Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

Ongelmatilanteissa kannattaa kysyä apua muilta. Myös vinkkejä kannattaa lisätä tänne..

Valvoja: Admin2

Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja 1510-82 » 05.10.2009 12:38

http://www.nettiauto.com/talbot/1510/2842020
ostinpa sitte tommosen(4.10).kesti 62 km . nostin jalan kaasulta satasen vauhdissa ja laitoin vilkun päälle kun huomasin että kiekkamittari meni nollille,aattelin et kai se joku kosketushäiriö vaan on. eipä ollukkaan.
jarruttelin sit about kolmeenkymppiin käännyin ja painoin kaasua. kappas eihän se enää käykkään. no ei kun aneleen hinausapua ja pirssi aapiskukon parkkiin hinaten,liftaamalla seuraavat sata kilsaa kotia kohti ja siitä loppumatkalle taksi.
öljyäkin oli auton alla reilu lätäkkö siinä mihin hyyty joten jätin sen siihen.
huomenna(6.10) trailerilla hakemaan helmi pihaan. luultavasti tarttisin repsikanpuoleisen vetarin siihen,paljoko maksais moinen? jos ei hirmu kallis niin vois vaihtaa molemmat. oisko ideaa mikä tolle tuli? käykö horisontin kone+loota+vetaripaketti tohon? Taikka olisko jollain Kouvolan suunnalla varaosa-autoa kaupan?
1510-82
Alokas
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05.10.2009 12:15
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja quai_de_javel » 05.10.2009 19:08

Laturi taisi tulla tiensä päähän. Oireet sopii ihan siihen.
quai_de_javel
Alokas
 
Viestit: 14
Liittynyt: 20.11.2008 08:35

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 06.10.2009 00:01

1510-82 kirjoitti:huomenna(6.10) trailerilla hakemaan helmi pihaan. luultavasti tarttisin repsikanpuoleisen vetarin siihen,paljoko maksais moinen? jos ei hirmu kallis niin vois vaihtaa molemmat. oisko ideaa mikä tolle tuli? käykö horisontin kone+loota+vetaripaketti tohon? Taikka olisko jollain Kouvolan suunnalla varaosa-autoa kaupan?


Eli vetareiden hajoaminen on näissä tyyppivika, eikä uusia varaosia ole saanut vuosiin. Ovat ns. kiven alla, mutta purkaamohinta näille on siinä 40-50 euroa / kpl, jos sattuu jostain varastosta näin vanhaan autoon osia löytymään. Koska on -82 mallia, eli 4-vaihteinen, niin itsellänikin on tällaiseen vetareita kyllä varastossa. Kouvolassa olen töissä, joten minulta voit kyllä osia ostaa, laita vaikka yksityisviestillä kysely, mitä tarvitset. Pari autoa olen purkanut varaosiksi, ja syyslomalla käyn vielä purkamassa lisää, niin enköhän voi yhden vetarinkin myydä. Ihan virheettömiä nuo autoista puretut eivät ole, mutta jos omasi on ihan tiensä päässä, niin onhan tämmöinen käytetty parempi kuin ei mitään.

Ja tosiaan yleensä tuo pidempi vetari, eli apukuskin puoleinen on se, joka ennemmin kuluu ja alkaa aiheuttamaan ääniä ja täristystä.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja joujoe » 06.10.2009 09:32

Jos on niin käynyt että kone tuli tiensä päähän ja joudut sen vaihtamaan (Öljyt pihalle-leikannut kiinni?), ja tuossa on jo viisivaihteinen laatikko (eikö tuo ollut -83?), sopii samaan laatikkoon vain vuosimallin 1983 tai uudemman moottori. Juuri tuonna vuonna Simcan soppakauhavaihdelaatikko oli isomman koneen yhteydessä vaihtunut viisivaihteiseen, Peugeotin valmistamaan laatikkoon. Vetarit ei sovi suoraan nelivaihteisten ja viisivaihteisten välillä. Pelkääjän puolen vetari sisänivelen vaihdolla ehkä. Kone-laatikko -paketti kyllä sopii muista talboteista, mutta vaihteensiirtovivustokin pitää vaihtaa. Myös Horizonista voi sopia. Horizonin raideleveys muistaakseni sama mutta se ei takaa vetareiden sopivuutta.. Jos irroitat kone-laatikko -pakettia niin se sopii tulemaan parhaiten alakautta.

Kerran minun samanlaisesta autosta meni stefa hihnapyörän takaa. Öljynpainemittari laski huomaamatta, laturi täyttyi öljystä ja pian kierroslukumittari laski ja kone hyytyi täysin. Öljyä oli maassa iso läikkä. Kone kesti stefan vaihdon jälkeen vielä vuosia ennen täystuhoa. Myös huohotin voisi näissä jäätyä pakkasella mutta tuskin sinun tilanteessa pakkasta oli. En osaa sanoa syytä vialle, varsinkin öljyt maassa on melko pelottava piirre.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 06.10.2009 10:19

joujoe kirjoitti:Jos on niin käynyt että kone tuli tiensä päähän ja joudut sen vaihtamaan (Öljyt pihalle-leikannut kiinni?), ja tuossa on viisivaihteinen laatikko, sopii samaan laatikkoon vain vuosimallin 1983 tai uudemman moottori.


Katselin kirjoittajan nimimerkistä, että oli -82. No, löytyy minulta noita 5-vaihteisenkin vetareita, mutta eivät kovin hyvässä kunnossa ole, parhaat ovat käytössä omissa autoissa.

joujoe kirjoitti:Myös Horizonista voi sopia. Horizonin raideleveys muistaakseni sama mutta se ei takaa vetareiden sopivuutta.. Jos irroitat kone-laatikko -pakettia niin se sopii tulemaan parhaiten alakautta.


Horizonin vetarit sopivat kyllä, niissä ei ole eroa 1510:iin verrattuna eroa. Tuo paketin irroitus tosiaan on järkevin noin, että nostaa auton pois sen päältä sen sijaan, että nostaisi yläkautta, kuten korjausopas neuvoo.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja joujoe » 06.10.2009 10:29

Joo, kyllähän tuo sittenkin on -82 ja nelivaihteinen kun katon rajassa oleva lista on vielä krominvärinen eikä musta kuten -83:ssa. Eli nelivaihteisen koneet, vetarit yms. sopii tuohon. Jos auton päivittää uudemmilla viisivaihteisen tekniikan osilla, ei siinä ole mitään kummempaa vaikeutta kuin vaihdekepin kiinnityskohta. Se on vähän eri paikassa. Kiinnityslevyä vaihtamalla onnistuu mutta vaatii rälläköintiä. Muuten vetarit, kone-laatikko -paketti ja vaihteensiirtovivustokin menee paikalleen. Mittarin vaijeri voi tuottaa myös ongelmaa jos ei vaihda. Ei kannata kuitenkaan alkuperäistä laitetta muutella kuin sen verran mitä on pakko, toivottavasti kone ei ole sökö.
joujoe
Aktiivinen kävijä
 
Viestit: 66
Liittynyt: 18.05.2009 15:40

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 06.10.2009 18:08

joujoe kirjoitti: Jos auton päivittää uudemmilla viisivaihteisen tekniikan osilla, ei siinä ole mitään kummempaa vaikeutta kuin vaihdekepin kiinnityskohta. Se on vähän eri paikassa. Kiinnityslevyä vaihtamalla onnistuu mutta vaatii rälläköintiä. Muuten vetarit, kone-laatikko -paketti ja vaihteensiirtovivustokin menee paikalleen. Mittarin vaijeri voi tuottaa myös ongelmaa jos ei vaihda. Ei kannata kuitenkaan alkuperäistä laitetta muutella kuin sen verran mitä on pakko, toivottavasti kone ei ole sökö.


Nyt jo edesmennyt naapuri muuten aikanaan sovitti Simcan laatikon hajonneen 5-vaihteisen Pösön laatikon tilalle. Aika iso rakentelu tuossa kuulemma kyllä oli juuri tuon vaihdekepin kiinnityksen lisäksi vielä, että sai Simcan laatikon uudempaan lohkoon kiinni. Onnistui kyllä jotenkin, mutta ilmeisesti oli hieman enemmänkin rällläköintiä ja porailuja.

Alkuperäiselle kirjoittajalle vielä, että jos on niin onnettomasti käynyt, että on tuosta autosta on kone leikannut kiinni, niin mulla olisi autotallissa tuohon sopiva 4-vaihteisesta purettu 1,3 kone. Toimivana autosta purettu, tosin nyt seissyt kyllä kylmässä autotallissa jo kolmisen vuotta käyttämättömänä, joten ihan 100% varmuutta ei enää toimivuudesta ole.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja 1510-82 » 06.10.2009 21:28

Pirssi ompi pihassa,kipinähän tosta on hukkunut. On sitte 4-v. ei tuo loota kovin toivoton ole ykkös-kakkosvälin kun rauhallisesti muistaa vaihtaa niin ei edes rusahda!!! pitänee laskea loput öljyt pois koneesta ja lootasta ja katsoa paljonko niitä löytyy. tähän joku laittanut kärjellisen sytkän. löytyskö joltain D-liittimellä(5-napanen) olevaa ehjää täydellistä ja edullista jakajaa? öljytikkuakin olisin vajaa.
PS: Yläneeltä löytys kaikkea tarpeellista jos joku harrastaja sattus asumaan siellä päin ja omistais säilytystilaa. luultavasti sais koko varaston edukkaasti. On ilmeisesti kuolinpesän tyhjennys kyseessä.http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=849594
siitä olis hyvä kaupata osia harrastajille.

