Aika mystiseltä alkaa vaikuttaa. Moottorihan tarvitsee käydäkseen ilmaa, bensaa ja kipinän.
Ilmansaanti harvoin on ongelmana, tietysti jos saa liikaa ilmaa niin sekin häiritsee käymistä. Eli suuret vuodot imusarjan tiivisteissä voisi vaikuttaa siihen ettei lähde käyntiin.
Bensan saanti on myös melko helppo todeta. Irroittaa vaikka bensaletkun kaasarilta ja samalla kun kaveri starttaa niin katsoo että pumppaako se bensapumppu sitä tavaraa ulos letkusta. Kaasarin säädot ei juurikaan vaikuta käymään lähtemiseen. Vaikka säädöt olisivat miten pahasti pielessä niin yleensä moottori edes jonkunverran hörähtelee startatessa.
Jos bensaa tulee niin vika todennäköisesti löytyy sähköpuolelta. Nyt kun sytytyksen ohjainlaite on varmuudella uusi ja toimiva niin se helpottaa paljon vian etsinnässä.
Olisiko tuosta apua?
http://www.laikat.com/CSVF/TALBOT-HUOLTOTIEDOTUS-1.pdfSiinä käytetään moottoritesteriä ja kipinävälitesteriä. Tälläiset testerit löytyvät varmasti ainakin vanhemmilta korjaamoilta mutta suuren osan noista mittauksista voi tehdä ihan yleismittarillakin. Vaatii hieman perehtymistä autosähkön ihmeelliseen maailmaan.
Ja nyt kun tuota kuvaa katselee niin tuon mukaan tuo ohjainlaite vaatii sittenkin tuon maadoituksen koriin. Itse olen kokeillut toisella ohjainlaitteella ilman että sitä on kiinnitetty minnekään ja se toimi ihan hyvin. Ohjainlaite tosin roikkui yhdestä pultista silloin ja sai ehkä maadoituksen sitä kautta. Tästä johtuen aiemmin virheellisesti kerroin ettei se tarvitsisi maadoitusta. Oppii itsekin aina jotain uutta. Eli kannattaa ehkä ihan ensiksi kokeilla maadottaa se vaikka jollain irto sähköjohdolla ennen kun alkaa etsimään vikaa muualta.