Sivu 1/1

Ajokausi 2009 avattu

ViestiLähetetty: 24.04.2009 00:03
Kirjoittaja Naskali
Tänään 23.4 kävin herättelemässä Tonnia tallista. Tarkoitus oli käydä talven aikana pari kertaa konetta käynnistämässä ja jarruja polkemassa ettei paikat jumitu, mutta niin vaan kevät tuli ennen kun tallille pääsi käymään. Ollut mukamas niin kiirettä. Yritin startata ihan suoraan avaimesta käyntiin taktiikalla mutta eipä onnistunut tänäkään vuonna. Viimevuodesta viisastuneena minulla oli sähköinen bensapumppu mukana ja kytkin sen hetkeksi kiinni että sain pumpattua sillä bensan kaasarille asti. Kun bensaa oli kaasarissa niin laitoin taas oikeat bensaletkut kiinni ja kokeilin käynnistää. Käynnistyi heti ja hetken lämmittelyn jälkeen jaksoi käydä tyhjäkäyntiäkin. Akussa oli virta pysynyt hyvin koko talven ja jarrutkin tuntuivat toimivan. Ne tosin remontoitiin täydellisesti edelliskesänä. Toinen takarengas oli tyhjentynyt joten kompressorin joutui hakemaan ennen kun auton sai ulos tallista. Ajoin sillä muutaman kilometrin lenkin kotiin asti ja tarkoitus olisi käyttää huominen vapaapäivä Simcan kunnostamiseen tulevaa kesää varten. Venttiilit pitää säätää, bensapumpun ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa, etupuskuriin kiinnittää uudet kupukantapultit sekä vahata auto ja puhdistaa lattian kumimatto. Tulevana kesänä olisi taas edessä katsastus, mutta eiköhän se läpi mene. Toivottavasti mittariin saadaan kesän aikana taas muutama sata kilometriä lisää, tähän mennessä kilometrejä on kertynyt n. 56000.

Re: Ajokausi 2009 avattu

ViestiLähetetty: 24.04.2009 09:51
Kirjoittaja TeroPee
Jaahas, melkein samaan aikaan ollaan oltu liikenteessä. Mie otin Solaran liikenteeseen keskiviikkona 22.4. eli päivää aikaisemmin. Akku oli kunnossa (Ctekin XS3600 ylläpiti varausta koko talven), renkaissa vain hieman vajaapainetta ja jarrutkin tuntuivat toimivan. Muutama viikko sitten kävin talven ainoan kerran käynnistämässä auton ja huomasin että bensapumpun välistä tiputti bensaa koneen päälle. Kiristin pumpun kantta ja sain sen tiiviiksi. Tarkastin vielä ennen lähtöä että pumppu oli tiivis.

Autolla baanalle tyytyväisin mielin. Parin kilsan päässä seisoin valoissa ja huomasin että konepellin alta tulee savua. En pystynyt pysäyttämään juuri siihen kohtaan mutta risteyksen toisella puolella oli tilaa. Koneesta virrat pois ja takakontista sammutin käteen (en muuten tiennyt että sen saa niin nopeasti sieltä pois..) ja varovasti raottamaan konepeltiä. Lieskoja ei näkynyt mutta savua tuli edelleen. Konepelti reilusti ylös ja koneen takapuolelta tulee sinistä savua. Mitään yksittäistä lähdettä ei näkynyt. Käynnistin koneen ja koitin tarkkailla tilannetta. Bensapumppu oli tiivis edelleen. Konepelti kiinni ja uudelleen liikenteeseen, nyt sammutin oli matkustajan jalkatilassa.. Parin - kolmen kilsan päästä pysähdys ja uusi ihmettely, tulos sama: ei aiheuttajaa mutta savua tulee. Pelti kiinni ja matkaan. Pysähdyin vielä yhden kerran ja tsekkasin tilanteen, ei mitään hälyttävää.

Ilmeisesti savun aiheutti koneen / pakosarjan päälle talven aikana valunut öljy / öljyinen mähmä ja se lämmetessään savusi. Nyt se ei ole enää savuttanut ja kaikki toimii samalla tavalla kuin viime kesänäkin. Tänään vein auton öljyn ja alapallonivelten vaihtoon Viikin Autohuoltoon joka väittää olevansa ranskalaisiin erikoistunut paja. Saa nähdä millainen fiilis paikasta jää. Pösöjä siinä pihalla näytti olevan.

Mutta mitä nyt on pari päivää tässä ehtinyt ajella niin kyllähän tässä väkisin on hyvällä tuulella! Talvi on takana, aurinko paistaa ja autolla ajaminen tuntuu taas autolla ajamiselta! Joulukuusta alkaen kun olen käytännössä ajanut autolla jossa on
  • automaattivaihteisto
  • kauko-ohjattu keskuslukitus
  • sähkölasit
  • ohjaustehostin
  • ESP
  • automaatti-ilmastointi
niin ei ole tarvinnut paljon autoon keskittyä. Avaimesta käyntiin, vaihde D:lle ja matkaan. Nyt on vähän eri fiilis, jo käynnistäminen on erilaista kun kylmien öiden jälkeen täytyy käyttää ryyppyä ja täydellistä luottoa auton käynnistymiseen ei siitäkään huolimatta näin alkukaudesta ole..