Kirjoittaja JohnDoe » 16.10.2011 23:01
Kirjoitanpa taas pitkästä aikaa harrasteiden etenemisestä. Välillä tuntuu, että liikaa on tullut näitä haalittua, mutta toisaalta merkkiä ei vielä tällä hetkellä arvosteta ja harrasteta tarpeeksi, niin jonkunhan nämä on pelastettava. Tietysti paremmat säilytystilat auttaisivat, että vähäisestä käytöstä ja ulkoilmakatoksessa säilyttämisestä johtuvat viat jäisivät hieman vähemmälle.
1510 -82 GLS:n moottoriremontti on ollut tauolla nyt jonkin aikaa, Saksasta sain tilattua männänrenkaat, mutta Saksassa Suomesta poiketin tarkoittikin yksi sarja renkaita vain yhteen mäntään, eikä kaikkiin neljään. Jouduin tekemään tilausrumban uudelleen, ja nyt odotellaan renkaita loppuja kolmea sarjaa.
VIPiin ohjaustehostimen öljyn hukkumisen vuoksi hankkimani tehostettu hammastanko päätyykin nyt 1510:aan, koska VIP ei tunnukaan nyt uusia öljyjä enää hukkaavan. Onpahan sitten todennäköisesti Suomen ainut 1510 ohjaustehostimella. Itse VIP siirtynee korikunnostukseen jossain vaiheessa.
Itse asiassa remontoitava kone kun ei ole tämän auton alkuperäinen vaan parempikuntoien 5-vaihteisen vaihteiston perässä ollut, niin remontin yhteydessä muuttuu auton vieläpä 5-vaihteiseksi, koska koneiden lohkoissa on niin suuret erot, ettei 4-vaihteista vaihteisto saa järkevällä tavalla remontoituun koneeseen sovitettua. Toisaalta tuossa 4-vaihteisessa laatikossa on synkrovikaakin, niin paranee ajomukavuuskin sitten samalla. Uutta pidempää 5-vaihteisen vetoakselia olen viellä vailla, mutta toivo on korkealla, että Naskalin varastosta sopiva löytyy.
Uudempi -85 1510 GLS meni toissapäivänä katsastuksesta läpi ainoana huomautuksena vähän halkeillut vetoakselin suojakumi, joka pitää sopivassa välissä vielä vaihtaa. Ajossa varmaankin pidän talvellakin.
-85 1510 GL ehkä menee vielä talveksi kunnostukseen parempiin tiloihin. Oma motivaatio vuotavien jarruputkien vaihtoon pihaolosuhteissa lopahti, ovat putket sen verran ruosteessa ja työskentelyasento harvinaisen epämukava.
Solara GLS:n tekniikan kävin sen verran läpi, että sekin on tarkoitus siirtokilvillä lähipäivinä ajaa osittain uudelleen maalattavaksi ja hitsattavaksi. Ongelmana on, että pakki ei toimi ja vika on vaihdelaatikossa eikä vaihteistonsiirrossa. Tähän aikaan vuodesta ei kuitenkaan enää pihaolosuhteissa tule mitään vaihdelaatikon vaihdosta, eli siirtynee korin kunnostukseen ilman pakkia.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81