Simca 1301 ´70

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 10.06.2012 16:18

Kun Marly projekti on tallissa niin kesällä pitää tehdä vähän muita projekteja eteenpäin aina säiden salliessa ulkona.
1301 Simcaa aloin kunnostelemaan museotarkastustavarten. Auto on ollut museorekisterissä jo aiemmin mutta on poistunut rekisteristä kun katsastukset on jääneet väliin useana vuotena. Pientä ehostusta tuo vaatii, lähinnä konehuoneen siistimistä ja takajarrujen läpikäymisen.
Etujarrut on jo kunnostettu parivuotta sitten ja penkit saivat uudet kangasosat viimevuonna.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 02.07.2012 11:04

Eilen irroitettu vaihdelaatikko puhdistusta varten ja samalla pitäisi muutama vuotava stefa vaihtaa. Konehuoneesta purettu kaikki irtoavat osat moottorin ulkopuolelta puhdistusta, kiillotusta ja maalausta varten. Tarkoitus olisi saada ajokuntoon ennen Orimattilan kokoontumista.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 03.07.2012 20:41

Kuva

Piti sitten varmuudeksi vielä avata laatikko ja katsoa että kaikki näyttää ehjältä.

Kuva
Kuva

Ja puhdasta tuli.
Kuva

Moottorinosturia kun ei ole niin pitää moottoria putsailla vaan paikallaan, onnistuuhan sekin mutta helpompi olisi putsata pöydällä.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 18.08.2012 21:29

Ulkoisesti alkaa kaikki olla kunnossa ja siistiä mutta jotai suurempaa ongelmaa ilmeni tänään kun piti lähteä Orimattilaan kokoontumiseen.
Eilen kävin testaamassa 1301 Simcaa Vantaan Cruisingeissa.
Kaikki toimi suurinpiirtein normaalisti mutta jotain pientä käyntihäiriötä ilmeni kotiinpäin tullessa. Kuuntelin ja katselin käyntiä vielä pihassa ja totesin että jotain pientä häiriötä siinä on mutta ei mitään kovin pahaa.

Aamulla klo 8:00 heitin tavarat autoon ja yritin startata mutta ei edes luvannut lähteä käyntiin. Sitten aloitin etsimään vikaa ja suurin epäilykseni liittyi sähköpuoleen ja virranjakajaan. Vaihdoin uudet kärjet, uuden virranjakajankannen ja pyörijän sekä korjasin yhden sähköjohdin liitoksen joka oli hieman huonon oloinen. Kondensaattoria ei ollut heti saatavilla uutta joten vaihdoin tilalle toisen käytetyn kondensaattorin... Ei mitään vaikutusta... Kello tuli jo 10 ja oli pakko ottaa luotettavampi käyttöauto alle ja suunnata kohti Orimattilaa. Hieno tapahtuma ja oli mukava tavata vanhoja tuttuja ja uusiakin tuttavuuksia. Ilmakin oli paras mahdollinen.
Kotiin päästyäni sitten tutkin taas lisää simcaa ja vaihdoin uuden kondensaattorinkin. Virranjakajan ajoitusta kääntämällä ja pitkän starttauksen jälkeen sain viimein Simcan käyntiin. Kävi todella huonosti ja työnsi kovaa painetta pakoputkeen. Ajattelin ajaa sen parin kilometrin päähän talliin mutta kone tuntui todella tehottomalta. Käytin sitten vielä hetken pihassa ja kävi jopa tyhjäkäyntiä hieman korkein kierroksin kunnes alkoi sillontällöin kuulua venttiilikopan alta tai jostain koneen yläpäästä kolahduksia. Ihan kun joku venttiili ottaisi aina välillä kiinni mäntään tms. Joten hinattiin Simca talliin ja aloitan tarkemmat tutkimuksen myöhemmin. Laitan myös kuvia tämänhetkisestä konehuoneen ulkoasusta kunhan kuvaalbumi photobucket taas suostuu lataamaan kuvia.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 08.09.2012 15:10

Kuvia hetkestä ennen käyntihäiriön ilmenemistä. Nyt on koneesta purettu taas venttiilikoppa irti ja varmaan joudun enemmänkin purkamaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuossa näkyy ilmanputsarin kotelossa tuo tarra joita teetimme. Ihan hyvän näköinen, vielä kun vetäisi lakkakerroksen päälle niin voisi näyttää vielä paremmalta. Noita tarroja on vielä muutama jäljellä.

http://s17.photobucket.com/albums/b60/T ... ca%201301/
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja rautakansleri » 05.10.2012 12:22

On se hieno!

Onko mittaritaulu orkkis? On meinaan todella erikoisen näköinen :)
t. RR
Avatar
rautakansleri
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 33
Liittynyt: 12.06.2012 12:43

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 05.10.2012 17:11

Mittaritaulu on alkuperäinen. Kalliimmissa malleissa mittareita on ollut hieman enemmän. Tässä ei ole mitään ylimääräistä, vain kaikki välttämättömät mittarit ja napit.


Vian syy ei ole vielä selvinnyt.
Venttilikopan alla kaikki näyttää äkkiä tarkasteltuna toimivan niin kun pitääkin. Olisikohan jako hypännyt?? vaikka ketju kyllä harvemmin hyppää.. pitää tutkia tarkemmin kunhan ehtii.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 07.01.2013 16:19

Nyt lomaviikon alussa on ollut hieman aikaa perehtyä tähänkin projektiin. Jako näyttäisi olevan ihan kunnossa. En avannut jakopään koppaa mutta konetta pyörittäessä ajoitusmerkit näyttävät olevan kohdallaan silloin kun venttiileissä on vaihto meneillään eli ei kai ainakaan jako ole hypännyt yli.
Kaasarin purin ihan osiksi ja pienen tutkimisen jälkeen löysin Mopo-Sortista korjaussarjan tuolle kaasarille. Kävin sen heti hakemassa ja nyt pitäisi kaasaria alkaa kasaamaan. Sarja sisälsi uudet tiivisteet, neulat, suuttimet ja säätöruuvin.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 16.07.2013 22:43

Tämäkin projekti etenee taas välillä. Kone on nyt ollut jo käynnissä mutta jotain outoa selvittämätöntä sähkövikaa siinä on. Välillä toimii...välillä ei. Perehdyn käyntipuoleen paremmin kunhan saan kaiken muun katsastukseen vaikuttavan valmiiksi.

Tällä viikolla purin edestä lattiamatot pois koska kuljettajan puolella oli pohjapelli irronnut helmakotelon reunasta. Luulin että olisi ruostunut mutta eipä onneksi ollut. Pari pistehitsausta oli vaan jostain syystä irronnut ja korjasin ne hitsaamalla uudestaan. Samalla löytyi sen verran mätää että lattiassa olevan vesireijän ympärille sain lyötyä pari reikää. Tuli sitten samalla vaihdettua pieni pala uutta peltiä siihen ja poraamalla uusi reikä keskelle.

Noita lattiamattoja ja äänieristeitä purkaessa paljastui toinen yllätys. Äänieristehuopa oli märkää ja jalkatilasta oli bitumilevyt ja maalit irronneet pellistä. Hetken sitä ihmeteltyäni keksin syyllisen. Jarru- ja kytkinpääsylinterien reunat osuu juuri kohtaan josta niiden vuotaessa pääsee jarrunestettä tippumaan tuonne äänieristeisiin. Ei näy yhtään päälle päin koska kuminen kokolattiamatto peittää kaiken alleen. Nesteen en ole huomannut kupista hukkuvan kun en tuolla ole juurikaan päässyt vielä ajelemaan. Tarkemmin pääsylintereitä tarkastellessa molemmat näytti vuotavan vähän. Kytkinpääsylinteri hieman runsaammin.

Hain varastolta korjaussarjat molempiin pääsylintereihin ja irrotin sylinterit autosta. Avasin ensin jarrupääsylinterin ja hioin kevyesti pinnan hienolla hiomapaperilla. Laitoin uudet kumit sisään ja siirryin kytkinpääsylinterin kimppuun. Sitä purkaessa aloin ihmetellä yhtä kumeista. Se oli mielestäni väärin päin asennettuna. Kaivoin esiin korjaamokäsikirjan vahvistamaan omaa mielipidettäni siitä miten päin tuo kumi kuuluu olla. Se oli siis väärinpäin ja tästä johtuen on pääsylinteri vuotanut lattiamaton alle varmasti jo yli 10 vuotta. No nyt on sitten pääsylinterit korjattu ja kiinnitetty. Myös uudet takajarrusylinterit vaihdoin kun vanhat oli jumissa. Molemmilla puolilla liikkui vain toinen mäntä. Jarruputket oli tietysti niin jumissa ettei auenneet ehjänä joten kävin paikallisesta varaosaliikkeestä hakemassa takajarruletkulta eteenpäin molemmat putket uutta. Vielä olisi edessä jarrujen ja kytkimen ilmaus. Sitten pääsee tutkimaan taas käyntihäiriötä. Kunhan se selviää niin olisi tarkoitus käydä suorittamassa rekisteröintikatsastus. Kilvet vaihtuu todennäköisesti alkuperäisiin GRX-..

Kunhan pysyisi sää hyvänä niin projekti etenisi..
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Simca 1301 ´70

ViestiKirjoittaja Naskali » 01.08.2013 18:12

Tänään suoritettu rekisteröintikatsastus ilman huomautuksia. Edellinen katsastus oli tehty vuonna 2001 ja auto oli poistunut rekisteristä vuonna 2003 kun katsastukset oli jäänyt väliin.
Rekisteritunnukseksi vaihtui alkuperäinen GRX-59. Alkuperäiset kilvet olivat tallella ja ne on nyt kiinnitettynä. Seuraavaksi pitäisi tehdä museoautotarkastus jotta siitä saadaan taas museoauto. Lämmöt nousivat matkalla katsastukseen aika paljon. Olisikohan vain veden puutetta?? Vesipumppu on uusi ja termostaatti on uusi 87asteinen. Jos ei veden lisäys auta niin pitää kokeilla vaihtaa viileämpi termostaatti.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Seuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron