Talbotin vaihdelaatikot?

Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä apua muilta. Myös vinkkejä kannattaa lisätä tänne..

Valvoja: Admin2

Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 18.05.2009 15:57

Olen kysynyt tätä monelta foorumilta, mutta kukaan ei tunnu tietävän. Eli sopiiko Talbot 1510 vm 1982 1,3-koneeseen 5-vaihteinen vaihdelaatikko, joka on ollut vuoden 1983 1,5-koneessa? Kyseinen laatikkohan on Peugeotin valmistetta, ja huomattavasti parempi kuin 1,3:ssa nyt oleva 4-vaihteinen Simca-laatikko. Olen vaihtamassa tuon 1,3 koneen koneettomaan 1,5-talbottiin, mikäli sen 5-v vaihdelaatikon saa 1,3-koneeseen kiinni. Vaihteensiirtovivustoja ei sitten tarvitse vaihtaa. Onko koneen lohkojen muotoilu sama ja kiinnitysreiät samassa kohti? Entä kytkin, sopiiko 1,5:n kytkin 1,3 koneeseen? Vähän pelottaa, kun 1982 ei vielä ollut olemassa tuota pösön 5-v vaihdelootaa. Ehjiä 1,5-koneitakaan ei löydy enää mistään.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 26.05.2009 14:23

No, eihän se pirulainen sopinut. Yllättävän paljon oli korvakkeissa eroa, olisi saanut kiinni vain 3:lla pultilla eikä startti ja kytkin olisi toimineet. 4-v laatikon vetoakselit sopivat, joten kasasin auton 1,3 kone/4-v laatikko -yhdistelmällä. Tulipahan kuitenkin ajokuntoon ettei pellolle mätäne. Joskus tulevaisuudessa varmaan ihmettelevät tätäkin yksilöä, karvalakkimallin kone ja loota, mutta sisällä kierroslukumittari ynnä muut GLS-varusteet. 50 tkm ajettu 1,3 oli yllättävän kierrosherkkä peli, olisi pessyt vanhan väljän 1,5:n mennen tullen, eikä samaa karmeaa rallatusta kuulu. Piristyy varmaan tarvittaessa entisestään tuon 1,5:n kaasuttimella ja imusarjalla(?). Kiihtyvyyttä hidastaa tuo 4-v loota, kakkosta vaihtaessa meinaa oma penkki olla edessä ja nelosta vaihtaessa vänkärin penkki, pakista puhumattakaan. 1 ja 3 vaihteilla vaihdekeppi hipoo kojelautaa, ja moottorijarruttaessa ykkösellä vaihde lähtee päältä koneen nyökätessä. Ihme maalilla ovat Talbotin maalanneet. Vahauksen jälkeen auton punainen maali kiilteli kuin juuri linjalta vedetyssä yksilössä.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja Naskali » 26.05.2009 23:17

Minultakin on muutaman kerran kysytty noiden laatikoiden sopivuuksista mutta enpä ole osannut sanoa mitään.
Nyt tiedämme jatkossa neuvoa muita saman ongelman parissa painiskelevia.
OT: Minulta muuten löytyy runsaasti uusia vetoakseleita Talboteihin.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 02.06.2009 11:01

Yllättävän äkkiä meni kyllä hermot tuohon 4-v vaihdelaatikkoon. Eihän tuolla autolla pysty kertakaikkiaan ajamaan. Luulempa, että Talbotien huono maine ja menestyksen puute johtui ainoastaan tuosta aiempien vuosimallien nelivaihteisesta laatikosta saaduista kokemuksista. Viisivaihteisena tämä auto oli nautinto ajaa, nyt ei tunnu enää edes samalta autolta, kun mitään vaihdetta ei saa päälle survomatta. Osaako joku sanoa, sopisiko esim. Peugeotin koneista joku tuohon talbotin alkuperäiseen 5-v vaihdelaatikkoon suoraan, kun ei 1,5 koneita ole kertakaikkiaan missään enää? Kytkinpaketti niissä (Peugeot/Talbot 1,5 5-v) on sama. Tai voiko alunperin bensa-talbotin saada rekisteriin 1,9 dieselillä ja millä muutoksilla? Ja onko normaalia, että nelivaihteisessa vaihdevipu heiluu täysin hervottomasti, ilman minkäänlaisia liikeratoja. Vaihteen kytkeytymisen tietää vain rusahduksesta kun keppi on kojelaudassa tai penkissä kiinni. Ei ainakaan houkuttele enää katsastamaan tätä autoa, vaikka romutukseen en enää raaski viedä.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja TeroPee » 03.06.2009 09:14

Käy hae tämä (http://www.nettiauto.com/talbot/solara/2596252) ja siirrä nykyinen auto varaosastatukselle. Helpoin ratkaisu ja todennäköisesti melko edullinenkin sillä tuo 499 euroa on vain pyyntihinta. Luulen että kun menee 350 euron setelinipun kanssa tarjoamaan niin 1510 GLS vaihtaa omistajaa. Olisi mukava jos tuo yksilö päätyisi jollekin harrastajalle kesäauton etsijän sijaan.

Bensan dieselöinnistä ei kyllä ole kokemusta eikä tietoa.
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 03.06.2009 09:41

Kyllähän sekin on mielessä pyörinyt, mutta kun Talbotteja on jo kaksi, eikä ole sellaisia säilytystiloja että tuon säilymisen voisi taata pidemmäksi aikaa, en viitsi ruostuttaa pihalle. Matkaakin tuonne n.700 km. Jos se olisi max. muutaman sadan kilometrin päässä niin voisi enemmänkin harkita, nyt menisi tuon auton hinta jo matkakuluihin. Omankin autoni haluaisin pitää ajokunnossa sen tunnearvon takia, eikä sekään mikään ruostepommi vielä ole. Eikö muka etelän suunnalta löydy pelastajaa tuolle? Talbotin ulkonäkö ehkä suojelee sitä joutumasta teinien käsiin, mutta kyllä noin hyvänä säilyneen pitäisi päätyä harrastajalle. Tietääkö joku paljonko näitä suomen Talbotteja on vielä liikenteessä? Täällä Kainuun ja Koillismaan suunnalla pyörii vielä muutama siisti diesel-Horizon sekä jokunen 1,3 Solara, mutta muuten ei enää juuri näy. Etelämpänä käydessä ei ole tullut vuosiin yhtään vastaan.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja TeroPee » 03.06.2009 12:20

Sain jostakin tällaisia lukuja käsiini Talbotien osalta tammikuun lopussa 2009:

Talbot yhteensä: 1.168 kpl
Horizon yhteensä: 699 kpl joista 23 kpl 1.1 LS, 479 kpl 1.3 GL, 155 kpl 1.5 GLS ja 42 kpl 1.9 GLD.
1510 yhteensä: 300 kpl joista 184 kpl 1.3 GL, 102 kpl 1.5 GLS ja 14 kpl 1.9 GLD
Solara yhteensä: 156 kpl joista 93 kpl 1.3 GL ja 63 kpl 1.5 GLS.

Nuo luvut pitävät sisällään sekä liikennekäytössä olevat että liikennekäytöstä poistetut ajoneuvot.
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja TeroPee » 04.06.2009 16:18

Nyt löytyi vähän lähempää varaosa-autoksi soveltuva vehje 400 eurolla: http://www.nettiauto.com/talbot/solara/2612233
Avatar
TeroPee
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 127
Liittynyt: 18.02.2009 13:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 10.06.2009 18:02

No, eräs nelivaihteisella Talbotilla ajanut kokeili tuota autoani, ei ole kuulemma normaalia että vaihdekeppi heiluu noin hervottomasti. Eli jokin osa puuttuu/on hajonnut vaihteensiirrosta. Kysyin myös moottorin luovuttaneen auton entiseltä omistajalta, ja auto olikin hylätty muuten ehjänä vuonna -94 juuri tuon hervottomaksi muuttuneen vaihdekepin takia!

Onkohan missään räjäytyskuvaa Talbotin/ Simca 1100:n vaihteensiirrosta, pitäisi nähdä onko jokin osa tippunut kokonaan pois? Luulisi että noin yksinkertaisessa vaihdekepin kiinnityksessä ei pitäisi olla mitään särkyvää. Aiheuttaako siirtotankojen pallonivelten väljyys vaihdekepin hervottomuutta? Pallonivelet saa tarvittaessa käsin vääntäen irti, tosin itsekseen ei ole tippuneet. Itse vaihdeloota on hyvässä kunnossa, mikään vaihde ei rusahda, jos vaihdekepin vain saa survottua oikein, eikä volinoita kuulu.

Kemijärven auto sopisi kyllä vaikka ajoautoksi, mutta ei taida kilvissä olla. Vasta äsken näin yllättäen aivan kotikulmilla huippuiskussa olevan 1510 GLS:n, Ruotsin kilvillä varustettuna. Ainoa outo juttu on se, että Talbotia ei ole tietääkseni hyväksytty Ruotsin tieliikenteeseen sivuvilkkujen puutteen takia...

Saiko Talbotteihin myös kattoluukkua lisävarusteena, vai onko ne itse laitettuja? Taivalkoskella myynnissä olevassa Horiskossa on samanlainen kattoluukku kuin minun varaosa-autossa.

EDIT: Lainasin korjausoppaan, ja ei tuosta vivustosta mitään puutu. Ilmeisesti tässä vaihteistossa ei vain ole mitään järjestelmää mikä estäisi vaihdekepin hervottoman sivuttaisliikkeen. Vivustosta on myös näköjään kaksitankoinen versio, jossa vaihdekepin liikkeitä voi säätää. Ehkä vivusto on vain tässä kulahtanut.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 12.06.2009 07:01

Moi. Hankin itselleni horizonin hiljattain, ja kävin sitten koluamassa paikallisen autopurkaamon loput talbot-osat. Eihän niitä paljoa ollut, mutta mukaani tarttui kaikki mitä oli, joukossa myös solara/1510:n ehjä vaihdelaatikko. Mistä sen saa selville onko 4 vai 5-vaihteinen? Oma horiskoni on 1.3 gl 5-vaihteinen ja ainakin päällisin puolin autossani oleva laatikko on erinäköinen kuin tuo irrallaan oleva...
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Seuraava

Paluu Tekniikkaongelmat ja vinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron