kimmoa kirjoitti:Terveiset uudelta tulokkaalta.
Tervetuloa foorumille!
Tallissa on maannut pidempään jo -84 Horizon diesel ja sen entisöinti alkaa nyt pikkuhiljaa pyörähtää käyntiin. POhja onkin jo hitsattu liki kuntoon ja moottori käydä raksuttaa. Hankin elimenluovuttajaksi 1.5 GLS:n ja nyt muutamia kysymyksiä.
Itselläni olisi tiedossa yksi Diesel Horizon, joka varmaankin joutaisi varaosiksi. Pääsisit todennäköisesti helpommalla, kun olisi toinen samanlainen osien luovuttajana. Tietämäni tapaus on jäänyt kuolemantapauksen vuoksi pois käytöstä ja seissyt liiterin nurkalla jo 5 vuotta. En ole vain omistajalta koskaan kysellyt, onko myynnissä / lahjoitettavissa, kun itse Horizonin sijaan harrastan suurempia Talboteja, tosin oli yksi bensa Horizon vuoden verran käyttöautona.
Onko 5v vaihteisto molemmissa sama, samanlainen kuin Pösössä, ja onko välitykset samat? Sopiiko mittarinvaijerin pyörittäjä?
Vaikka Pösön vaihteistosa on kyse, niin silti ei taida olla ihan samanlainen. Ainakin Talbotin koneella olevassa 309 Pösössä on erilainen laatikko kuin Horizonissa - autojen vetoakselitkin ovat täysin erilaiset. Toisaalta en ole itse koskaan diesel-Horizonia ja vastaavaa 309:siä tarkemmin tutkinut, niin en voi aivan 100% varmuudella sanoa.
Entä nostetaanko moottorivaihteistopaketti pois ylä- vaiko alakautta?
Alakautta nostetaan 1510/Solarassa, ja uskoisin samoin tapahtuvan myös Horizonissa. Varsinkin tuo diesel-konehan on sen verran suuri, etten usko yläkautta edes ulos mahtuvan.
Miten vaijerin saa irti nopeusmittarin takaa?
Suomenkielinen myös Horizonin käsittävä korjausopas sanoo ainoastaan "irroita vaijeri nopeusmittarin takaa, ks. kappale 39. Tässä kerrotaan seuraavaa:
- Irrota lukitustapit mittariston lasin alareunasta molemmin puolin.
- Vedä lasia alaspäin, jotta yläreunan pidikkeet vapautuvat. poista lasi.
- Avaa alaosan kaksi ruuvia. Irrota yläosan kaksi kiinnikettä.
- Käännä mittaristo yläreunaa poispäin tuulilasista ja irrota mittaristo kokonaan.
- Vedä mittaristoa eteenpäin, irrota johdinliittimet ja irrota mittaristo kokonaan."
Todennäköisesti vaijerissa on lukitusosa, jota sopivasti puristamalla tai pyöräyttämällä saat sen irti, kun pääset mittariston taakse tai saat sen vedettyä irto paikaltaan, niin näet tarkemmin. Minulla pitäisi jossain olla Horizonin englanninkielinen korjausopas, mutta en sitä nyt löytänyt. Voin muuten sen myydä, jos semmoiselle on tarvetta.
Saako enää mistään uusia lämmityslaitteen kennoja?
Ei taida varaosaliikkeistä löytyä, mutta Yläneellä on todella kattava määrä Horizonin osia kaupan, ks. palstan myynti-ilmoitukset. Itsekin olen sieltä ostamassa suurempiin Talboteihin sopivia osia, muistaakseni tarjolla oli myös noita lämmityslaitteen kennoja.
Onko tuulilasi kiinni liimalla vai tiivisteellä?
Tiivisteellä, mutta ei ole välttämättä ihan helppo irroitettava lasia rikkomatta.
Onko auto maalattu v. -84 keinohartsi- vaiko akryylimaaleilla tehtaalla?
Tästä en valitettavasti tiedä, mutta sillä ei pitäisi olla merkitystä, mitä alkuperäinen maali on ollut. Uudelleen saat museokatsastettavankin auton maalata nykyisillä vesiohenteisillakin maaleilla, kunhan sävy pysyy samana - alkuperäismaaleja kun ei enää ole saatavilla.
Onko metallinsinistä autoa saanut vain sinisellä sisustuksella?
-84 vuonna käsittääkseni on. Vanhemmissa vuosimalleissa näkyi sisustuksessa vähän sekalaisempaa värien kirjoa. Jos autosi jokelauta on sininen, niin silloin on muunkin sisustuksen oltava. Aikaisempien vuosimallien vaalean kojelaudan parina olikin sitten useampaa sisustusvärivaihtoehtoa.