kysymys Talbot moottorista

Yleistä keskustelua kerhon merkkeihin liittyen. juttuja, tarinoita, muistelmia ym..

Valvoja: Admin2

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 04.04.2011 11:32

t.p.l kirjoitti:Vähän OT, mutta onko tuo talbotin 1,5/1,44 kone talbotin oma moottori? Eli onko samaa konetta käytetty muissa merkeissä/autoissa (esim. pösö 305)?


Ei käytetty näitä Simca-pohjaisia koneita käsittääkseni muissa merkeissä muuta kuin sitten tietty Horizonin seuraajassa, Peugeot 309:ssä. Tuossa Pösössäkään ei 1,44 konetta käytetty, vaan oli kyseessä se pienempi n. 1,3 l versio. Käsittääkseni tuo 1,44 kone on ollut käytössä ainoastaan Talbotissa, Simca 1100:sen tehokkaimmissa versioissa oli viritetty 1,3 l.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja joujoe » 19.04.2011 18:22

Kaikki Talbot-moottorit kuuluvat samaan Simca 315-tyyppiin. Myös 1,44 -versiota on ollut Simca 1100:ssa mutta ei ehkä Suomessa. Ulkomailla Talbotin koneista Pösön 309:n kelpuutettiin myös 1,1. Youtubesta löytyy myös video Peugeot 205 1400 GT:stä, jossa on Talbotin 1,44 -kone. Melko harvinainen versio taatusti, jollei ole omatekemä. Wikipedian moottorilistauksessa Peugeot 205:n kohdalla vain 1,3 Rallyen iskutilavuus täsmää Talbotin 1,3 koneen kanssa (on silti Pösön oma kone), 1.44-litraista ei mainita.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja joujoe » 19.04.2011 18:29

Tuli viesti kahteen kertaan
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 20.04.2011 12:33

Rupesi tässä mietityttämään, onko tieliikennekäytössä olevaan Talbotiin mahdollista laillisesti vaihtaa muuta kuin Simca-pohjaista konetta. Idenorin diesel tietenkin on Talboteihin tyyppihyväksytty, mutta miten on Peugeotin bensakoneiden laita? 309:sissä käytössä olleen Simca-pohjaisen koneenhan joku täällä oli Horizoniin vaihtanutkin, eikä se tuota ongelmaa, kun kyseessä on käytännössä sama kone kuin Talbotissakin muutamia uudistuksia lukuun ottamatta.

Ongelmahan tällä hetkellä on, ettei Simcan koneisiin oikein ole tarjolla enää osia. Itselläni on nyt ollut parisen vuotta 1,44 litrainen kone remontoitavana, mutta tarvittavia osia mm. nokka-akselia ei saa mistään. 309 Pösössä käytössä olleet bensakoneet järkeilyn perusteella pitäisi saada Talbotiin käymään muutkin kuin Simca-pohjaiset, mutta onko niitä laillisesti mahdollista Talbotiin vaihtaa? Sehän on totta, että tällaisessa vaihdoksessa koko auton luonne muuttuisi, mutta voisi olla mielenkiintoinen projekti kokeiltavaksi, useampia isoja Talboteja kun nurkissa on. Sehän on totta, ettei Talboteissa ole käytetty dieselin lisäksi kuin Simca-pohjaisia koneita, mutta lieneekö tämä sitten este muunlaiseen koneen vaihtamiseksi. Trafin sivuthan sanovat: "Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.

Muutoskatsastuksessa voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

Vertailumoottori

Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.

Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen."

Tuskin lopetettuun merkkiin on enää saatavana valmistajan edustajan lausuntoja. Saman sukupolven Peugeotejahan kyllä sitten löytyy...

Entä onko kellään täällä Ranskan suunnalla kontakteja? Mietin, että voisiko sieltä suunnalta vielä saada joko suht vähän ajettuja toimivia Simca-pohjaisia koneita taikka varaosia niihin.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja joujoe » 20.04.2011 16:51

Luulisi kaiken järjen mukaan, että 1,6 litran Peugeot-koneen saa laittaa. Ainakin 305:n 1,5-litraisen tai uudempien pösöjen 1,4:n jos ei edellämainittua. Eri asia sitten miten hyvin ne istuu konehuoneeseen. Jos kerran diesel on sinne saatu ängettyä niin varmasti bensaversionkin saa. Pitäneekö lähtökohtana olla sitten diesel-Talbot jos helpoimmalla haluaa päästä. Mahdollisista vaihdelaatikoiden eroista ei ole minulla tietoa.

Ladoja kyllä on liikkeellä isommilla Fiatin twincameillä. Tuskinpa katsastusviranomainen on Ladaa katsonut Fiatiksi vaan autoon on saanut ainakin ennen laittaa hieman alkuperäistä isommankin muun merkkisen koneen.

Onhan joissakin maastureissa ollut jopa Valmet-traktorin kolmipyttyistä dieseliä pellin alla...

Jotain tällaista löytyi:

"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

Vanhan huhun mukaan suomessa on rekisteröity 5 kpl Turbo-Talbotia (ei varmuutta edes mallista), joista 1 on selvinnyt 2000-luvulle asti. Jos sen saisi väännettyä mallisarjan tehokkaimmaksi 85 hepan 1,44-litraisen sijaan?
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 21.04.2011 11:48

joujoe kirjoitti:Luulisi kaiken järjen mukaan, että 1,6 litran Peugeot-koneen saa laittaa. Ainakin 305:n 1,5-litraisen tai uudempien pösöjen 1,4:n jos ei edellämainittua. Eri asia sitten miten hyvin ne istuu konehuoneeseen. Jos kerran diesel on sinne saatu ängettyä niin varmasti bensaversionkin saa.


BX-Citikan 1,6 litrainen Peugeoteissakin käytetty kone olisi tiedossa. 309 Peugeotiin sen ainakin saa käymään, ja kun 309:sissä käytetään Talbotinkin konetta, niin kaiken järjen mukaan Talbotiin sopivat suurin piirtein samat koneet kuin 309:äänkin. Vielä kun nyt on kyseessä 1510, niin tilaa konehuoneessa on enemmän kuin Horizonissa. Citikan koneessa on 90 hv, ja mallisarjan suurimmassa koneessa eli 1,6 litraisessa Simca-pohjaisessa on ollut muistaakseni 88 hv. Eli tehojen puolesta pitäisi saada tuo kone asentaa. Täytynee varmistella asia katsastusasemalta, ja jos on ok, niin sitten tutkia, saako kiinnitysten puolesta koneen Talbotiin käymään, 5-vaihteisen Talbotissa käytetyn Peugeotin vaihdelaatikon kanssa sen pitäisi olla yhteensopiva.

Vanhan huhun mukaan suomessa on rekisteröity 5 kpl Turbo-Talbotia (ei varmuutta edes mallista), joista 1 on selvinnyt 2000-luvulle asti. Jos sen saisi väännettyä mallisarjan tehokkaimmaksi 85 hepan 1,44-litraisen sijaan?


Ja olihan se Horizonin sähköautoversiokin tehty ja muuta erikoista... Löytyyköhän Uudestakaupungista vielä museoituna?
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja joujoe » 29.04.2011 07:40

Varmaankin Pösön kone pitäisi laittaa oman vaihdelootansa kanssa. Kytkinkoppa varmaan on erilainen Talbotiin asennetuissa laatikoissa. Mutta huomaahan sen jo niitä toiseensa kiinnittäessä auton ulkopuolella jos näin on. Lasketaankohan mallisarjan tehokkaimmaksi tehokkain Suomessa tyyppihyväksytty eli 85 heppainen, vaiko tehokkain ulkomailla hyväksytty?
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 29.04.2011 12:25

joujoe kirjoitti:Varmaankin Pösön kone pitäisi laittaa oman vaihdelootansa kanssa. Kytkinkoppa varmaan on erilainen Talbotiin asennetuissa laatikoissa. Mutta huomaahan sen jo niitä toiseensa kiinnittäessä auton ulkopuolella jos näin on. Lasketaankohan mallisarjan tehokkaimmaksi tehokkain Suomessa tyyppihyväksytty eli 85 heppainen, vaiko tehokkain ulkomailla hyväksytty?


Pösön koneen pitäisi käydä 5-vaihteiseen Talbotissa käytettyyn Pösön laatikkoon, kytkinkopassa tosiaan voi olla eroa, kokeilemalla ja tutkimallahan sen sitten näkee. Käsittääkseni mallisarjan tehokkain kone on 88 hv 1,6 l kone, eli ei ole merkitystä, vaikkei ko. koneella olevia autoja pahemmin tuotu Suomeen. Pelkkiä 1,6 l koneitahan on kuulemma Ranskasta tuotu ja asennettu tehottomamman tilalle vuosien varrella.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: kysymys Talbot moottorista

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 03.05.2011 11:12

Selvitelty nyt asioita, eli Talbotiin saa vaihtaa muunkin kuin alkuperäisen moottorin, kunhan seuraavat vaatimukset täyttyvät:

- tilavuus suurenee korkeintaan 25%
- tehot nousevat korkeintaan 20%
- paino nousee korkeintaan 10% (saa nousta maksimissaan 20%, mutta sitten tätä on kompensoitava apulaitteiden siirrolla yms.)
- moottorin vaihdon jälkeen auton tulee täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset

Pelkkä muutoskatsastus operaatiolle riittää, mitään erillisiä lupia ei tarvitse hakea.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Edellinen

Paluu Yleistä keskustelua kerhon merkeistä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron