Sivu 1/1

Vetoakselit

ViestiLähetetty: 22.09.2011 21:39
Kirjoittaja Naskali
Tuolla toisessa Topicissa on ollut keskustelua Simca/Talbot vetoakseleista. Kuvasin kaikki minun varastostani löytyvät erilaiset vetoakselit. Tuosta pääsee hieman etukäteen katselemaan http://s17.photobucket.com/albums/b60/T ... rizon%20v/

EDIT:20.1.2012 (HUOM! Uusi numerointi kuville)

Akseli 1
KuvaKuva

Akseli 2
KuvaKuva

Akseli 3
KuvaKuva

Akseli 4
KuvaKuvaKuva

Akseli 5
KuvaKuva

Akseli 6
KuvaKuva

Akseli 7
KuvaKuva

Akseli 8
KuvaKuva

Akseli 9
Kuva

Akseli 10
Kuva

Tuo kuvissa näkyvä vertailuakseli on ´83 Bensa Horizonin 4-vaihteisen lyhempi akseli.
Eli samanlaista uutta ei ole. Myöskään saman auton pidempää akselia ei näistä löytynyt.

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 24.09.2011 21:58
Kirjoittaja JohnDoe
Mittoja kun ei kuvissa ole, niin hieman haittaa tunnistamista, mutta tässä jotain veikkauksia kuvan perusteella kuitenkin. Todella haasteellista hommaa tosiaan näiden tunnistaminen. Itsellä ei tässä ole nyt varaosaluetteloa, jossa olisi varaosanumerot. Pahvilaatikoissaan olevat akselithan onkin kyllä helppo tunnistaa, olettaen numeroiden olevan oikeat. Voin ottaa asiasta selvää, kun pääsen luetteloiden ääreen.

Mutta alkutulkintoja:
Eli kuvassa nro 2 näyttäisi suurella varmuudella olevan 4-vaihteisen Talbotin oikeanpuoleinen akseli. Varauksella ko. autoon voisi käydä myös kuvan 4 akseli, vaikka suojakumit ovatkin erimalliset kuin Talbotin akseleissa normaalisti. Vai olisikohan tämä (rno 4) sitten Simca 1100:sen akseli?

Kuvissa nro 6 ja 18 taas voisi mallin perusteella olla 5-vaihteisen Talbotin oikeanpuoleinen akseli, millaista itse tarvitsisin. Voisin yhden tämmöisen alustavasti varata, jos vain mahdollista. Mutta mitkä ovat mitat?

Ilmeisesti vertailukohtana lyhyille akseleille on 5-vaihteisen Talbotin vasen akseli useammassa kuvassa? Vertailtavat akselit näyttävät aika paljon Talbotin vasemmilta akseleilta, mutta kun tosiaan mittaa vertaa tuohon vertailuakseliin, niin eivät kyllä näytä menevän yksiin missään vaiheessa. Aika mystistä, kun muistelen Talbotissa lyhyen vetoakselin olevan aina saman mittainen, oli vaihteisto sitten 4- tai 5-vaihteinen.

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 24.09.2011 22:55
Kirjoittaja Naskali
Numeroin kuvat uudelleen ja linkitän ne jokaisen erikseen tähän kunhan ehdin. Mittoja saadaan myöhemmin. Tuo kuvissa esiintyvä käytetty akseli on minun omasta 4vaihteisesta ´83 Horizonista irroitettu se lyhempi (onko se nyt sitten vasempi) akseli. Yritin tuosta kasasta etsiä myös sitä pidempää akselia omaan autooni mutta sellaista siitä ei löytynyt. Eli periaatteessa mikään noista ei pitäisi olla 4-vaihtisen Horizonin akseli. Kasassa on myös Simca 1100 akseleita. Varaosanumerot ei varmastikaan ole ainakaan kaikissa paketeissa Simcan omia varaosanumeroita vaan jos akseli on tarvike valmistajan akseli niin numerointikin on eri. Kuvissa on aina ensin kuva paketista ja sen perässä akselista. Kaikissa paketeissa ei ollut mitään numeroa niin silloin kuva on vaan akselista. Kuvissa saattaa olla samanlaisista akseleista useampi kuva. Ja toisin päin eli joitain akseleita on varastossa monta samanlaista mutta kuvasin niistä vain yhden.

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 27.09.2011 12:17
Kirjoittaja JohnDoe
Naskali kirjoitti:Tuo kuvissa esiintyvä käytetty akseli on minun omasta 4vaihteisesta ´83 Horizonista irroitettu se lyhempi (onko se nyt sitten vasempi) akseli.


