Talbotin vaihdelaatikot?

Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä apua muilta. Myös vinkkejä kannattaa lisätä tänne..

Valvoja: Admin2

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 12.06.2009 10:54

No, 4-vaihteinen Simca-laatikko (käytetty ennen vuotta -83) on hieman pienikokoisempi. Lisäksi 4-vaihteisessa on eri öljyt vetopyörästölle ja vaihteistolle, ja sen kyljessä auton kuskinpuoleista rengasta vastapäätä on neljä kuusiokoloavaimella avattavaa öljyntäyttö/laskutulppaa, 2 vaihteiston puolella ja 2 vetopyörästön. 5-vaihteisessa (Peugeot 305, 309 jne käytetty) laskutulppa on pohjassa ja siinä on samat öljyt vetopyörästölle ja vaihteille, kyljessä ei mielestäni ole niin montaa tulppaa jos yhtään. 5-vaihteisen peruutusvalokytkin on kopan sisällä, ja sinne menee myös sen kytkimen johdot vaihdelaatikon päällä olevien kahden liittimen kautta. 4-vaihteisessa peruutusvalokytkin on ulkopuolinen, jousella varustettu vipuhässäkkä. 4-vaihteisessa on minulla muistaakseni 3 tuuletusrakoa sytytyspuolan telineen kohdalla. 5-vaihteisessa niitä oli 6 tai 7. Myös vaihteiden vaihto on täysin eri systeemillä, mutten osaa oikein selittää miten ne poikkesi.

Myös tuosta uudemmasta Peugeot-laatikosta on 4-vaihteinen versio, mutta sen pitäisi kyllä olla saman näköinen kuin 5-vaihteinen, ainakin korjauskäsikirjan mukaan. En ole ihan varma onko isolle ja pikkukoneelle tehty erilaiset versiot tuosta 5-v laatikosta. Pakkohan niiden on varmaan kytkimen osalta poiketa kun 1.3:ssa on pienempi kytkin. Talbotin kohdalla voi sanoa että mikään, mikä ei näytä samalta ei varmasti sovi, eikä aina sovi edes samalta näyttävät, kuten minun koneenvaihdossa selvisi. Epäilen että sinun autoon tuo ostamasi loota ei ilman muokkauksia mene, jos se on Simcan loota, koneessa on kiinnitysreiät muutaman millin väärissä kohdissa. Yllättäen noissa laatikoissa vaikuttaa vänkärinpuolen vetoakseli sisäniveltä lukuunottamatta olevan sama (?). Ainakin minä survoin 5-vaihteisen vetoakselin 4-vaihteiseen, eikä se kolise (vielä). En silti suosittele kokeilemaan.

Mikäli Horizonin 5-vaihteisen vaihteensiirrossa on joskus jotain valittamista, kannattaa kokeilla 4-vaihteista. Sitten osaa taas arvostaa että vaihteet ylipäätään löytyvät.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 12.06.2009 14:12

Niin, en ole laittamassa kyseistä laatikkoa omaan horiskooni, kun sen laatikossa ei ole mitään vikaa. Kyselin vain siksi, että tietää kertoa jos nyt joku sattuisi ko. lootaa tarvitsemaan. Korjasin kaikki talbot-osat purkaamolta talteen siksi, kun muuten olisivat laittaneet romumetalliin tms, eli olivat jo poistettu kirjoista ja kansista eivätkä virallisesti enää myytävänä. Kiitos tiedoista, noiden perusteella vaikuttaisi olevan simcan 4-vaihteinen, josta nähtävästi on huonoja kokemuksia! :) Mutta eihän sitä tiedä, jos joskus sattuu innostumaan hankkimaan 1510:n taikka solaran... :D
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 12.06.2009 22:36

Niin, siis pelastamani osat ovat suurimmalta osin solara/1510 tyypin osia. Sain sen verran vielä tietooni, että ko. vaihdelaatikko on 1.3 1510:n neljävaihteinen loota... Purkaamon entinen työntekijä muisti auton. Kiitos tarkemmista yksityiskohdista joujoe!
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 30.09.2009 20:33

Naskali kirjoitti:OT: Minulta muuten löytyy runsaasti uusia vetoakseleita Talboteihin.


Löytyykö sekä 4- että 5-vaihteisisiiin ja mihin hintaan?
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 30.09.2009 20:35

jheikkinen kirjoitti:Korjasin kaikki talbot-osat purkaamolta talteen siksi, kun muuten olisivat laittaneet romumetalliin tms, eli olivat jo poistettu kirjoista ja kansista eivätkä virallisesti enää myytävänä. Kiitos tiedoista, noiden perusteella vaikuttaisi olevan simcan 4-vaihteinen, josta nähtävästi on huonoja kokemuksia! :) Mutta eihän sitä tiedä, jos joskus sattuu innostumaan hankkimaan 1510:n taikka solaran... :D


Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mitä kaikkia nimenomaan 1510/Solara-osia sinulta löytyy. Itselläni on noita autoja muutama, ja varaosat olen hankkinut yleensä ostamalla kokonaisen romun ja purkamalla sen sitten osiksi.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 30.09.2009 20:42

joujoe kirjoitti:Myös tuosta uudemmasta Peugeot-laatikosta on 4-vaihteinen versio, mutta sen pitäisi kyllä olla saman näköinen kuin 5-vaihteinen, ainakin korjauskäsikirjan mukaan. En ole ihan varma onko isolle ja pikkukoneelle tehty erilaiset versiot tuosta 5-v laatikosta. Pakkohan niiden on varmaan kytkimen osalta poiketa kun 1.3:ssa on pienempi kytkin.


5-vaihteinen laatikko on kyllä ihan sama niin 1,3 kuin 1,44 litran koneissakin. Pienimmälle Horizonin koneelle eli 1,1-litraiselle ei taida 5-vaihteista laatikkoa sitten olla koskaan sovitettukaan, tuossahan on se 180 mm kytkin, 1,3:sessa ja 1,5:sessa on 190 mm, myöhemmissä vuosimalleissa 200 mm, mutta niihinkin tuo 190 mm käy ongelmitta ja päinvastoin.

Itsellä on noita 4-vaihteisia laatikoita 3 kpl, kaksi -81 autoissa kiinni ja yksi -83 autosta purettuna. Pitäisi oikeastaan verrata, kun käsittääkseni -83 vuosimallissa pitäisi olla jo Pösön laatikko. Ilmeisesti 4-vaihteisella Pösön laatikolla autoja tehtiin vain tuona vuonna, kun -84 taisi 5-vaihteinen laatikko tulla jo vakiovarusteeksi.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 01.10.2009 20:10

Muistaakseni 5-vaihteinen tuli 1,3-litraisiin vasta 84, kun 1,5:ssä se oli jo 83-malleissa.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 02.10.2009 18:42

joujoe kirjoitti:Muistaakseni 5-vaihteinen tuli 1,3-litraisiin vasta 84, kun 1,5:ssä se oli jo 83-malleissa.


Pitääpä tarkistaa, minulla on jossain -83 vuosimallin ohjekirja, en nyt vain muista missä. Pitää tutkia, mainitaanko tuossa 5-vaihteinen laatikko.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 29.10.2009 22:49

Vielä voisi tästä aiheesta jatkaa...

Eli mitenhän harvinaisia ovat olleet Pösön 4-vaihtaiset laatikot Talboteissa? Aloin tässä vain miettimään, kun tiedän varman tapauksen, jossa oli 4-vaihteinen Pösön laatikko ollut 1510 GL:ssä -83 vuosimallissa. Itsellä on varaosiksi purettuna yksi -83 GL, mutta laatikkoa 5-vaihteiseen Pösön laatikkoon verrattuani tulin siihen tulokseen, että Simcan laatikko tuo kyllä taitaa olla. Vai mistä ylipäätänsä 4-vaihteisista laatikoista erottaa, onko kyseessä Simcan vai Pösön laatikko?

Luin myös, että ensimmäisissä 5-vaihteisissa malleissa käytetty laatikko olisi ollutkin Citikan, ainakin Englannissa. Mutta käytettiinkö Suomessa kootuissa autoissa ainoastaan Pösön valmistamaa?
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbotin vaihdelaatikot?

ViestiKirjoittaja joujoe » 02.11.2009 22:57

Mun -82:ssa on varma Simcan laatikko. Sen erottaa siitä, että vetopyörästön ja vaihteiston öljyt on erikseen. Pösön lootissa varmaan sekä 4-vaihteisissa että 5-vaihteisissa vain yksi öljytila vaihteistossa. Muistaakseni korjauskäsikirjan mukaan 4-ja 5-vaihteinen Pösön loota on saman näköisiä. Aiemminkin taisin tässä ketjussa mainita myös tyhjennyproppujen määrän Simcan ja Pösön laatikoissa sekä muita ulkoisia eroja. Minun 83:n 5-v laatikossa ei missään Pösön nimeä lue, mutta päällepäin se on melkolailla saman näköinen kuin esim. 309:n laatikko. Veikkaisin (kuten sinäkin aiemmassa viestissä) että Pösön nelivaihteiset olisi tulleet 1,3-litraisiin vuodeksi 1983, samalla kun 1,5-litraiset saivat vastaavan viisivaihteisen. Vaihdekepin ulkonäöstä sen varmaan erottaisi. Luulisin pösön 4-v laatikoiden vaativan eri vivuston kuin Simcan.

EDIT:

Tarkistin parista Nettiauton 1,3-litraisesta 1983-vuotisesta, ja niissä on sama vaihdevipu kuin Simca-lootassa. Eli ei taidakaan sitä pösön nelivaihteista olla kaikissa senvuotisissa. Tietenkin nuo autot voi olla 1982-mallisia mutta rekisteröity seuraavana vuonna.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikkaongelmat ja vinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron