eilen. Ohjaustehostin on vielä asentamatta, kun onkin tehostetun ohjausakseli erilainen, ja pitäisi saada vielä jossain vaiheessa akseli VIP:in ohjauksen minulle myyneeltä.

Remontin yhteydessä koneeseen tuli myös kiristeinen jakopää ja kaikki vaihteensiirtovivut vaihtuivat uusiin. Erittäin positiivinen yllätys on se, kuinka hiljainen koneen käyntiääni on kiristeisen jakopään ja välyksettömien venttiilinnostimien ansiosta. Aikahan sen sitten näyttää, kuinka nopeasti alkaa äänimaailma suurenemaan. Tällä hetkellä ei uskoisi Talbotin moottoriksi, kun vertaa muihin autoihini. Lisäksi vaihteensiirto on tosi täsmällinen ja kevyt uusien vipujen ansiosta. Olisi auto siis vähitellen esittelykunnossa, kun seuraava kokoontumisajo joskus on. En sitten tiedä, pitäisikö Teropeen tapaan tarjota tätä myös Klassikot-lehteen. 1510-mallin Talbotiahan siellä ei vielä ole ollut, aikaisemmassa jutussa oli Teron Solaran lisäksi vain Horizon.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja t.p.l » 12.11.2011 12:37

Hieno homma että toimii, nythän sillä koneella ajaakin sitten seuraavat 350 000 km!!

Löysitkö muuten jakopään ja nostimet jostain uutena?

Tästä autosta katselisi mielellään vaikka muutaman kuvankin..
Talbot GLS VIP #47
t.p.l
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 04.02.2010 21:50

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 12.11.2011 21:37

t.p.l kirjoitti:Hieno homma että toimii, nythän sillä koneella ajaakin sitten seuraavat 350 000 km!!


Periaatteessa, ja siinä menee kauan, kun tämä auto taitaa jäädä vähän vähempään ajoon. Pitää noita halvemmalla remontoituja sitten enemmän käyttöauton tehtävissä.

t.p.l kirjoitti:Löysitkö muuten jakopään ja nostimet jostain uutena?


En, haalin tässä vuosien varrella useamman Talbotin koneen. Ne purettiin ja valittiin koneista parhaat osat. Jotain noista koneista olikin vähän perusteellisemmin remontoitu jo aiemmin ja löytyi lähes uudenveroinen jakopään kiristin ja venttiilinnostimet. Yhdessä koneessa oli erinomainen lohko, hyvät männät taas löytyivät kolmannesta. Aika pitkälle siis on eri koneista kasattu tämä yksi hyvä. Täysin uusia osia ovat kaikki tiivisteet, laakerit, männänrenkaat ja jakoketju.

t.p.l kirjoitti:Tästä autosta katselisi mielellään vaikka muutaman kuvankin..


Kun keksisi paikan, missä ne julkaista. Ei ole tällä hetkellä omaa kotisivutilaa missään, eikä tänne foorumillekaan saa profiilikuvan lisäksi kai lähetettyä suurempia kuvia. Sitten pitäisi auto vielä pestä ja vahata ennen kuvausta, nyt on asuinpaikastani johtuen täysin kurassa.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja Naskali » 13.11.2011 15:17

JohnDoe kirjoitti: Kun keksisi paikan, missä ne julkaista. Ei ole tällä hetkellä omaa kotisivutilaa missään, eikä tänne foorumillekaan saa profiilikuvan lisäksi kai lähetettyä suurempia kuvia.


Hyviä ilmaisia kuvantalletuspaikkoja ovat http://kuvablogi.com/ ja http://photobucket.com/

sieltä saa kuvat sitten helposti linkitettyä tänne kirjoitettuun tekstiin..
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 14.11.2011 17:13

Tänään ajattelin lähteä juuri kunnostetulla Talbotilla töihin, mutta pitikin kääntyä takaisin, kun huomasin volttimittarin näyttävän ihan vasenta reunaa. Eipä näyttänyt lataavan.

Autossa ilmeisesti vähän harvinaisempi Boschin laturi mallia, jossa herätevirta kulkee säätimen kautta. Varaosissani on vain ranskalaisia latureita. Näyttivät hiiletken vetelevän jo viimeisiään, eli pitää Motonetistä käydä kyselemässä, jos löytyisi oikeanlaista säädinhiilipakettia tähän. Todennäköisesti korjaantuu sen vaihdolla. Jos taas ei, niin pitää alkaa tutkimaan herätevirtapuolta, vaikkapa olisi kojelaudasta polttimo palanut tai muuta vastaavaa. En nyt alkanut tähän hätään vielä mittarilla asioita tutkimaan, kun hiilet joka tapauksessa ovat vaihtokunnossa.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 15.11.2011 11:34

Tilaustuotteeksi meni säädinhiilipaketti. Motonetissä kävin mallikappaleen kanssa ja varaosamyyjä ensin ihmetteli, kuinkahan vanhasta autosta tuollainen säädin oikein on. Katsoi tietokoneelta, että tarjolla olisi autooni vain Ducellierin ja uudemman mallin Boschin säätimiä. Haki uudemman Boschin säätimen malliksi, mutta oli tietysti erilainen, kun - herätevirran liitin puuttui.

