Sivu 1/1

1294 cc koneiden erot

ViestiLähetetty: 10.06.2009 22:22
Kirjoittaja joujoe
Matra Simca Bagheerassa on näköjään 1294 cc moottori kuten Talboteissakin, mutta paljon tehokkaampana. Kysymys kuuluu, että onko koneiden nokka-akseleissa ja kannessa eroa vai onko tehot saatu vain kaasuttimien ja pakoputkiston parannuksilla? Entä voisiko 1,5 litran talbotissa olleen kaasuttimen asentaa imusarjoineen 1,3-litraiseen vieläpä niin että se toimisi ja lisäisi "voimaa", vai tukehtuuko pikkukone jo kaksikurkkuisen ilmamäärään? Ei sillä ettei 68 hv riittäisi, mutta..

Re: 1294 cc koneiden erot

ViestiLähetetty: 30.09.2009 21:06
Kirjoittaja JohnDoe
joujoe kirjoitti: Entä voisiko 1,5 litran talbotissa olleen kaasuttimen asentaa imusarjoineen 1,3-litraiseen vieläpä niin että se toimisi ja lisäisi "voimaa", vai tukehtuuko pikkukone jo kaksikurkkuisen ilmamäärään?


Voi asentaa, ja voimaakin lisää jonkin verran (sekä myös bensankulutusta).

Re: 1294 cc koneiden erot

ViestiLähetetty: 01.10.2009 20:12
Kirjoittaja joujoe
No sitten ehkä jää asentamatta. Joissakin autoissahan kaksikurkkuinen korvauskaasutin vähensi kulutusta, olikohan se joku mosse tai vastaava.. 1,3 kyllä syö enemmän kuin 1,5-kone 1510:n reilun toinnin painoista ruhoa liikutellessaan.

Re: 1294 cc koneiden erot

ViestiLähetetty: 02.10.2009 18:44
Kirjoittaja JohnDoe
joujoe kirjoitti:No sitten ehkä jää asentamatta. Joissakin autoissahan kaksikurkkuinen korvauskaasutin vähensi kulutusta, olikohan se joku mosse tai vastaava.. 1,3 kyllä syö enemmän kuin 1,5-kone 1510:n reilun toinnin painoista ruhoa liikutellessaan.


Tämäkin vähän riippuu ajatovasta ja siitä, minkämallinen kaasutin tuossa 1,3:sessa on käytössä. Noita yksikurkkuisiahan oli useampi eri malli. Monet väittävät päinvastaista, että 1,5-litrainen söisi enemmän. Omassa ajossa noilla ei juuri eroa ole ollut, nyt on juuri 1,5 l 1510 käytössä, ja bensaa kuluu reilut 7,5 litraa / 100 km sekalaisessa ajossa.