Sivu 2/2

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 23.08.2011 17:29
Kirjoittaja TeroPee
Tuolla pitäisi olla oikea akseli, paja oli soittanut sinne tänään. Laitoin itsekin sinne meilin tänään, täytyy soittaa huomenna perään. Toivottavasti eivät myyneet kenelleen muulle tässä välissä. :)

300e uudesta vetarista on toki iso kasa rahaa mutta jos ei muutakaan ole tarjolla niin sitten täytyy investoida siihen.

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 23.08.2011 21:05
Kirjoittaja JohnDoe
TeroPee kirjoitti:Tuolla pitäisi olla oikea akseli, paja oli soittanut sinne tänään. Laitoin itsekin sinne meilin tänään, täytyy soittaa huomenna perään. Toivottavasti eivät myyneet kenelleen muulle tässä välissä. :)

300e uudesta vetarista on toki iso kasa rahaa mutta jos ei muutakaan ole tarjolla niin sitten täytyy investoida siihen.


Toisaalta etkös tarvinnut vasemmanpuoleisen akselin? Ne akselit ovat ihan eri mittaiset, joten oikeasta akselista ei ole mitään apua tuossa tapauksessa....

Mutta hetkinen... Sinulta kun tosiaan oli VASEN akseli hajonnut. Niitä kyllä löytyy ihan ehjiä! Eli oikeanpuoleinen akseli on se, joka yleensä väljettyy ja aiheuttaa autoon tärinää, kun akseli on paljon pidempi kuin vasen. Vasemman kanssa ei yleensä koskaan tule ongelmia, ja hyväkuntoisia vasemmanpuoleisia akseleita löytyy minulta käytettynä, ja lisäksi aiemmin mainitsemastani varaosaliikkeestä niitä löytyy ihan uutena, hintaan 70 euroa. En lukenut viestejäsi kunnolla, kun heti ajattelin vain tuota pidempää akselia, jotka aiheuttavat eniten päänvaivaa.

Itse taas tarvitsen yhtä oikeaa akselia, ja olisin kiitollinen, jos saisin sen ostaa tuolta netin varaosaliikkeestä, jos et itse sen puolen akselia nyt tarvitse, mutta katsotaan, kummalle ovat sitten akselin varanneet. Laittelen vaikka sähköpostia, jos kiinnostut ostamaan käytetyn toimivan tai sitten sen kotipaikkani varaosaliikkeen uuden akselin.

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 23.08.2011 21:44
Kirjoittaja TeroPee
Suomen kieli on hieno kieli. :) Vasemman puoleinen akseli on miulle se oikea akseli. :) Sellaisen oletin tuollakin olevan poistomyynnissä viidellä kympillä. Hyvä tietää että sitten kun tulee ongelmia oikean puolen kanssa niin helpoin vaihtoehto on teettää siihen akseli mittatilauksena.

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 23.08.2011 22:17
Kirjoittaja JohnDoe
TeroPee kirjoitti:Suomen kieli on hieno kieli. :) Vasemman puoleinen akseli on miulle se oikea akseli. :) Sellaisen oletin tuollakin olevan poistomyynnissä viidellä kympillä. Hyvä tietää että sitten kun tulee ongelmia oikean puolen kanssa niin helpoin vaihtoehto on teettää siihen akseli mittatilauksena.


Hieno kieli kyllä. :) Itse katselin tuota varaosaliikkeen sivua vähän huolimattomasti, silmään pisti lähinnä akselin "normaali hinta" 170€, juuri sama millä hintaa tässä hilljakkoin yhteen autoon ostin varaosaliikkeestä varaston viimeisen uuden oikeanpuoleisen akselin. Mutta näemmä tosiaan myyvätkin tuolla nimenomaan sitä vasenta akselia. :D Taidat siis helpoimmalla päästä, että ostat tuolta akselin ihan uutena 50€ hintaan + rahti. (Tai saathan itseltäni ostettua toki käytetyn halvemmalla, sähköpostiakin ehdin jo laittaa, mikäli siis haluat vajaan kolme kymppiä säästää hinnassa.)

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 23.08.2011 22:33
Kirjoittaja Naskali
Ja jos ei kiire ole niin minulla tosiaan siellä Punkalaitumella niitä uusia akseleita on kasa. Kaikki erilaiset akselit on kuvattu ja laitan niistä kuvia yleisesti näkyville kun kesälomareisulta palaan. Yritetään sitten yhdessä tunnistaa mihin autoihin/laatikkoihin ne sopivat. Ilmeisesti ovat niitä 5vaihteiseen sopivia sekä oikeaa että vasenta ja sitten taitaa olla Simca 1100 akseleita.
Mitenkäs muuten on osaako kukaan sanoa että lähteekö noista pelkät vetonivelet irti ihan perinteisesti ja sopiiko esim 5vaihteisen nivelet 4vaihteisen akseliin.

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 24.08.2011 07:46
Kirjoittaja JohnDoe
Naskali kirjoitti:Ja jos ei kiire ole niin minulla tosiaan siellä Punkalaitumella niitä uusia akseleita on kasa. Kaikki erilaiset akselit on kuvattu ja laitan niistä kuvia yleisesti näkyville kun kesälomareisulta palaan. Yritetään sitten yhdessä tunnistaa mihin autoihin/laatikkoihin ne sopivat. Ilmeisesti ovat niitä 5vaihteiseen sopivia sekä oikeaa että vasenta ja sitten taitaa olla Simca 1100 akseleita.


Itsellä ei ihan tulipalokiire ole, kun varaosaliikkeestä sen yhden oikeanpuoleisen akselin sain ostettua. Koneremontissa olevaan autoon olisi sitten vielä toiselle oikealle akselille tarvetta, mutta kiire riippuu ihan siitäkin, kauanko kestää männänrenkaiden saapua Saksasta.

Akselin laatu ja valmistajakin tietysti vaikuttavat, hyvä vertailukohde on Karpiolan ns. ikuiseksi kehuttu mittatilausakseli maksaa sen 300 euroa. Saksalainen myös kestäväksi kehuttu Löbro-merkkinen akseli maksoi varaosaliikkeessä 170 euroa.
Naskali kirjoitti:Mitenkäs muuten on osaako kukaan sanoa että lähteekö noista pelkät vetonivelet irti ihan perinteisesti ja sopiiko esim 5vaihteisen nivelet 4vaihteisen akseliin.


Lähtee. Ongelma on siinä, että akselin valmistajia on ilmeisesti ollut todella monta tai sitten syystä tai toisesta akselin sisäistä rakennetta on vähän väliä muuteltu, ja eri akseleista puretut nivelet eivät pääsääntöisesti ole keskenään yhteensopivia. Paljon Talbotien kanssa aikanaan tekemisissä ollut mekaanikko tuota kerran selitti. Tosin kun itselle on jo yli toista kymmentä käytettyä akselia kertynyt, niin niistä saattaisi jo löytyä keskenään yhteensopiviakin akseleita, mutta on ihan onnesta kiinni. Yksi projektiauton kanssa mietinnässä oleva vaihtoehto siis oli sellainen, että purkaisi nuo käytetyt akselit ja yrittäisi niistä saada yhdistelemällä mahdollisimman hyvän.

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 10.09.2011 10:12
Kirjoittaja TeroPee
Solara on ollut nyt kotvasen aikaa ajossa. Vetari tuli Malaxista (kiitos vaan vinkistä joujoe) ja työn suoritti Viikin Autohuolto Helsingissä. Samalla vaihdatin moottoriöljyt ja laatikkoöljytkin meni luonnollisesti vaihtoon. Koko remontin hinnaksi tuli karvan yli 300 euroa. Solara on myös katsastettu Kehän Autokatsastuksessa tällä viikolla. Ajoin sen sinne hetken mielijohteesta ja sain leiman huomautuksetta. Huomenna on tarkoitus tiskata auto ja laittaa se talviunille.

Hiukan yli 400 kilsaa tuli tämän kesän aikana ja kun ottaa huomioon vetarirempan, katsastuksen, vakuutukset, verot ja polttoaineet niin kilometrikustannus ei ollut edes ehkä ihan 1,5 euroakaan. :) Onneksi pääomakulut on hyvin maltilliset tässä hinta- ja kuntoluokassa. :D

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 12.09.2011 10:05
Kirjoittaja joujoe
Laatuauton kyydistä pitääkin maksaa enemmän

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 22.09.2011 10:53
Kirjoittaja JohnDoe
Naskali kirjoitti:Punkalaitumella niitä uusia akseleita on kasa. Kaikki erilaiset akselit on kuvattu ja laitan niistä kuvia yleisesti näkyville kun kesälomareisulta palaan. Yritetään sitten yhdessä tunnistaa mihin autoihin/laatikkoihin ne sopivat.


Oletko ehtinyt saada jo kuvia näkyviin? Yksi viisivaihteisen pidempi akseli olisi hakusessa itsellä tällä hetkellä.

Re: Solara ja öljyä vasemmassa pyöränkotelossa

ViestiLähetetty: 22.09.2011 19:11
Kirjoittaja Naskali
Kuvat on koneella ja viikonloppuna oli tarkoitus ne photobucketiin ladata. Yritin kirjautua sinne sisään mutta eipä salasana kelvannutkaan. Muistan sen väärin tai sitten on jokin muu ongelma. Pitäisi se jossain olla talteen kirjoitettuna..

EDIT:
Kokeilin taas kirjautua Photobucketiin, toisella yrittämällä salasana kelpasi. Nyt on kuvat netissä. Avaan uuden topicin niille. Laitan lähipäivinä tarkemmin tietoa vetareista. viewtopic.php?f=4&t=367