Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä apua muilta. Myös vinkkejä kannattaa lisätä tänne..

Valvoja: Admin2

Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja TeroPee » 21.03.2009 13:06

Tuossa mun 1984 Solarassa pitäisi vaihtaa alapallonivel oikealle ennen ajokauden alkua. Motonetista näyttää saavan osan mutta minkälainen homma tuo vaihtotyö on? Korjauskäsikirjassa oli melko lyhyet ohjeet tyyliin

1. Napa irti
2. Napa ruuvipenkkiin. Naputa pallonivelen pidikerengasmutterin ympäriltä lukituslevy alas.
3. Aseta erikoistyökalu Talbot 21811C pidikerenkaan päälle ja lukitse se mutteriin. Palloniveltä ei voi irrottaa ilman tällaista työkalua. Renkaan irrottamiseen tarvittava momentti on 350 Nm, eikä sitä saa milloinkaan yrittää irrottaa vasaran ja tuurnan avulla.
4. Avaa pidikerengas erikoistyökalulla ja nosta pallonivel pois.
5. Rasvaa pallonivelen pölysuojus yleisrasvalla, aseta se paikalleen ja kiristä pidikerengas ohjetiukkuuteen
6. Lukitse pidikerengas paikalleen.
7. Napa voidaan nyt asentaa autoon.


Tallilla ei ole a) ruuvipenkkiä b) Talbot erikoistyökaluja c) momenttiavainta joten onko tuo tekemätön paikka?

Jos joku tässä pääkaupunkiseudulla haluaa tehdä tuon homman (korvausta vastaan tietenkin..) niin saa ilmoittautua, numero on O4OO 445 552 ja meiliosoite teropee miukumouku yahoo.com
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja TeroPee » 16.04.2009 17:55

Tähän ei sitten kukaan kommentoinut mitään reilussa kolmessa viikossa joten auto on menossa pajalle reilun viikon päästä.
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja joujoe » 18.05.2009 15:51

Kannattaakin viedä pajalle. Itse tuskailin tuntikausia pelkässä irrotuksessa. Vahvimmatkin ulosvetäjät vääntyivät rungoltaan mutkalle, eikä suurinkaan pallonivelen aukaisuun tarkoitettu vempele jaksanut avata 1510:n alapalloniveltä. Hajotettuani 2 ulosvetäjää ja kolmannen ollessa menossa väänsin ulosvetäjän ruuvia räikällä ja 2 metrin jatkovarrella. Silloin kuului pamaus, nivel oli lopulta auennut, mutta samalla hajosi viimeisen ulosvetäjän kierteet. Toista palloniveltä avatessa aukaisin ensin mutterin nivelen alta, ja menin hakemaan suurinta lekaa mitä löytyy. Kun kohotin lekan, pallonivel pamahti itsestään auki!

Kannattaa siis viedä pajalle. Mistähän erikoisaineesta se talbotin oma työkalu on tehty?
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja TeroPee » 18.05.2009 21:02

Jep, mulla eivät sitten loppujen lopuksi vaihtaneet alapalloniveltä vaan kolinan aiheutti pajan mukaan raidetangon sisäpää. Se vaihdettiin mutta tuntuu että kolina jäi. Väittivät että hammastangossa olisi alkavaa väljyyttä mutta vielä ei tarvitse huolestua. Saakohan hammastankoa jostain?

Alapallot on kuulemma kulutustavaraa mutta on näköjään tehty tuo homma ikävän hankalaksi. Mutta kiitokset kommentista joujoe.
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja Urzi » 14.02.2012 21:20

Vastaan vaikkakin on vaha viestiketju...

Itselläni tuli viime kesänä eteen sama ongelma 1510 kanssa. Tai oikeastaan ongelmana oli raidetangon ulompi pää jokai ei lähtenyt irti sitten millään silmukasta. No nohevana ajattelin että irroitan koko navan ja käytän koneistamolla porattavana että saadaan raidetangon pään tappi pois. Helpommin sanottu kun tehty. Sillä ensinnäkin alapallon mutterin sai paineilmapulttipyssyllä hakata auki noin 10 kilon paineella ja auetessaan kierteet meni solmuun vaikka rasvaan ja irroitusaineita oli sitten hurumycket. Itse pultti olikin sitten niin jumissa tukivarressa etten edes uskaltanut muutamaa lekan iskua enempää sille tarjota. Lopulta noin päivän takomisen ja kuumentamisten ja itkun ja lekan lennätyksen jälkeen sain kuin sainkin raidetangon tapin irti silmukasta. Siinä vaiheessa tapista oli jäljellä noin 1,5cm pitkä pätkä jossa 6,5mm reikä porattuna keskelle (tapin halkaisija 10mm). Kaikki hyvin ja sain vaihdettua uuden raidepään, kunnes tuli eteen se alapallon mutterin kiinnitys.
Onneksi kaverilta sain lainaan kunnolliset kierretyökalut ja mutteriin saatin tehtyä hieman syvempi kierre jolloin putsattuun alapallon pulttiin se nappasi kiinni ja varovasti vaseliinin kera sen sain kiristettyä. Että tässäkin pätee se vanha viisaus. Korjaamalla yhden, rikot pari muuta siitä ympäriltä... :D

Kauhulla odotan sitä katsastuskertaa kun toteavat että on pakko vaihtaa :shock:
Talbot 1510 GL 4D SEDAN 1.3 vm.82
Avatar
Urzi
Alokas
 
Viestit: 8
Liittynyt: 08.02.2012 20:23

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja t.p.l » 15.02.2012 22:41

Joo, sillä erikoistyökalulla on tarkoitus irrottaa alapallonivel pyörännavasta tai oikeastaan siitä "kynkästä"
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_4005.jpg

Alatukivarteen tuleva kartiotappi, jonka päässä on normaali mutteri, irtoaa yleensä aika hyvin perinteisellä "murtohaarukalla" mikä isketään lekalla sinne väliin, myös kahdella lekalla puolelta ja toiselta yhtä aikaa naputteleminen auttaa monesti!

Alapallonivelhän on tämän näköinen http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_4002.jpg

Talbot erikoistyökalun -jota ei ilmeisesti kenelläkään ole- olisikai tarkoitus käydä noihin neljään loveen mitkä ovat tuossa kierreosan ulkokehällä.

Kun tuo väljä nivel silti irti piti saada ja tottakai taltalla, vasaralla, pillillä lämmittämällä, pihdeillä yms. väkivalta välineillä se ei irronnut niin päädyin seuraavaan ratkaisuun: http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_4003.jpg
Eli M30 mutteri mig-liimalla kiinni tuohon kehään ja pulttikoneella auki, kylläpä irtosi kivuttomasti!!!

Taisipa taas tulla tavallisen sekava selostus :roll:
Talbot GLS VIP #47
t.p.l
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 04.02.2010 21:50

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja Tessulandia » 18.03.2012 16:05

Totta turiset itse putkimiehenä tiedän että lämpö se on mikä avaa pahimmatkin liitokset,auton alustanosat kuuluu kyllä just niihin pahimpiin aukastaviin kun olleet 30v kiinni niin irti ei lähe kun polttamalla!
Ja lopuksi sitten aina jotain rasvaa,pastaa ym muuta vaseliinia kierteisiin ja liitoksiin kun alustanosia kiinni laitatte,VIELÄKIN moni ihminen tuskailee kun ei lähe pyörän pukltit/mutterit irti kun välissä ei ole mitään rasvaa.
Jo pelkästään alustan massaus ja rasvaus suojaa osia ettei tartte takoa kokoviikkoa!
Tessulandia
Alokas
 
Viestit: 3
Liittynyt: 27.01.2012 00:48


Paluu Tekniikkaongelmat ja vinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron