Kirjoittaja JohnDoe » 20.04.2011 12:33
Rupesi tässä mietityttämään, onko tieliikennekäytössä olevaan Talbotiin mahdollista laillisesti vaihtaa muuta kuin Simca-pohjaista konetta. Idenorin diesel tietenkin on Talboteihin tyyppihyväksytty, mutta miten on Peugeotin bensakoneiden laita? 309:sissä käytössä olleen Simca-pohjaisen koneenhan joku täällä oli Horizoniin vaihtanutkin, eikä se tuota ongelmaa, kun kyseessä on käytännössä sama kone kuin Talbotissakin muutamia uudistuksia lukuun ottamatta.
Ongelmahan tällä hetkellä on, ettei Simcan koneisiin oikein ole tarjolla enää osia. Itselläni on nyt ollut parisen vuotta 1,44 litrainen kone remontoitavana, mutta tarvittavia osia mm. nokka-akselia ei saa mistään. 309 Pösössä käytössä olleet bensakoneet järkeilyn perusteella pitäisi saada Talbotiin käymään muutkin kuin Simca-pohjaiset, mutta onko niitä laillisesti mahdollista Talbotiin vaihtaa? Sehän on totta, että tällaisessa vaihdoksessa koko auton luonne muuttuisi, mutta voisi olla mielenkiintoinen projekti kokeiltavaksi, useampia isoja Talboteja kun nurkissa on. Sehän on totta, ettei Talboteissa ole käytetty dieselin lisäksi kuin Simca-pohjaisia koneita, mutta lieneekö tämä sitten este muunlaiseen koneen vaihtamiseksi. Trafin sivuthan sanovat: "Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
Muutoskatsastuksessa voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Vertailumoottori
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.
Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen."
Tuskin lopetettuun merkkiin on enää saatavana valmistajan edustajan lausuntoja. Saman sukupolven Peugeotejahan kyllä sitten löytyy...
Entä onko kellään täällä Ranskan suunnalla kontakteja? Mietin, että voisiko sieltä suunnalta vielä saada joko suht vähän ajettuja toimivia Simca-pohjaisia koneita taikka varaosia niihin.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81