Talbot 1510:n jarruongelma

Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä apua muilta. Myös vinkkejä kannattaa lisätä tänne..

Valvoja: Admin2

Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja jtuukka » 19.05.2012 16:31

Tervehdys foorumilaiset!

Uutena käyttäjänä ja Talbot-harrastajana ajattelin kääntyä asiaan enemmän perehtyneiden puoleen akuuteimman, tulevaa 1510-yksilöäni koskevan ongelman kanssa.

Eli olen sopinut kaupan vuoden -84 autosta jolla on ajettu 95 tkm. Kuvien ja muun tiedon perusteella kyseessä on ehjä kulkupeli lukuunottamatta kahta asiaa. Yhtä ruostepaikkaa kynnyskotelossa ja jarruongelmaa. Ruostetöille uskon löytäväni tekijän mutta jarruihin liittyvässä kysymyksessä kaipaisin asiantuntevampia näkemyksiä.

Jarrut siis toimivat kertoman mukaan kohtuullisen hyvin mutta poljin painuu "liian syvälle". Neste ei kuulema vähene eli vuodosta ei ole varmaankaan kyse. Luin jostain vastaavasta ongelmasta ja kyseisessä viestiketjussa puhuttiin jarrupaineensäätimestä tms. voisiko kyse olla tästä? Mistä tuollaisen osan löytäisi, mieluiten uutena, ja sattuisiko täällä olemaan ketään Etelä-Savosta joka olisi valmis korvausta vastaan tekemään remontin? Itselläni ei ole tiloja, välineitä eikä osaamista tehdä kosmeettisia parannuksia enempää ja vakiomekaanikkoni on niin työllistetty, että tämä kesä saattaa mennä autoa seisottaessa jos sen hänen pajalleen vien.

Mikäli täällä keskustelee muitenkin "savolaisia" niin laittakaahan viestiä, joska vaikka pidettäisiin miitti jossain vaiheessa?
jtuukka
Alokas
 
Viestit: 2
Liittynyt: 19.05.2012 16:09

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 20.05.2012 19:21

Tervetuloa foorumille ja Talbot-harrastuksen pariin!

Jarruttavatkohan kaikki pyörät varmasti normaalisti? Yleensä tuo polkimen painuminen normaalia syvemmälle enteilee sitä, että jommassa kummassa jarrupiirissä on jotain vikaa. Itselläni Solarassa oireili tuolla tavalla, kun toinen etujarru oli jumissa eikä siis jarruttanut lainkaan.

Vikaa voi olla myös jarrupääsylinterissä, mikä on kai tässä tapauksessa todennäköisempi diagnoosi. Sen lisäksi, että poljin painuu normaalia syvemmälle pohjaan pitäisi jarrujen myös "häipyä" vähitellen, kun poljinta on hetken aikaa pohjassa pitänyt. Sekin vaihtoehto on olemassa, että jarrujärjestelmässä on ilmaa.

Keski-Suomesta on sinne suunnalla turhan pitkä matka lähteä ihmettelemään, mutta ehkäpä lähempää löytyisi joku auttaa osaava.

Itse en jarrupaineensäätimestä kyllä ensimmäisenä vikaa lähtisi etsimään. Säätimiä ei uutena enää varaosaliikkeillä ole tarjolla, mutta kerhomme vetäjällä Toni Naskalilla on ainakin ollut niitä varastossaan.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja Naskali » 20.05.2012 20:52

Juu ei ole enää uusia jarrupaineen säätimiä. Yhden myin viime syksynä ninimerkki 1510:lle. Muistelin silloin että niitä olisi ollut enemmän vaan eipähän ollut. Mutta eikös JohnDoe:lla ollut käytettyjä mutta ehjiä säätimiä?
Tosin ei kyllä nuo vian oireet kuulosta jarrupaineen säätimen vialta..
Näin äkkiseltään veikkaisin ilmaa järjestelmässä tai jarrupääsylinterin kumi vuotaa..
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 21.05.2012 10:42

Naskali kirjoitti:Juu ei ole enää uusia jarrupaineen säätimiä. Yhden myin viime syksynä ninimerkki 1510:lle. Muistelin silloin että niitä olisi ollut enemmän vaan eipähän ollut. Mutta eikös JohnDoe:lla ollut käytettyjä mutta ehjiä säätimiä?


On muistaakseni kaksi irti purettua kyllä. Toimineet purettaessa, mutta en ole niitä putsaillut ja mitenkään suojannut, joten täyttä varmuutta toiminnasta en voi enää taata.

Naskali kirjoitti:Tosin ei kyllä nuo vian oireet kuulosta jarrupaineen säätimen vialta..


Eivät niin, yleensä nämä säätimet ovat olleet aika toimintavarmojakin, harvemmin vikaantuvat.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja jtuukka » 21.05.2012 11:23

Kiitos näkemyksistä, mukava saada tällainen vastaanotto foorumille. :)

Kunhan saan auton haltuuni niin täytyy tutkia asiaa tarkemmin, siis minkä taidot antavat myöten. Olisi kyllä hieno juttu jos tuo vika häipyisi jarrujen ilmauksella. "Peltiseppä" on jo haussa, edellisen kanssa meni ns. sukset ristiin, koska ei osannut arvostaa harrasteautoja.

Palaan asiaan viimeistään kun suomi-auto on pihassa.
jtuukka
Alokas
 
Viestit: 2
Liittynyt: 19.05.2012 16:09

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja 1510 » 16.10.2012 19:22

Heitänpä tähän ketjuun jatkoksi kun jarruista kuitenkin kyse...

Kysymys on sen verran amatöörimäinen että hieman hävettää kysyä, mutta antaa mennä ;). En nimittäin saa 1510:n jarrurumpua auki. Korjausoppaan mukaan siinä pitäisi olla kaksi kiinnitysruuvia etupuolella, mutta ainakaan tässä yksilössä ei ole, vaan rummun kansi on pyörän pulteilla (ja yhdellä pienemmällä) kiinni. Rumpu pyörii ja liikkuu aavistuksen ulospäin varovasti kokeillessa mutta palaa sitten takaisin. Korjausoppaan mukaan takapuolella olevasta reiästä voisi vapauttaa jonkin salvan (automaattisäädön vapautus?) mutta metodi ei ole täysin auennut. Kun kokeilen reiästä on vastassa vain tasainen pinta. Onko muilla vinkkejä jumiutuneen rummun avaamiseen?
1510
Alokas
 
Viestit: 14
Liittynyt: 16.09.2011 09:54

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja 1510 » 27.10.2012 12:44

Heitetään vielä tarkentava kysymys: Millä tekniikalla sen automaattisäädön saa vapautettua sieltä takapuolelta? Se siellä ilmeisesti eniten kanittaa rummun avaamista.
1510
Alokas
 
Viestit: 14
Liittynyt: 16.09.2011 09:54

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja t.p.l » 28.10.2012 11:28

Yleensä nuo automaatisäädöt on ajan myötä niin jumiutununeet, että sen vapauttaminen auta.

Ongelman jarrurummun irrottamisessa aiheuttaa myös se että jarrukenkä ei kosketa koskaan ihan jarrurummun "avoimen puolen" reunaa ja rummun kuluessa siihen syntyy pykälä koska jarrurumpu ei kulu reunasta ja siihen kertyy myös paksu ruoste kerros. Tästä syystä jarrukengät eivät mahdu tulemaan syntyneen "pykälän" yli...

Itse olen vetänyt jarrurumpuja ihan raakasti voimaa käyttäen irti. Tällä tavalla toimien jarrukenkiä jarrukilvessä kiinni pitävien tappien lukitusprikat särkyy, kengät pääsevät taittuman kilvestä ulospäin ja rumpu irtoaa. Nuo prikat saa sitten naputeltua vasaralla taas kuntoon, parempi tietty vaihtaa prikat/tapit uusiin.

Jarrua kasatessa kannattaa laittaa voiteluaineeksi esim. kuparitahnaa noihin automaattisäädönosiin ja ehdottomasti hioa tai sorvata siihen rummun reunaan syntynyt pykälä pois!
Talbot GLS VIP #47
t.p.l
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 53
Liittynyt: 04.02.2010 21:50

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja 1510 » 24.11.2012 17:31

Palataanpa jarruaiheeseen. Rummut on auki ja lopulta se onnistui ihan käsivoimin, tosin kahta miestä tarvittiin :).

Nyt olisi kuitenkin vihdoin tarkoitus vaihtaa jarrusylinterit, ja olen sekaisin näiden Bendix/Girling-mallisten sylinterien kanssa. Autossa ennestään olleissa sylintereissä lukee isolla "GIRLING B", joten luonnollisesti oletin niiden olevan Girlingit. Ohessa pari kuvaa vanhoista sylintereistä, toisessa näkyy myös tuo mainitsemani teksti.

Sylinteri ja sisältö: https://docs.google.com/open?id=0B2myje ... GNxM2tLMnc
Teksti sylinterin kyljessä: https://docs.google.com/open?id=0B2myje ... U01c3VJSjQ

Korjausoppaassa on myös räjäytyskuvat molemman mallisista sylintereistä: https://docs.google.com/open?id=0B2myje ... 3FmeWZoWHc

Mielestäni vanha sylinteri ei muistuta ulkomuodoltaan ainakaan Girlingiä, joskaan ei se vastaa täysin Bendixiäkään. Sisuskaluiltaan se on kuitenkin Girlingin kanssa yhtenevä.

Mielenkiintoiseksi asia muuttuu, kun ostin uudet Girlingin sylinterit. Ne ovat nimittäin ulkomuodoltaan kuvan Girlingin malliset, mutta sisuskalut näyttävät kuvan Bendixin sisuskaluilta.

Kuva uudesta sylinteristä: https://docs.google.com/open?id=0B2myje ... EswNUQ2N1k

Mitä tästä pitäisi ajatella ja onko uusi nyt yhteensopiva vanhan kanssa. Korjausoppaassa kun todetaan, että eri mallisia ei voi vaihtaa keskenään.
1510
Alokas
 
Viestit: 14
Liittynyt: 16.09.2011 09:54

Re: Talbot 1510:n jarruongelma

ViestiKirjoittaja Naskali » 24.11.2012 22:00

Vaikea noista on sanoa. Vaikuttaa siltä että jarrusylintereitä on useata erilaista sekä ulkonäöllisesti että sisuskaluiltaan.
Jos vaan uusi sylinteri sopii paikalleen kiinnityksen osalta ja jarruputken lähtö on samanlainen kun vanhassa (jarruputken lähdön kartio on samoin päin ja putken nipan kierre on sama) niin miksipä sitä ei sinne voisi laittaa paikalleen. Jarrutehoon tietysti vaikuttaa se että onko uudessa jarrumännän halkaisija sama kun vanhassa. Jarrusylinterin pituuskin tietysti hieman vaikuttaa mutta se ei ole merkitsevä tekijä kunhan vaan pituus on suurinpiirtein sama.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu Tekniikkaongelmat ja vinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron