Kirjoittaja joujoe » 10.06.2009 18:02
No, eräs nelivaihteisella Talbotilla ajanut kokeili tuota autoani, ei ole kuulemma normaalia että vaihdekeppi heiluu noin hervottomasti. Eli jokin osa puuttuu/on hajonnut vaihteensiirrosta. Kysyin myös moottorin luovuttaneen auton entiseltä omistajalta, ja auto olikin hylätty muuten ehjänä vuonna -94 juuri tuon hervottomaksi muuttuneen vaihdekepin takia!
Onkohan missään räjäytyskuvaa Talbotin/ Simca 1100:n vaihteensiirrosta, pitäisi nähdä onko jokin osa tippunut kokonaan pois? Luulisi että noin yksinkertaisessa vaihdekepin kiinnityksessä ei pitäisi olla mitään särkyvää. Aiheuttaako siirtotankojen pallonivelten väljyys vaihdekepin hervottomuutta? Pallonivelet saa tarvittaessa käsin vääntäen irti, tosin itsekseen ei ole tippuneet. Itse vaihdeloota on hyvässä kunnossa, mikään vaihde ei rusahda, jos vaihdekepin vain saa survottua oikein, eikä volinoita kuulu.
Kemijärven auto sopisi kyllä vaikka ajoautoksi, mutta ei taida kilvissä olla. Vasta äsken näin yllättäen aivan kotikulmilla huippuiskussa olevan 1510 GLS:n, Ruotsin kilvillä varustettuna. Ainoa outo juttu on se, että Talbotia ei ole tietääkseni hyväksytty Ruotsin tieliikenteeseen sivuvilkkujen puutteen takia...
Saiko Talbotteihin myös kattoluukkua lisävarusteena, vai onko ne itse laitettuja? Taivalkoskella myynnissä olevassa Horiskossa on samanlainen kattoluukku kuin minun varaosa-autossa.
EDIT: Lainasin korjausoppaan, ja ei tuosta vivustosta mitään puutu. Ilmeisesti tässä vaihteistossa ei vain ole mitään järjestelmää mikä estäisi vaihdekepin hervottoman sivuttaisliikkeen. Vivustosta on myös näköjään kaksitankoinen versio, jossa vaihdekepin liikkeitä voi säätää. Ehkä vivusto on vain tässä kulahtanut.