Mieli kyllä tekis vaihtaa kone+loota pakettina mut saapa nähdä.
Noutokuluja tuli 130€ prkle. Yleensä jos joku pirssi mut jättää tielle niin sille tulee lähtöpassit. Luultavasti tällekin. Olis lähes valmis museointiin kun sais jossain säilytettyä vuoden 2012 loppuun.

Ehdinpäs ropaamaan tätäkin hiukan(8.10). Elikkäs vika löytyi. Kärjille menevä johto oli poikki jakajan läpiviennin sisältä. Taas raksuttaa Talpotti.
1510-82
Alokas
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05.10.2009 12:15
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja JohnDoe » 06.10.2009 21:41

1510-82 kirjoitti:Pirssi ompi pihassa,kipinähän tosta on hukkunut. On sitte 4-v. ei tuo loota kovin toivoton ole ykkös-kakkosvälin kun rauhallisesti muistaa vaihtaa niin ei edes rusahda!!! pitänee laskea loput öljyt pois koneesta ja lootasta ja katsoa paljonko niitä löytyy. tähän joku laittanut kärjellisen sytkän. löytyskö joltain D-liittimellä(5-napanen) olevaa ehjää täydellistä ja edullista jakajaa?


Eli toinen Talbotien tyyppivika vetoakseleiden lisäksi on tuo kärjetön sytytys. Tosiaan se sytytysyksikkö pitää vaihtaa, ja ei ole jälkiasennettu, vaan ollut näissä jo ihan uudesta alkaen. Minulla on muutama ylimääräinen, joten voin sellaisen sopuhintaan myydä. Virranjakajakin toki löytyy, mutta vika mitä todennäköisimmin on siinä yksikössä, niin kuin itse sanoitkin.

1510-82 kirjoitti:PS: Yläneeltä löytys kaikkea tarpeellista jos joku harrastaja sattus asumaan siellä päin ja omistais säilytystilaa. luultavasti sais koko varaston edukkaasti. On ilmeisesti kuolinpesän tyhjennys kyseessä.http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=849594
siitä olis hyvä kaupata osia harrastajille.


Tuolla on joo kauan kaupattu noita, kokonaisia autojakin. Harrastajan kuolinpesä, oli joku navetanvintti täynnä Talboteja sekä varaosia.
Talbot 1510 GLS -82 & -85
Talbot 1510 GL -85
Talbot Solara GLS -81
Avatar
JohnDoe
Jokapäiväinen vierailija
 
Viestit: 239
Liittynyt: 30.09.2009 20:21

Re: Pikku sähkövikako? 1510 nyykähti.

ViestiKirjoittaja 1510-82 » 12.10.2009 19:49

Laitoin oikean linkin ylimpään postaukseen eli oikea auto on http://www.nettiauto.com/talbot/1510/2842020.
Öljyvuotokin lakkasi kun otin moottorista ulos 4,5 litraa öljyä ja laitoin 3 litraa takaisin. Samalla vaihdoin laatikon öljyt.
Auto on nyt työmatka-ajossa,kivasti raksuttelee. Vaihteenvaihdon kun muistaa tehdä kuin hidastettuna niin mukavasti menee.
Hattuhyllyä olisin vajaa jos jollain sattuis olemaan joutilas niin vois tarjota sellasta yyveellä, Repsikan puolen vetari tullee kohtapuoliin tiensä päähän.
Tästä voisin luottamuspulan takia myöskin suhtkoht halavalla luopua, kun jätti kerran tielle niin luottamusta ei takaisin saa KELE.
Lisäpostaukset ja hintojen kyselyt mieluusti yyveellä,ei tähän jatkoksi!
TÄMÄKIN LIITTYI JohnDoen KOKOELMIIN!!!
1510-82
Alokas
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05.10.2009 12:15
Paikkakunta: Kuusankoski


Paluu Tekniikkaongelmat ja vinkit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron