Talbot Horizon 1.3 GL -83

Voit esittellä oman harrasteautosi ja liittää kuvia autosta tai esitellä autoprojektin eri vaiheita.

Valvoja: Admin2

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 15.09.2013 22:13

Pistää vain muuten tässä itselleni silmään, ettei auto ole ihan alkuperäinen -83 GL. Näyttäisi olevan viisivaihteinen vaihteisto, joka on tullut GL-malleihin vasta -84 vuosimallissa. Lisäksi on Chryslerin tähdellä varustettu maski, jollainen on muistaakseni poistunut jo vuosimallissa -82, ellei jopa -81.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 16.09.2013 13:42

Maski on varaosa autosta, mikä oli vm 81 Tuli kokeiltua sitä yhdessä vaiheessa, tällä hetkellä paikallaan on alkuperäinen maski. Varaosa auto oli lisäksi 4-vaihteinen, sekä oli muutenkin ''erilainen'' sisustaltaan kuin tämä.

Lisäksi keskikonsolia ei ollut tässä ko. yksilössä ostettaessa, vaan lisäsin jälkikäteen gls-mallista.

Tuosta vaihteistosta ei ole tarkempaa tietoa, mutta epäilen kyllä vahvasti, että on alkuperäinen. Mikään ei ainakaan konehuoneessa viittaa siihen, että olisi vaihdettu. Tosin jos on vaihdettu, niin on vaihdettu kyllä alkuvaiheessa auton historiaa. Pitää yrittää katsoa valmistenumeroa laatikosta/koneesta, mikäli semmoista sattuu löytymään. Lisäksi perimätietoa on aika hyvin saatavilla.

Hyvä että asia tuli esille! Itsellä on vähäisesti tietämystä vuosimallien eroavaisuuksista.

Pitää laittaa parempia kuvia autosta puleerauksen jälkeen, vielä ei kehtaa hapettunutta maalipintaa esitellä..
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 17.09.2013 11:58

Opiskelija kirjoitti:Maski on varaosa autosta, mikä oli vm 81 Tuli kokeiltua sitä yhdessä vaiheessa, tällä hetkellä paikallaan on alkuperäinen maski. Varaosa auto oli lisäksi 4-vaihteinen, sekä oli muutenkin ''erilainen'' sisustaltaan kuin tämä.


-81 vuosimallissa oli tosiaan käytössä vielä ranskalainen sisustus, kotimaiset Saab-tyyliset pehmusteet ja verhoilu tuli sitten -82. Olen 1510/Solara-asiantuntija enemmän, mutta oletuksena Horizon-puolellakin on menty varusteissa samaa rataa. Itse asiassa -84 Horizonin GL:n omistin 10 vuotta sitten ja yhden talven sillä ajelin, niin siitä pieni kosketus ko. malliin, naapurilla taas oli aikanaan -80 Horizon.

Opiskelija kirjoitti:Tuosta vaihteistosta ei ole tarkempaa tietoa, mutta epäilen kyllä vahvasti, että on alkuperäinen. Mikään ei ainakaan konehuoneessa viittaa siihen, että olisi vaihdettu. Tosin jos on vaihdettu, niin on vaihdettu kyllä alkuvaiheessa auton historiaa.


5-vaihteinen Peugeotin vaihteisto tuli GLS-malleihin vuosimallista -83 alkaen ja GL:iin vuosimallista -84 alkaen. Samalla myös koneen lohkon valu vaihtui: 4- ja 5-vaihteiset laatikot ovat täysin erilaiset ja 5-vaihteista laatikkoa on mahdoton sovittaa koneeseen, jossa on ennestään ollut 4-vaihteinen. On siis vaihdettava pakettina molemmat, sekä vaihteisto että moottori. TODENNÄKÖISIN SELITYS autosi tilanteelle on, että se on oikeasti vuosimallia -84, mutta rekisteröity -83 vuoden puolelle. Uutta vuosimallia kun alettiin valmistaa edellisen vuoden puolella, niin kuin monella merkillä tehdään nykyäänkin. Toisena esimerkkinä toisen merkkinen uusikaupunkilainen harrasteautoni Euro-Samara on rekisteröity -99, vaikka viimeinen valmistusvuosi näissä oli -98, eli tämmöisiä eroja voi olla. Horizonin valmistenumerosta pystyt tarkistamaan vuosimallin.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Naskali » 17.09.2013 14:37

JohnDoe kirjoitti: TODENNÄKÖISIN SELITYS autosi tilanteelle on, että se on oikeasti vuosimallia -84, mutta rekisteröity -83 vuoden puolelle. Uutta vuosimallia kun alettiin valmistaa edellisen vuoden puolella, niin kuin monella merkillä tehdään nykyäänkin. Toisena esimerkkinä toisen merkkinen uusikaupunkilainen harrasteautoni Euro-Samara on rekisteröity -99, vaikka viimeinen valmistusvuosi näissä oli -98, eli tämmöisiä eroja voi olla. Horizonin valmistenumerosta pystyt tarkistamaan vuosimallin.



viewtopic.php?f=4&t=255&p=806&hilit=valmistenumero#p806
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 27.09.2013 02:31

Kiitoksia nopeista vastauksista!

Elikkä runkonumerosta selvisi, mekaaninen 5-vaihteinen ja 1984. Lisäksi värikoodi löytyy hansikaslokerosta, mikä on alkanut 84 -vuosimallista lähtien. Selvisi samalla, että ko. auto on 810 valmistettu Horizon. Naskalin linkissä/viestissä oli selkeät ohjeet. Mielestäni olen lukenut topicin aikaisemmin. Eipä tuota hyvällä, kuitenkin lyhyellä muistilla aina kaikkea tule painettua mieleen...

Lisäksi perimätietona, Saabin uudet mallit tulivat aikoinaan elokuussa markkinoille, eli tässä on käynyt juuri kuin JohnDoe sanoi.
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 18.10.2013 21:20

Tuli tuossa mieleen kun tulee pidettyä omaa lomaa koulusta viikon verran ensi viikolla ja tarkoituksena suorittaa vesihionta ja kiilloitus auton maalipinnalle.

Tarkoituksena on laittaa auto seisontaan talveksi ja museoida auto keväällä.

ELi varsinainen kysymys seuraa: Auto pitää olla ruosteeton, mitä onkin koriltaan, Mutta pitääkö alustan osat myös olla ruosteettomat? Siis taka-akselit ja etukääntöpäät?

Tietää vaan tarviiko alustaa purkaa kokonaisuudessaan pois ja suorittaa hiekkapuhallus+pinnoitus talven aikana :)
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Naskali » 19.10.2013 19:40

Tuo kysymys kannattaa esittää sille museoajoneuvotarkastajalle joka auton sitten myöhemmin tarkastaa. On varmasti tapauskohtaista että millainen määrä ruostetta ja missä osissa sallitaan. Ei sen alustan ihan ruosteeton tarvitse olla. Kunhan ei ole selviä ruosteVAURIOITA osissa niin normaalista käytöstä tullut vähäinen pintaruoste esim. tukivarsissa ja jousissa ym. vastaavissa alustan osissa yleensä sallitaan. Jotkut tarkastajat kyllä pitävät hieman tiukempaa linjaa.
Jos osat ovat helposti korjattavissa ruosteettomiksi niin tällöin ne kannattaa tehdä kuntoon. Jos taas vaativat kohtuuttoman suuren työn jotta saadaan ruosteettomiksi niin ei museotarkastajatkaan yleensä silloin ihan täysin ruosteetonta alustaa vaadi.
-------------------- www.laikat.com/simca --------------------
Avatar
Naskali
Tää jätkä asuu täällä Foorumilla!
 
Viestit: 527
Liittynyt: 16.11.2008 19:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 24.10.2013 13:27

Nyt on auto saatu puleerattua, tosin häätyy kyllä vielä konepeltiä parannella keväällä. Todennäköisesti säilytetty johonkin maailman aikaan puun alla, josta muistona on jäänyt pinttynyttä likaa konepeltiin.

Kuitenkin vanha maalipinta alkoi muualta kiiltämään, eikä uuden ja vanhan maalipinnan eroa juuri huomaa.

Vesihionnan jälkeen maalatun ja vanhan maalipinnan ero lähes olematon

Kuva

Konepelti ja lokasuojan yläosa puleerattuna, muuten lokasuoja vielä mattapintainen. Ero on huomattava vielä tässä vaiheessa

Kuva

Kuva

Kyljestä ei juurikaan huomaa maalattua ja vanhaa pintaa. Kylki siis maalattu pokkaukseen asti, lisäksi a-pilari ja katto on maalattu.

Kuva

Kuva

Kuitenkin olen ihan tyytyväinen lopputulokseen, oletin joutuvani maalaamaan koko auton yliasti sävy erojen takia. Auto menee nyt säilytykseen talven ajaksi, saa itekkin kerättyä lisää motivaatiota taas ensivuodelle

GL-merkki on vielä tilauksessa keväälle. Enää tuo odottaa listojen, mallimerkitöjen ja lokasuojien paikalleen laittoa, eli ei aivan mahdotomasti hommaa jäänyt :D

Ei muuten satu kenelläkään foorumilaiselta löytymään alkuperäisiä roiskeläppiä? Kait tässä mallissa ne on uutena ollut? Vai sisältääkö GL-merkintä pelkät galvanoidut listat :)

Tuli muuten nähtyä syksymmällä vissiin melko harvinainen Talbot. Kullanvärinen, kaksipaikkainen ja takaluukussa luki Talbot-Matra..
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja wuokila » 25.10.2013 11:41

Fouga Magister kirjoitti:GL-merkki on vielä tilauksessa keväälle. Enää tuo odottaa listojen, mallimerkitöjen ja lokasuojien paikalleen laittoa, eli ei aivan mahdotomasti hommaa jäänyt :D


Hienolta näyttää.

Mä taisin unohtaa sen merkin lähetyksen vaikka esille jo kaivoinkin. Korjaan tapani maanantaihin mennessä, sori!

Mites muuten meinasit toteuttaa ovien teippaukset? Vai meinasitko? Vai oliko tässä vuosimallissa enää?
Avatar
wuokila
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 79
Liittynyt: 05.05.2010 10:13

Re: Talbot Horizon 1.3 GL -83

ViestiKirjoittaja Fouga Magister » 26.10.2013 01:11

Eipä tuolla kiirettä ole, autokin menee tänää odottamaan aurinkoisia kesäkelejä talliin.

Tässä ei ollut teippauksia osto tilanteessa, vain kylkilistat jotka näkyvät talvella otetuista kuvista, linkistä löytyy. Vissiinkin kun tämä on 'uutta' mallia niin teippauksia ei ole, varaosa-autossa oli, mikä oli vanhempaa vuosikertaa. Vielä uudemmissa malleissa on isommat puskurit, netistä olen kuvia lähinnä yrittänyt vertailla. Siksi tuota en itse tiedä, kuuluuko ne roiskeläpät vielä tähän malliin, tai tosiaan ne teippaukset. Pitää sitte teettää teipit alan liikkeessä ja laittaa kuvien perusteella kohdilleen jos ne alkuperäisestä mallista löytyy..

Hyvä että muidenkin silmään näyttää hyvältä, tarkoituksena on saada mahdollisimman siisti autosta :)
Avatar
Fouga Magister
Satunnainen kävijä
 
Viestit: 25
Liittynyt: 05.04.2013 19:33

EdellinenSeuraava

Paluu Omien autojen esittelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron