Heip,
ulkopuolisena löysin tämän ketjun kun haeskelin tietoa Abarth Simca 1150 Corsasta. Näitä lienee yksi kappale ollut suomessakin, Netin tietojen valossa ainut yksilö jossa oli 6 lovinen laatikko (joka oli saatavilla lisävarusteena). Sittemmin tuo auto on päätynyt Belgialaisten Abarth museoon. (mitä historiikkia löysin niin kukaan ei tainnut aikanaan suomessa ymmärtää mitä oli kalliilla suomeen tuotu. Auton alkuhistoria ollut aika värikäs.)
muutaman hengen kansaivälisellä porukalla nakerrellaan näitä kisasimcoja GT Legends PC peliin ja nyt alkuun on tekeillä tämä 60-luvun nopein variaatio TC-65 luokkaan. Se jälkeen seuraavat kaikki Rallye versiot jotka luonnollisesti menee GTC-TC-76 luokkaan.
Perusfysiikka alkaa olla kuosissa, moottoria on kutkuteltu vähän todellisuutta enemmän (kiitos pelintekijät kun ette oo tehneet kuutiotilavuusluokkia.) mutta ei mitään älytöntä (~126 Nm @ 5500, ~115bhp @ 7000) vaan vieläkin uupuu vauhtia että ehdittäisiin muiden saman koneluokan autojen tahtiin. Suurin syy tähän on varmaan perävälitysten vähäisyys (6 kpl: 3.5, 3.7, 3.888, 4.111, 4.375, 5.428), joten tässä tiedustelen että onko noita lisää? Periaatteessahan noiden pitäis olla luokitettuja välityksiä, mutta koska Abarth Corsa versiota ei luokitettu koskaan (tai no ryhmä 5, mutta siihen nyt ei kummoista dokumentaatiota vaadittu) niin kaikki kelpaa.
Vaihdevälityksissäkin on pitänyt tinkiä hammasluvuista koska Abarthin 6-lovisen hammaslukuja ei vain ole missään. (ihme että löysin edes laskennalliset välitykset.) Jos nämä löytyisi niin olisi hienoa. Painojakauma on 35/65 ja se lienee oikein. Nyt auton painoksi (öljyt, vedet, ei bensaa.) on arvioitu 680 kg, joka on johdainnainen Abarth Corsalle löytyneestä arvioista (700 - 730 kg) mutta näissä on sisusta paikallaan. Vaan mitenkä kevyt oikeasti tonninen on jos se rakennetaan vaan ja ainoastaan radalle?
Keula on kevyt ja nostaa nätisti sisäkaarteen puolen etupyörää ilmaan. Auto tuntuu menevän kylkimyyryä kunnes takanurkka joustaa liikaa ja sitten noustaan kahdelle pyörälle. Vekotin on todella hauska ajaa, nyt vaan pitää puristaa jostakin lisää vauhtia.
Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen