Sivu 1/1

Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 21.03.2009 13:06
Kirjoittaja TeroPee
Tuossa mun 1984 Solarassa pitäisi vaihtaa alapallonivel oikealle ennen ajokauden alkua. Motonetista näyttää saavan osan mutta minkälainen homma tuo vaihtotyö on? Korjauskäsikirjassa oli melko lyhyet ohjeet tyyliin

1. Napa irti
2. Napa ruuvipenkkiin. Naputa pallonivelen pidikerengasmutterin ympäriltä lukituslevy alas.
3. Aseta erikoistyökalu Talbot 21811C pidikerenkaan päälle ja lukitse se mutteriin. Palloniveltä ei voi irrottaa ilman tällaista työkalua. Renkaan irrottamiseen tarvittava momentti on 350 Nm, eikä sitä saa milloinkaan yrittää irrottaa vasaran ja tuurnan avulla.
4. Avaa pidikerengas erikoistyökalulla ja nosta pallonivel pois.
5. Rasvaa pallonivelen pölysuojus yleisrasvalla, aseta se paikalleen ja kiristä pidikerengas ohjetiukkuuteen
6. Lukitse pidikerengas paikalleen.
7. Napa voidaan nyt asentaa autoon.


Tallilla ei ole a) ruuvipenkkiä b) Talbot erikoistyökaluja c) momenttiavainta joten onko tuo tekemätön paikka?

Jos joku tässä pääkaupunkiseudulla haluaa tehdä tuon homman (korvausta vastaan tietenkin..) niin saa ilmoittautua, numero on O4OO 445 552 ja meiliosoite teropee miukumouku yahoo.com

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 16.04.2009 17:55
Kirjoittaja TeroPee
Tähän ei sitten kukaan kommentoinut mitään reilussa kolmessa viikossa joten auto on menossa pajalle reilun viikon päästä.

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 18.05.2009 15:51
Kirjoittaja joujoe
Kannattaakin viedä pajalle. Itse tuskailin tuntikausia pelkässä irrotuksessa. Vahvimmatkin ulosvetäjät vääntyivät rungoltaan mutkalle, eikä suurinkaan pallonivelen aukaisuun tarkoitettu vempele jaksanut avata 1510:n alapalloniveltä. Hajotettuani 2 ulosvetäjää ja kolmannen ollessa menossa väänsin ulosvetäjän ruuvia räikällä ja 2 metrin jatkovarrella. Silloin kuului pamaus, nivel oli lopulta auennut, mutta samalla hajosi viimeisen ulosvetäjän kierteet. Toista palloniveltä avatessa aukaisin ensin mutterin nivelen alta, ja menin hakemaan suurinta lekaa mitä löytyy. Kun kohotin lekan, pallonivel pamahti itsestään auki!

Kannattaa siis viedä pajalle. Mistähän erikoisaineesta se talbotin oma työkalu on tehty?

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 18.05.2009 21:02
Kirjoittaja TeroPee
Jep, mulla eivät sitten loppujen lopuksi vaihtaneet alapalloniveltä vaan kolinan aiheutti pajan mukaan raidetangon sisäpää. Se vaihdettiin mutta tuntuu että kolina jäi. Väittivät että hammastangossa olisi alkavaa väljyyttä mutta vielä ei tarvitse huolestua. Saakohan hammastankoa jostain?

Alapallot on kuulemma kulutustavaraa mutta on näköjään tehty tuo homma ikävän hankalaksi. Mutta kiitokset kommentista joujoe.

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 14.02.2012 21:20
Kirjoittaja Urzi
Vastaan vaikkakin on vaha viestiketju...

Itselläni tuli viime kesänä eteen sama ongelma 1510 kanssa. Tai oikeastaan ongelmana oli raidetangon ulompi pää jokai ei lähtenyt irti sitten millään silmukasta. No nohevana ajattelin että irroitan koko navan ja käytän koneistamolla porattavana että saadaan raidetangon pään tappi pois. Helpommin sanottu kun tehty. Sillä ensinnäkin alapallon mutterin sai paineilmapulttipyssyllä hakata auki noin 10 kilon paineella ja auetessaan kierteet meni solmuun vaikka rasvaan ja irroitusaineita oli sitten hurumycket. Itse pultti olikin sitten niin jumissa tukivarressa etten edes uskaltanut muutamaa lekan iskua enempää sille tarjota. Lopulta noin päivän takomisen ja kuumentamisten ja itkun ja lekan lennätyksen jälkeen sain kuin sainkin raidetangon tapin irti silmukasta. Siinä vaiheessa tapista oli jäljellä noin 1,5cm pitkä pätkä jossa 6,5mm reikä porattuna keskelle (tapin halkaisija 10mm). Kaikki hyvin ja sain vaihdettua uuden raidepään, kunnes tuli eteen se alapallon mutterin kiinnitys.
Onneksi kaverilta sain lainaan kunnolliset kierretyökalut ja mutteriin saatin tehtyä hieman syvempi kierre jolloin putsattuun alapallon pulttiin se nappasi kiinni ja varovasti vaseliinin kera sen sain kiristettyä. Että tässäkin pätee se vanha viisaus. Korjaamalla yhden, rikot pari muuta siitä ympäriltä... :D

Kauhulla odotan sitä katsastuskertaa kun toteavat että on pakko vaihtaa :shock:

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 15.02.2012 22:41
Kirjoittaja t.p.l
Joo, sillä erikoistyökalulla on tarkoitus irrottaa alapallonivel pyörännavasta tai oikeastaan siitä "kynkästä"
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_4005.jpg

Alatukivarteen tuleva kartiotappi, jonka päässä on normaali mutteri, irtoaa yleensä aika hyvin perinteisellä "murtohaarukalla" mikä isketään lekalla sinne väliin, myös kahdella lekalla puolelta ja toiselta yhtä aikaa naputteleminen auttaa monesti!

Alapallonivelhän on tämän näköinen http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_4002.jpg

Talbot erikoistyökalun -jota ei ilmeisesti kenelläkään ole- olisikai tarkoitus käydä noihin neljään loveen mitkä ovat tuossa kierreosan ulkokehällä.

Kun tuo väljä nivel silti irti piti saada ja tottakai taltalla, vasaralla, pillillä lämmittämällä, pihdeillä yms. väkivalta välineillä se ei irronnut niin päädyin seuraavaan ratkaisuun: http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... G_4003.jpg
Eli M30 mutteri mig-liimalla kiinni tuohon kehään ja pulttikoneella auki, kylläpä irtosi kivuttomasti!!!

Taisipa taas tulla tavallisen sekava selostus :roll:

Re: Talbot Solara ja alapallonivelen vaihto

ViestiLähetetty: 18.03.2012 16:05
Kirjoittaja Tessulandia
Totta turiset itse putkimiehenä tiedän että lämpö se on mikä avaa pahimmatkin liitokset,auton alustanosat kuuluu kyllä just niihin pahimpiin aukastaviin kun olleet 30v kiinni niin irti ei lähe kun polttamalla!
Ja lopuksi sitten aina jotain rasvaa,pastaa ym muuta vaseliinia kierteisiin ja liitoksiin kun alustanosia kiinni laitatte,VIELÄKIN moni ihminen tuskailee kun ei lähe pyörän pukltit/mutterit irti kun välissä ei ole mitään rasvaa.
Jo pelkästään alustan massaus ja rasvaus suojaa osia ettei tartte takoa kokoviikkoa!