Lyhempi on vasen, totta. Mitoissa ei neli- ja viisivaihteisen vasemmassa akselissa ole eroja, boorissa saattaa pieni ero olla. Kun akseleita vertailee vierekkäin, ei eroa oikeastaan huomaa. Kuitenkin ovat eri varaosanumerolla, joten jotain eroa saattaa olla. Kuitenkin olen myös kuullut, että on saatu 4-vaihteisen akseli viisivaihteiseenkin sopimaan.

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 16.10.2011 23:05
Kirjoittaja JohnDoe
Tänään lähti Naskalille vertailukohteeksi 5-vaihteisen Talbotin pidempi akseli, jollaista olen itse vailla.

Sitten kuvissa nro 9, 13 ja 19 on ehkä 5-vaihteisen Talbotin lyhyempi akseli, vaikka muistikuvani olikin sellainen, että olisi samanmittainen kuin 4-vaihteisenkin, mutta kuvien perusteella akselin päät ovat sellaiset kuin 5-vaihteisessa, niin ehkä sitten tosiaan onkin vähän 4-vaihteisen vastaavaa lyhyempi.

Samannäköisten mutta huomattavasti Naskalin vertailuakselia lyhyempien luulisi kuuluvan sitten 1100 Simcaan.

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 20.01.2012 13:36
Kirjoittaja t.p.l
Onkos näiden akseleiden tunnistus edennyt?

Itsellä olisi tarvetta ainakin 5-vaihteisen solaran lyhyelle akselille, ehkä myös pitemmällekkin.

Onkos noita lyhyempiä akseleita siis useammalla "varren" paksuudella, ainakin kuvien perusteella näin voisi olla? Tuossa omassa autossa pitempi akseli on n.4cm paksu, lyhyempi n.2cm, kuva noista löytyy tuolta projekti topicista

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 20.01.2012 21:59
Kirjoittaja Naskali
Tunnistaminen on hieman jämähtänyt paikoilleen. Minulla on autotallin lattialla JohnDoen vertailuakseli ja siinä vieressä lähinnä samanlaiset akselit jotka tuosta kasasta löytyi, mutta eivät ole samanlaisia. Yritän saada niistä kuvan laitettua viikonlopun aikana. Vaikea sanoa että mistä ne sitten ovat peräisin :cry:

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 22.01.2012 20:56
Kirjoittaja Naskali
Tässä vierekkäin kuvattuna akseli 9 ja JohnDoen käytetty vertailuakseli 5-vaihteisesta Bensa Solarasta (Olihan se niin??) Kokonaispituus aika tarkalleen sama mutta sisempi pää on vinohammastuksen verran pidempi ja keskiakseli on lyhempi kun vertailuakselissa.
KuvaKuvaKuva


Ja tässä vierekkäin kuvattuna akseli 3 ja JohnDoen käytetty vertailuakseli 5-vaihteisesta Bensa Solarasta (Olihan se niin??) Tässäkin sisemmässä päässä on tuo vinohammastus kuten akselissa nro.9 ja sen verran pidempi on tuon kokonaispituus. Ulompi pää ja itse keskiakseli vaikuttavat samanlaisilta.
KuvaKuva
KuvaKuva



Minulle kulkeutui jostain Motonetin varaosaluettelo muistaakseni jostain 90-luvun alusta, silloinhan Motonetilla oli niitä mallikohtaisia varaosakuvastoja. En sitä nyt heti löytänyt mutta siinä Horizoniin listattu 6 erilaista akselia. 4-vaihteiseen, 5-vaihteiseen ja Dieseliin. Ei siinäkään mitään mittoja ollut mutta jonkinlaiset Motonetin varaosanumerot löytyi kyllä. Mutta tuskinpa niilläkään numeroilla on mitään tekemistä Talbotin numeroiden kanssa. Siinä ainakaan ei 4- ja 5-vaihetisen lyhempi akseli ollut keskenään samalla varaosanumerolla.

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 08.12.2012 18:47
Kirjoittaja harrip
Näkyy olevan arwidsonin ja koivusen uutta ja vanhaa numerointi ja ilmeisesti knuutilaakin

Re: Vetoakselit

ViestiLähetetty: 09.12.2012 14:31
Kirjoittaja LIMPPU
voi olla että metsään menee mutta

olisiko nuo "hinta" laput tapiolan numeroita