Sivu 2/2

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 05.12.2013 18:12
Kirjoittaja TomppaR
Hei,

Tilasin nyt tuon viimeisen motonetin d-liittimellä varustetut sytytysmodulin ja se on oikea osa! Sitten kysyisin, että voiko tuota uutta modulia testata siten, että laittaa vaan virranjakajalta tulevan pistokkeen moduuliin kiinni? Eli ei ottaisi ensin vanhaa modulia pois, kun se on niin työlästä, vaan laittaa uuden siihen rinnalle.

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 05.12.2013 22:01
Kirjoittaja Naskali
Voi testata. Eli ei vaadi maadoitusta korin ja boksin kuoren välille.

Löysin muuten Solara/1510/Horizon sytytyksen vianetsintäkaavion/huoltotiedotteen jossa on ohjeet tuon boksin mittaamiseenkin. Unohdin sen vielä varastolle mutta otan sen viikonlopun aikana sieltä mukaan ja skannaan näkyville.

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 05.12.2013 23:09
Kirjoittaja TomppaR
Hyvä, kiitos vastauksista! Tosiaan kävin kokeilemassa uudella boksilla, mutta ei se silläkään hörähtänyt käyntiin, alkaa olla aika mystinen vika. Kokeilin myös käynnistää siten, ettei kumpikaan moduli ollut kytkettynä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. En tiiä, mitä siihen seuraavaksi tekisi, ehdotuksia otetaan vastaan :)

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 06.12.2013 23:18
Kirjoittaja Naskali
Aika mystiseltä alkaa vaikuttaa. Moottorihan tarvitsee käydäkseen ilmaa, bensaa ja kipinän.

Ilmansaanti harvoin on ongelmana, tietysti jos saa liikaa ilmaa niin sekin häiritsee käymistä. Eli suuret vuodot imusarjan tiivisteissä voisi vaikuttaa siihen ettei lähde käyntiin.

Bensan saanti on myös melko helppo todeta. Irroittaa vaikka bensaletkun kaasarilta ja samalla kun kaveri starttaa niin katsoo että pumppaako se bensapumppu sitä tavaraa ulos letkusta. Kaasarin säädot ei juurikaan vaikuta käymään lähtemiseen. Vaikka säädöt olisivat miten pahasti pielessä niin yleensä moottori edes jonkunverran hörähtelee startatessa.

Jos bensaa tulee niin vika todennäköisesti löytyy sähköpuolelta. Nyt kun sytytyksen ohjainlaite on varmuudella uusi ja toimiva niin se helpottaa paljon vian etsinnässä.

Olisiko tuosta apua?
http://www.laikat.com/CSVF/TALBOT-HUOLTOTIEDOTUS-1.pdf

Siinä käytetään moottoritesteriä ja kipinävälitesteriä. Tälläiset testerit löytyvät varmasti ainakin vanhemmilta korjaamoilta mutta suuren osan noista mittauksista voi tehdä ihan yleismittarillakin. Vaatii hieman perehtymistä autosähkön ihmeelliseen maailmaan.


Ja nyt kun tuota kuvaa katselee niin tuon mukaan tuo ohjainlaite vaatii sittenkin tuon maadoituksen koriin. Itse olen kokeillut toisella ohjainlaitteella ilman että sitä on kiinnitetty minnekään ja se toimi ihan hyvin. Ohjainlaite tosin roikkui yhdestä pultista silloin ja sai ehkä maadoituksen sitä kautta. Tästä johtuen aiemmin virheellisesti kerroin ettei se tarvitsisi maadoitusta. Oppii itsekin aina jotain uutta. Eli kannattaa ehkä ihan ensiksi kokeilla maadottaa se vaikka jollain irto sähköjohdolla ennen kun alkaa etsimään vikaa muualta.

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 07.12.2013 10:29
Kirjoittaja mexin
Terve,

tuossa on hyvä vianetsintäkaaavio, siinä perusasioissa sanotaan akun täysi varaus. Ohjainlaite ei alle 9 voltin jännitteellä toimi, joskus huonolla akulla starttaushetkellä jännite voi laskea tuon alle. Korin ja ohjainyksikön maadoitus on myös oltava kunnossa.
Oma Talbotti vaatii joskus pitkän seisonnan jälkeen puolan pikkujohtojen liitosten roplausta, ennen kuin syttyy.
Bensapuolella on tullut eteen tukos kaasasin bensaletkun karan takana olevassa sihdissä, oli mennyt suodattimesta huolimatta täysin tukkoon. En tiedä onko sihtiä kaikissa kaasarimalleissa, tämä on niitä viimeisiä mahdollisuuksia, jos kaikki muu toimii...
Mexin

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 08.12.2013 21:44
Kirjoittaja TomppaR
Kiitos molemmille vastauksista! Seuraavana irrotan ton lokasuojan ja vaihdan uuden sytytysmodulin tilalle. Ja sitten jos ei läde pelittämään, niin homma jatkuu teidän ehdottamilla konsteilla :) Akun tosiaan latasin joku aika sitten ihan täyteen sisätiloissa, joten sen uskoisin olevan kunnossa, mutta varmuudeksi seuraavan yrityksen yhteydessä laitan taas lataukseen.

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 11.12.2013 23:34
Kirjoittaja TomppaR
No nyt on Talbot taas kunnossa! Vika oli korjaajan mukaan liittimessä, joka menee puolalle. Se oli jotenkin löystynyt, eli ei ollut loppuseltaan isosta kiinni :) Sytytysmodulia ei tarvinut edes vaihtaa. Mutta tosiaan nyt näitten kaikkien vaihdettujen osien jälkeen Talbot muuttui vieläkin paremmaksi, auto ei nyi missään vaiheessa ja vastaa kaasuun ihan erilailla! Nyt ei muutaku rauhallisia sunnuntaiajoja ajelemaan! Kiitos vastaajille avusta!

Re: Talbot Solara 1.3 vm.1985 kysymyksiä

ViestiLähetetty: 06.04.2015 08:48
Kirjoittaja JohnDoe
Naskali kirjoitti:Voi testata. Eli ei vaadi maadoitusta korin ja boksin kuoren välille.


Jälkijunassa vastaus: ei muuten saa näin testata ja maadoituksen vaatii, tällaisella testauksella saa koko moduulin särjettyä huonolla onnella. Muistutus tulevaisuutta varten niille, jotka sattuvat tätä topicia lukemaan.