Sivu 1/1

1510 -82 raato Suomussalmella

ViestiLähetetty: 31.08.2011 17:11
Kirjoittaja joujoe
Moottorinluovuttajana toiminut 1510 GL -82 joutaisi hyödynnettäväksi, mieluiten pois kokonaan. Autosta puuttuu ainakin kone, vaihdeloota, vetoakselit, vaihteensiirtovivut ja syyläri kilkkeineen. Pelleiltään kohtalainen, hyvät etulokasuojat, konepelti ja takaluukku suorapeltiset. Ainakin takaovien saumoissa ruostetta. Penkit taitaa olla vanhempaa Simca-mallia. Niskatuet taisi olla hukassa ja penkit likaiset, mutta muuten ehjät. Auto ollut viimeksi tieliikenteessä -94 (mutta oli ajokuntoinen vielä 2009), joten sähkölaitteet ei varmaan toimi.

Kuvia raadosta:

http://aijaa.com/v.php?i=000248599757.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001378599759.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000298599760.jpg

Koko raato esim. 50 e?

Auto on varmaan turhan kaukana harrastajista, Taivalkosken ja Suomussalmen rajamailla. Itsekin pääsen irrottelemaan osia vain viikonloppuisin. Kovin vaikeita irrotustöitä en tee (esim. alustan osiin en jaksa kajota), enkä lähetä kauhean isoja osia. Hakekoon joku raadon pois jos tarvii, viestiä vaan tulemaan niin katsotaan.

EDIT: Piti muokata, kun paljastui ettei edes ne umpiot olleet kovin kehuttavassa iskussa

Re: 1510 -82 esim. umpiot, koko raato?

ViestiLähetetty: 01.09.2011 09:54
Kirjoittaja JohnDoe
joujoe kirjoitti:Moottorinluovuttajana toiminut 1510 GL -82 joutaisi hyödynnettäväksi,


Saivartelemalla näyttäisi itse asiassa olevan -81, kun on Simca-penkit ja tummanruskea lattiaverhoilu. Ellei sitten ole ensimmäisiä -82:sia, joihin on vielä vanhemmasta mallista jääneitä käyttämättömiä osia hyödynnetty.

Itse tarvitsisin takakontin lukkoa avaimineen, löytyyhän raatoon vielä avaimet? Ei ole paha irroittaa, kolme pulttia ja semmoinen lukitusrengas.

Ja taitaa tuostakin olla takalasinlämmittimen symboli hukkunut katkaisinpaneelista? Kahdesta napistahan näyttävät symbolitarrat puuttuvan, mutta en saa kuvasta selvää, mikä tuo jäljellä oleva symboli on.

Ehjälle etupuskurille olisi myös tarve, mutta et taida alkaa irroittelemaan? Lisäksi vanteet näyttävät ainakin kuvissa hyvältä.

Re: 1510 -82 esim. umpiot, koko raato?

ViestiLähetetty: 01.09.2011 17:42
Kirjoittaja JohnDoe
Seuraavaa tuli vielä mieleen:
muistelenko oikein, että olit tästä autosta vaihtanut GLS-malliin moottori-vaihdelaatikko-paketin ja vaihteensiirto ei oikein toimi kunnolla, vaan vaihdekepin liikkeet ovat liian pitkät ja epämääräiset?

Itseltäni löytyisi suht napaksti toimiva 4-vaihteisen vaihteensiirto, jos kiinnostusta on kokeilla, saisiko sen autoosi vaihtamalla ongelmasi korjattua. Toisaalta "kimmoa" on täällä foorumilla myymässä varaosakäyttöön 5-vaihteista bensa-Horizonia, mistä saisit myös 1,5 litran koneen vaihdelaatikkoineen purettua. Se kai oli tarkoituksenasi, että vaihdat autoon vielä siihen kuuluvan konetyypin vaihteistoineen, mikäli tulee vastaan.

Re: 1510 -82 esim. umpiot, koko raato?

ViestiLähetetty: 01.09.2011 19:06
Kirjoittaja joujoe
Kyllä tähän avain on. En muista oliko lukkopesä väljähkö (=aukesi jopa ruuvarilla), pitää katsoa. Etupuskurissa on pala irti helmasta, kun on hinattu joskus kovakouraisesti ja vetosilmukka on vääntynyt puskuria vasten. Yllättävän vähän on täysin ehjää osaa... Virtalukko oli napakan tuntuinen, hyllyssä taisi olla toinenkin ehjä virtalukko mutta en ole ihan varma.

Tästä juuri meni vaihteisto ja kone GLS:sään. En tiedä tuleeko siihenkään mitään konetta vaihdettua, vaan onko sekin vain varaosina joskus hankittavalle harrasteautolle. Nyt ei ole oikein rahaa, aikaa eikä tilaa harrastaa jollei seuraava käyttöauto sitten ole talbotti. Kuulin jotain huhua että Taivalkosken seutuvilla olisi useampiakin Talbotteja ollut joskus purettuna samalla miehellä. Ei ole tullut kyseltyä onko mitään jäljellä. Ym. kylällä pyöri vielä 5v sitten useampi siisti Talbotti, mm. 1510 diesel ja vanhalla herralla Horizon diesel, mutta nyt ovat kai siirtyneet kesäkäyttöön tai joutuneet heitteille.

Sitä lämmittimen symbolia voin katsella, jos pelkkä symboli riitti eikä nappi. Lattialla pyöri joskus jonkun napin symboli.

Vanteet tosiaan ovat ok, mutta valitettavasti 127-Fiatista. Olivat seisoneet varastossa 20 vuotta.

Kokeilen huvikseni myös kuinka puhtaaksi tämän penkit vielä saa. Koko raadon kyllä saisi tarvitseva allekin sadan euron (itse maksoin 50 e vuonna -04), mutta syrjässä tosiaan on.

Re: 1510 -82 esim. umpiot, koko raato?

ViestiLähetetty: 01.09.2011 21:55
Kirjoittaja JohnDoe
joujoe kirjoitti:Kyllä tähän avain on. En muista oliko lukkopesä väljähkö (=aukesi jopa ruuvarilla), pitää katsoa. Etupuskurissa on pala irti helmasta, kun on hinattu joskus kovakouraisesti ja vetosilmukka on vääntynyt puskuria vasten. Yllättävän vähän on täysin ehjää osaa... Virtalukko oli napakan tuntuinen, hyllyssä taisi olla toinenkin ehjä virtalukko mutta en ole ihan varma.


Ja virtalukkoja on ihmeesti Motonetillakin varastossa ihan uutena, 12 euroa maksaa virtalukku+ovien lukut. Käytetyillä osilla siis tuskin on kysyntää, mutta noita takaluukun lukkoja ei saa mistään uutena, ja lukko vaihtuu erilaiseksi -82 vuosimallin jälkeen.Lukkopesä voi olla vain likainen, eikä välttämättä liian väljä. Eli olisin kiinnostunut lukosta joka tapauksessa, vaikka aukeaisikin ruuvimeisselillä.

joujoe kirjoitti:Sitä lämmittimen symbolia voin katsella, jos pelkkä symboli riitti eikä nappi. Lattialla pyöri joskus jonkun napin symboli.


Pelkkä symboli riittää.

joujoe kirjoitti:Vanteet tosiaan ovat ok, mutta valitettavasti 127-Fiatista. Olivat seisoneet varastossa 20 vuotta.


Sillä ei ole niin suurta merkitystä, vaikka olisivat Ladasta, kunhan koko ja pulttijako ovat oikeat. Siisteille vanteille voi olla jollain harrastajalla käyttöä. Itse en vain viitsi noin monen sadan kilometrin päästä lähteä hakemaan.

joujoe kirjoitti:Kokeilen huvikseni myös kuinka puhtaaksi tämän penkit vielä saa. Koko raadon kyllä saisi tarvitseva allekin sadan euron (itse maksoin 50 e vuonna -04), mutta syrjässä tosiaan on.


Minulla on itse asiassa vastaava jopa saman värinen, mutta vuotta vanhempi raato pihassa, kone luovutettu myös toiseen autoon. Ei näillä oikein kysyntää ole, lähtee varmaan ensi viikolla romunkeräykseen, kun olen tuosta kaikki tarpeelliset osat saanut purettua pois.

Re: 1510 -82 esim. umpiot, koko raato?

ViestiLähetetty: 05.09.2011 15:50
Kirjoittaja joujoe
No niin, eipä ole kehumista tämän auton osissa. Takaluukun lukkoon oli avain katkennut sisään, kuten kuvasta näkyy:

http://aijaa.com/v.php?i=002138631406.jpg

Tuskin kumpikaan näistä isoista avaimista sopii tuohon, jos alkuperäisen avaimen pätkän saa pois?

http://aijaa.com/v.php?i=006208631407.jpg

Ja olisitko tarvinnut myös muut osat lukosta? Sen kolmella pultilla kannessa olevan mötikän irrotin mutta auton puolella olevaa vastakappaletta en.

Tällaisia symboleita löytyi. Tuo peilien/lasinlämmityksen symboli on risassa napissa kiinni ja peräisin GLS:stä, en tiedä oliko GL:ssä peilinlämmitin. Mikä tuo toinen symboli on? Se oli GL:n. Yksi napeista oli pelkkä kulissi eikä alunperinkään omannut symbolia.

http://aijaa.com/v.php?i=007708631408.jpg

Tarviiko Johndoe jotain näistä? Jos tarvit niin laita postiosoite sähköpostiin. Jos symbolit on tarpeen niin maksanet pari euroa vaivanpalkkaa postikulujen päälle.

Re: 1510 -82 esim. umpiot, koko raato?

ViestiLähetetty: 06.09.2011 12:02
Kirjoittaja JohnDoe
joujoe kirjoitti:No niin, eipä ole kehumista tämän auton osissa. Takaluukun lukkoon oli avain katkennut sisään, kuten kuvasta näkyy:
Tuskin kumpikaan näistä isoista avaimista sopii tuohon, jos alkuperäisen avaimen pätkän saa pois?


Juuri sama ongelma siis kuini itselläni ennestäänkin olevassa lukossa. No, kyllä tuo minulle kelpaa, uskallan sitten paremmin koettaa purkaa lukkoa ja irroittaa katkennutta avainta, ei ole väliä, vaikka toinen lukko operaatiossa hajoaisikin. Ja tosiaan takaluukkuun on toisenlainen avain, eivät nuo virtalukun/ovien avaimet siihen käy.

joujoe kirjoitti:Ja olisitko tarvinnut myös muut osat lukosta? Sen kolmella pultilla kannessa olevan mötikän irrotin mutta auton puolella olevaa vastakappaletta en.


Voisin ottaa muutkin osat, auton puolella olevaa vastakappaletta en tarvitse.

joujoe kirjoitti:Tällaisia symboleita löytyi. Tuo peilien/lasinlämmityksen symboli on risassa napissa kiinni ja peräisin GLS:stä, en tiedä oliko GL:ssä peilinlämmitin. Mikä tuo toinen symboli on? Se oli GL:n. Yksi napeista oli pelkkä kulissi eikä alunperinkään omannut symbolia.


Ei ole GL:ssä peilinlämmitintä. Noita GLS:n nappeja minultakin löytyy, mutta kun yksi autoni on GL, mistä symboli puuttuu, niin pelkän takalasin symboli on hakuessa. Tuota rikkinäistä GLS:n nappia en siis tarvitse. Tuo jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalon symboli kyllä kelpaa, sellaista itse asiassa yhtä tarvitsenkin.

joujoe kirjoitti:Tarviiko Johndoe jotain näistä? Jos tarvit niin laita postiosoite sähköpostiin. Jos symbolit on tarpeen niin maksanet pari euroa vaivanpalkkaa postikulujen päälle.


Laittelen sähköpostia...