Pienen lisätutkimisen jälkeen selvisi, että juuri vuosimallissa -82 on alkuvuoden malleissa ollut Boschin vanhemmanmallinen laturi, johon säätimen saa tilaamalla. Viikon päästä sitten näkee, saanko tiskiltä oikeanlaisen paketin. Ihmeen hyvää palvelua Motonetiltä, kun ajattelin, ettei tämmöistä yksityiskohtaa sentään niiden tiedostoissa enää löytyisi - monessa firmassa ei enää Talbotin osia listoissa näy laisinkaan.

Onhan noita Ducellierein latureita varaosavarastossani, mutta helpomalla pääsee, kun pelkän säätimen vaihtaa eikä koko laturia. Ja onpahan siinä sitten vielä mahdollisuus kehua, että alkuperäinen laturi autossa vieläkin kiinni ja toiminnassa.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 19.11.2011 17:43

Harvinaisen hanklassa paikassa vesiletkujen takana säädinhiilipaketin sijainti,laskuttaani yritin kuitenkin asentaa paketin paikoilleen irroittamatta laturia. Niinhän siinä kävi, että molemmat hiilet poikki uudesta säätimestä, ja päädyin vaihtamaan sitten koko laturin. Harmi, kun varaosavarastossani oli pelkkiä Ducelliereja ja yksi laakerivikainen Bosch. Ajellaan sitten Ducellierilla toistaiseksi, hyvin tuntuu ainakin tuo yksilö lataavan. Juottelee sitten jossain välissä säätimeen uudet hiilet, niin saa tuon auton alkuperäisen Boschkinkin kuntoon ja voi vaihtaa Ducellierin tilalle.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Kolme Talbotia

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 14.05.2012 10:48

1510 GL -85 menossa katsastukseen viiden vuoden tauon jälkeen keskiviikkona. Takajarrut piti laittaa ihan uusiksi ja vaihtaa yksi valorele, muuta suurempia vaurioita ei pitkästä seisonnasta ole aiheutunut mitä nyt vähän ruosteet lisääntyneet. Katsastuksen jälkeen auto menee korjausmaalaukseen. Sisustanhan tähän syksyllä vaihdoin, kun alkuperäinen haiskahti tupakalta.

1510 GLS -82 kärsi myös tupakkahaitoista. Vaihdoin tähänkin sisustusta viikonloppuna. Eli tuli toiset etupenkit ja oviverhoilut. Rikkinäinen oikeanpuoleinen ulkopeili vaihtui kunnossa olevaan, samoin pari sisustan muoviosaa. VIP:n ohjaustehostin olisi tähän tulossa vielä jossain vaiheessa, sitten kaasuttimen säätö ja katsastus.

1510 GLS -85 oli tarkoitus myös korjauttaa helmojen suhteen. Katsastuksesta meni syksyllä läpi, mutta suositus helmojen korjaukseen tuli. Menee aikanaan samalle kaverille laitettavaksi kuin tuo GL-mallikin.

Solara GLS -81 on taas toisen autojen laittoa lopettelevan kaverin pajalla. Lupasi kuitenkin ko. auton vielä laitella kuntoon, kun ehtii. Maalaushommiahan siinä on, vaihteistosta pakki rikki ja polttoaineputki tukossa jostain paikkaa.

Viimeisen vuoden aikana on motivaatio näiten autojen suhteen on laskenut elämäntilanteen vuoksieikä oikein ole kunnon säilytystilojakaan - kylmässä tallissa auto aina kärsii säilytyksen aikana. Autolla pitää ajaa, että pysyy kunnossa ja näin monen auton liikennekäytössä pitäminen taas tulee todella kalliiksi. Ilmeisesti kuitenkin tilanne on sellainen, että tämän merkkisiä autoja on turha yrittää myydä eteenpäin. Moni muukin on saman ongelman edessä, ettei Talboteilla ole kysyntää. Oli tullut myyntipalstallekin taas uusi ilmoitus, että useampi iso Talbot tarvitsisi ymmärtävää harrastajaa. Yritän siis itse parhaani mukaan säilytellä vielä autoja ja pitää niitä kunnossa. Varaosavarastolle ei varmastikaan ihan kaikelle löydy tilaa, joten mielellään osasta varaosavarastoa luopuisin myös. Kannattaa siis allekirjoittaneelta kysyä, jos joillekin isojen Talbotien osille on tarvetta.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

EdellinenSeuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron