Kirjoittaja joujoe » 14.06.2009 23:50
Ainoa varma mitä osaan sanoa on se, että vuosien 1982 ja 1983 välillä Talbotin moottoreiden lohkoja muokattiin uusia Peugeot-vaihdelaatikoita varten. 83-autoon ja vaihdelaatikkoon ei siis sovi vuoden 82 kone muokkaamatta kiinnitysreikiä vähän eri kohtiin. Luotettavalla Suomi24-palstalla joku muisteli, ettei 1,5 ja 1,3 koneiden 5-vaihteiset peugeot-laatikot sopisi nekään ristiin (varmaan kytkin on se mikä ahdistaa). Purkuosahausta löytyy jokin 1,3 talbot-kone 5-v laatikolla, mutta silläkin taisi olla pahamaineiset 180 tkm takana. 1,5-koneita en ole nähnyt usein myynnissä, enkä saanut ostoilmoitukseenikaan yhtään vastausta. Päällepäin 1,5 ja 1,3 täysin identtiset kaasaria ja öljynpainemittaria lukuunottamatta, jos samojen vuosimallien koneet kyseessä.
Peugeot 309:ssä on venttiilikoneistoltaan parannettu Talbotin moottori ja tyyppinumeroltaan sama vaihdeloota kuin 5-v Talbotissa. Varmaan vetoakselit erit. Luulisin pelkän koneen sopivan heittämällä 5-v 1,3 Talbottiin muuten, mutta kytkimestä en uskalla sanoa. Motonetin varaosanumeroista selvinnee onko kytkimet samat. Ja eihän niistä tiedä onko ne niissäkin huvikseen muutelleet kiinnitysreikiä eri paikkaan. Tiedän varmasti Diesel-Talbottien koneita vaihdetun Pösöihin, mutta bensa-Talbotin dieselöinnistä en tiedä. Keularakenteet taitavat olla Horizonissa riittävän vahvat dieselille. Diesel 1510:ssä oli Horizonin keula, ehkä se oli kestävämpi.
Harmi että Suomessa näitä häristimiä on harrastettu niin vähän, ettei tietoa oikein löydy. Varmistu nyt ensin että siinä koneessa on tosiaan vikaa ennen vaihtoa. Varmasti sopivin on samanlaisen 5-v Horiskon 1,3-kone, mutta onko ne muutkaan ehjiä, sitä ei tiedä kukaan
EDIT: Ilmeisesti viisivaihteiset tuli pikkukoneisiin vasta 84-malliin. Mutta vaihdelaatikostahan sopivuudet tunnistaa.