Moottoreista ja sopivuuksista

Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä apua muilta. Myös vinkkejä kannattaa lisätä tänne..

Valvoja: Admin2

Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 14.06.2009 23:09

Monessa eri lähteessä on mainittu talbotin 1,3 ja 1,5 moottorien olevan samanlaisia päällisin puolin, sekä peugeot 309 1,3 kaasutinkoneiden olevan sama kuin talbotin. Toisaalla taas on puhuttu joitakin eroja olevan, eivätkä koneet olisi keskenään vaihtokelpoisia. Löytyisikö täältä jotakuta, joka olisi vaihtanut vaikkapa peugeotin koneen talbotiin? Muutenkin kiinnostaisi saada jonkinnäköistä faktaa, mitkä ovat vaihtokelpoisia keskenään. Jos olen oikein ymmärtänyt, bensakoneet ovat g-sarjaa ja dieselit xu-sarjaa, joka on ollut sittemmin pitkän aikaa peugeot dieselien moottorien pohjana. Itselläni on horizon 1,3 jonka öljynpainevaivasta olenkin jo kirjoitellut.
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja joujoe » 14.06.2009 23:50

Ainoa varma mitä osaan sanoa on se, että vuosien 1982 ja 1983 välillä Talbotin moottoreiden lohkoja muokattiin uusia Peugeot-vaihdelaatikoita varten. 83-autoon ja vaihdelaatikkoon ei siis sovi vuoden 82 kone muokkaamatta kiinnitysreikiä vähän eri kohtiin. Luotettavalla Suomi24-palstalla joku muisteli, ettei 1,5 ja 1,3 koneiden 5-vaihteiset peugeot-laatikot sopisi nekään ristiin (varmaan kytkin on se mikä ahdistaa). Purkuosahausta löytyy jokin 1,3 talbot-kone 5-v laatikolla, mutta silläkin taisi olla pahamaineiset 180 tkm takana. 1,5-koneita en ole nähnyt usein myynnissä, enkä saanut ostoilmoitukseenikaan yhtään vastausta. Päällepäin 1,5 ja 1,3 täysin identtiset kaasaria ja öljynpainemittaria lukuunottamatta, jos samojen vuosimallien koneet kyseessä.

Peugeot 309:ssä on venttiilikoneistoltaan parannettu Talbotin moottori ja tyyppinumeroltaan sama vaihdeloota kuin 5-v Talbotissa. Varmaan vetoakselit erit. Luulisin pelkän koneen sopivan heittämällä 5-v 1,3 Talbottiin muuten, mutta kytkimestä en uskalla sanoa. Motonetin varaosanumeroista selvinnee onko kytkimet samat. Ja eihän niistä tiedä onko ne niissäkin huvikseen muutelleet kiinnitysreikiä eri paikkaan. Tiedän varmasti Diesel-Talbottien koneita vaihdetun Pösöihin, mutta bensa-Talbotin dieselöinnistä en tiedä. Keularakenteet taitavat olla Horizonissa riittävän vahvat dieselille. Diesel 1510:ssä oli Horizonin keula, ehkä se oli kestävämpi.

Harmi että Suomessa näitä häristimiä on harrastettu niin vähän, ettei tietoa oikein löydy. Varmistu nyt ensin että siinä koneessa on tosiaan vikaa ennen vaihtoa. Varmasti sopivin on samanlaisen 5-v Horiskon 1,3-kone, mutta onko ne muutkaan ehjiä, sitä ei tiedä kukaan

EDIT: Ilmeisesti viisivaihteiset tuli pikkukoneisiin vasta 84-malliin. Mutta vaihdelaatikostahan sopivuudet tunnistaa.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 15.06.2009 22:07

Talbot 1,3 vm. -84 koneesta löytyi ainakin tämmöistä: B2 FMA Sekä metallinen liuska, jossa ilmeisesti moottorin sarja (tai valmiste) numero. Vaihdelootasta taasen J2 XU 20, 1 E G sekä pitkä litania numeroita, lienee lootan sarja (tai valmiste) numero. Kävin tutkimassa myös peugeotin 1.3 konetta purkaamolla, sama tyyppi koneessa. Laatikon tutkiminen jäi toiseen päivään, se ei ollut enää autossa, vaan irroitettu ja varastoitu. Motonet ainakin antaa eri numerot bensa peugeotin ja talbotin kytkimille, dieseleissä sama numero. Ero lienee sitten vauhtipyörässä, kun horizonissani on jo tuo uudempi (pösön?) viisivaihteinen laatikko. Jos nuo em. numerot jollekin jotain sanoo, kiitollisena tiedot otan vastaan. Saa nähdä, vieläkö joku päivä talbotia harrastetaan enempää, täältä kotosuunnaltani ei löydy harrastajia, saati sitten kunnolla tietoakaan. Entisessä myyjäliikkeessäkään eivät oikein osaa auttaa. No, yritystä vaan, kyllä se siitä...
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja joujoe » 15.06.2009 23:06

Veikkaisin että XU viittaa Peugeotin XU-moottoreihin. 1, E ja ja G viittaa varmaan Talbotin 1,1 ja 1,3 koneisiin, tyypit E1 ja G1. Kaverin 309 pösössä muistan olleen samannäköisen lootan kuin Talbotissani, mutta vaijerikytkimellä. Kytkimen kanssa tulee kyllä varmaan jotain ongelmaa jos se on eri. Vauhtipyörän pystyy kyllä varmaan vaihtamaan. Vanhoissa nelivaihteisissa oli pienempi vauhtipyörä kuin uudemmissa, en tiedä miten Pökötin 1,3 ja Talbot sitten. 309 laatikkokin on hyvällä tuurilla sen verran samanlainen että siihen saisi Talbotin vetoakselit(?) BE1 tyyppiseksi tuota lootaa nimitetään Talbotissa ja Pösössä vaikka eroja on
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 17.06.2009 18:29

Nyt on sitten aloitettu peugeotin koneen asennus horizoniin. Molemmat koneet ovat lattialla vieretysten, eroja on vauhtipyörässä (paineasetelman kiinnitysruuvien kohdat) pakosarja on erilainen (peugeotissa yhdellä lähdöllä, talbotissa kahdella.) Siinäpä ne suurimmat erot olivatkin. Moottorin kiinnitykset on peugeotissa aivan eri kohdissa, mutta lohkossa on reiät joissa kierteetkin, joihin saa talbotin kannakkeet. Lohkohan on siis sama, sama numerokin löytyy siitä. Vaihdan virtalaitteet talbotin koneesta, kun siinä on boschin laitteet, peugeotissa ducellier. Muutoin jakajan kiinnitykset ym. samat. Vaihdelaatikko ei peugeotista olisi käynyt, aivan erinäköinen ja kokoinen. Talbotin öljynmittatikkua ei saa peugeotin koneeseen, talbotissa on irroitettava mittatikun kiinnitys, pösössä kiinteä, ja tikut eripituiset. No, pelaahan se paineanturi kuitenkin, mittatikun anturi ei tosiaan mittaakaan muuta kuin öljyn määrää. Aiheesta lisää huomenna, kunhan saan toivottavasti koneen paikoilleen. Niin, kyseessä on siis 1,3 bensamoottorit.
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 18.06.2009 17:25

No niin, peugeotin mylly on nyt sitten talbotin pellin alla. Vielä ei savuja saatu, kun tuo virtapuoli on vielä kesken. Asennuksessa ei ollut ongelmia, moottorin takakannakkeen yhtä reikää piti isontaa 8mm:stä 10:mm, kun pösön koneessa oli sillä kohdin isompi pultti. Hommaahan tuollaisessa vaihdossa toki riittää, mutta kuitenkin on kyse samoista koneista, joten pura ja kokoa -periaate toimii hyvin tässäkin. Kun koneet on vieretysten, on helppo nähdä mitä pitää vaihtaa. Yksi pieni ongelma meinasi tulla. Lohkolämmittimen vastus oli pykälää lähempänä pakosarjaa kuin talbotissa, sitä piti sitten hieman kääntää, muutoin olisi ottanut kiinni vaihteensiirtomekanismiin. Tarina jatkuu.
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja joujoe » 19.06.2009 17:55

No hyvä tietää että tuokin on mahdollista. 1,5 koneen laatikko kyllä näytti samalta kuin Pösö 309:n (1,6) loota mutta 1,3 Talbotissa ja pösössä se on kai sitten eri. Toivottavasti tuo kone on vähän parempi.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja jheikkinen » 22.06.2009 19:51

Horizon muuttui yllättävän paljon moottorin vaihdon myötä, ehkä se vanha kone oli huonompi kuin luulinkaan. Äänimaailma on aivan toinen ja vääntöä on paljon enemmän. Venttiilikoneistossa lienee yllättävän paljon eroa, kun se tuttu säklätys on kertakaikkiaan tiessään. Sain sen horizonin öljynmittatikunkin sovitettua tuohon peugeotin koneeseen. (kun se valo vilkkui sinnikkäästi, vaikka liittimen napojen välillä kokeilin johtoa.) Homma kävi loppujen lopuksi aika kivuttomasti, ihan mielenkiinnosta aion avata vanhan koneen ja tutkia sen, mitä siitä on hajonnut. Tiedä vaikka innostuu joskus sitäkin korjaamaan..
jheikkinen
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 19
Liittynyt: 11.06.2009 21:28

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja joujoe » 24.06.2009 11:41

Juuri tuon säklätyksen poistamiseksi siihen koneeseen oli jotain muutoksia tehty. Taitaa myös tuon koneen venttiilikoneisto olla kestävämpi. Kun purin rikkinäistä 1,5-konetta huomasin että työntötangot oli aika paljon hakanneet kuppeihinsa (siitäkö se ääni sitten tulee?). Jokaisessa männässäkin oli halkeama, liian aikaisen sytytyksen takia varmaan. Yksikään männänrengas ei ollut ehjä, vaikka tämäkin kone meni ennen hajoamistaan päästötestin läpi. Yksi mäntä oli pudonnut palasina öljypohjaan ja vääntänyt kiertokangen. Kampiakseli on niin luja ettei ollut vääntynyt. Sinun entisessä koneessa on varmaan laakerivikaa, ja ne on aika helppo vaihtaa. En tiedä miten hyviä nuo motonetin halpislaakerit sitten on.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Moottoreista ja sopivuuksista

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 30.09.2009 20:27

joujoe kirjoitti:Purkuosahausta löytyy jokin 1,3 talbot-kone 5-v laatikolla, mutta silläkin taisi olla pahamaineiset 180 tkm takana.


Mikä tuossa kilometrimäärässä muuten on niin pahamaineista? Usein Talbotin koneilla, pienemmilläkin, on ajettu se 300 000 km ilman ongelmia. Omissa ajossa olevissa Talboteissanikin kilometrejä on reilusti yli 200 000, eikä vielä minkäänlaisia kulumisen aiheuttamia ongelmia ole.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Seuraava

Paluu Tekniikkaongelmat ja vinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron