Sivu 1/1

1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 29.01.2012 17:57
Kirjoittaja kasimb
Onko kukaan keksinyt mikä siellä Talbotin 1,3 & 1,5 koneessa pitää sitä raksutusta? Venttiilikoneistossahan ei sinänsä ole erityistä eroa muihin autoihin eikä niistä ole varsinaista kulumaakaan syyksi löytynyt.

Muistelen että uutena ne taisivat olla hetken n. 10tkm hiljaisempia mutta sitten se alkoi mutta ei siitä enää sen jälkeen pahentunut kun piti välykset säädöissä. Pienemmät välykset auttoivat vähän mutta pitäähän siihen olla joku selvä syy.

Aikoinaan laiteltiin uusia jakopäitä ja niitä kiristimiä mutta ei niillä ollut mitään vaikutusta ja venttiilikoneistosta se ääni joka tapauksessa tulee.

Re: 1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 08.02.2012 21:28
Kirjoittaja Urzi
Eikös tää nakutus ole ominaisuus =D Kaveri sai Ladankin nakutuksen katoamaan säätämällä, mutta liikkeelle lähdettäessä kone leipo kiinni... joten Talbot = huonosti käyvä dieseltraktori :)

Re: 1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 09.02.2012 11:53
Kirjoittaja JohnDoe
On tosiaan koneen ominaisuus, pitää tietyt välykset olla. Saahan Talbotinkin venttiileistä välyksen säädettyä pois, mutta jos ei leivo kiinni, niin on ainakin tehot poissa. Takaveto-Ladan moottorissa taitaa olla myös vähän samanlaista äänimaailmaa venttiilikoneiston osalta tarjolla.

Re: 1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 13.02.2012 10:16
Kirjoittaja joujoe
Talbot ja Ladahan on "pikkuserkuksia", Fiatin jälkeläisiä. Molempiin on periytynyt voimistuneena versiona Fiatin ikivanhojen työntötankokoneiden raksuttava ääni (vaikka Ladassa ylänokkakone), Myös mm. Polski Fiatin ja FSO:n 1500-koneeseen jota vielä lähivuosina tehtiin uutena.. Se taisikin olla ihan Fiatin 50-60 luvun kone. Ladan ja Talbotin konekin näyttää päällisin puolin toistensa ja joidenkin fiatien sukulaisilta (samanoloisen venttiilikopan takia) vaikkei teknisiä yhtäläisyyksiä taida olla paljoa enempää kuin mossella ja bemarilla. Miten lie kummankin moottorisuunnitteluun vaikuttanut "emomerkin" perintö sitten. Kyllähän Simcan Rush ja Flash -koneetkin raksuttelivat mutten muista oliko yhtä kova ääni kuin tuossa 315-lohkoisessa.

Työntötankokoneistahan useimmat kyllä tikittelee lähes Talbotin tyyliin, esim. Fordin Kent ja Valencia, sekä Opelin 1,0-1,2 -litraiset 60-90 -luvuilta.

Tavallinen yli 200 tkm ajettu bensa-BMW pitää usein myös hieman talbotmaista ääntä..

Re: 1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 14.02.2012 20:37
Kirjoittaja Urzi
Eikös peugeot tehnyt joitain pikku modifikaatioita tuohon talbotin/simcan koneeseen jolloin nakutus saatiin lähes kokonaan pois ja käyntiääni inhimillisemmäksi.

Re: 1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 16.02.2012 08:09
Kirjoittaja JohnDoe
Urzi kirjoitti:Eikös peugeot tehnyt joitain pikku modifikaatioita tuohon talbotin/simcan koneeseen jolloin nakutus saatiin lähes kokonaan pois ja käyntiääni inhimillisemmäksi.


Ei mitään suurta tehnyt, jakoketjuun tuli kiristin ja jotain pientä muutosta venttiilikoneistoon. Omassa kiristäjällä olevassa hiljattain täysremontin läpikäyneessä koneessakin ääni Talbotiksi tosi hiljainen.

Re: 1,3 & 1,5 venttiilien raksutus

ViestiLähetetty: 16.02.2012 09:42
Kirjoittaja joujoe
Olikohan myös nokka-akselin voitelua parannettu uudemmassa versiossa? Se taitaa olla suurin syy miksi vanhemmiten alkaa mekkaloida (sama tyyppivika vaivasi mainitsemaani BMW:tä, varsinkin jos käytti paljon tyhjäkäynnillä, jäi nokka-akseli heikolle voitelulle). Muistan kun joku vanha Talbot-asentaja kertoi tuosta konetyypistä, että erittäin epäonnistunut "yläkerran" (vai olisiko tönärissä keskikerran..) voitelujärjestelmä oli.