Jeps. Päivitellään välillä nyt mitä on saatu pikkuisen puuhasteltua tässä jouten ollessa. Eli tuli haettua auto tuossa muutama kuukausi sitten n.30km päästä, missä kottelo oli talvisäilytyksessä.
Matka meni hyvin ja auto starttasi ensimmäisellä yrittämällä akun laiton jälkeen. Kuitenkin jarrut alkoivat katoamaan juuri ennen perille saapumista.. Noh tämä oli vasemman takasylinterin vika, koska sylinteri oli syöpynyt melko mallikkaasti ja tämä vuoti nesteet rummun sisälle.
Lisäksi on tullut laitettua uudet iskarit joka nurkkaan sekä uusittua puslia mitä viime kesänä jäi laittamatta. Kierrejouset ovat vielä hakusessa taakse, tai paremmin sanottuna passaavia löytyy muista merkeistä, mutta ei ole kiinnostusta maksaa 120-280€/kpl riippuen mihin autoon on oikeasti tarkoitettu.
Tällä viikolla tuli haettua pakulla lisää varaosia autoon, nyt on laatikollinen vetareita, konepeltiä ja takaluukkua. Kiitokset taas Kimmoa -nimimerkille.
Lisäksi tullut taas vaihdettua kaikki öljyt autoon, sekä jarrunesteet sattuneesta syystä..
Eli homma alkoi jarrujen vaihto hommilla, eli taakse uudet sylinterit ja eteen syövytetyt ja huolletut satulat.
Nyt jarrut ilmattuna ja hyvin pelittää.
No seuraavaksi oli viimekesänä huomattu tankinpitävyys ongelman korjaaminen. Hommahan alkoi tankin tyhjentämisellä, jonka jälkeen seurasi neljän pultin irroitus ja avo't tankki lattialla ja korjauksen pystyi aloittamaan. Oli tankissa kaiken kaikkiaan 3 letkua ja isompi täyttökaula.
No ongelmaksi ilmeni vähiin käynyt metalli tankin yläkulmassa. Itse olin jo pokkaamassa uutta rosterista tai tarviketankin kannalla, mutta päämekaanikko meinasi korjata ongeman.. No pakkohan se oli uskoa, että tankin saa juotettua.
Hyvähän siittä kumminkin tuli sekä ennenkaikkea pitää bensat nyt tankin sisällä. Kotelosuojaa tuli laitettua reilummin tankin päälle, jos nyt kestäisi sen seuraavan 31 vuotta..
Lisäksi tuli nyt laitettua tuota kotesuojaa uudemman kerran kunnolla jokapaikkaan, ettei ainakaan ala porsimaan mistään, toivottavasti.
Nyt on tullut keskityttyä enemmän visuaaliseen puoleen, koska ensikuussa on tuo auton museointi edessä. No homma alkoi vaihtamalla enemmän aikaan sopiva mankka autoon.
No tämän jälkeen oli pakko ottaa laikka käteen ja alkaa kiilloittelemaan auton pintaa. Tähän ei jaksa kaikkia vaiheita kirjoitella, joten muutama kuva räpellyksistä.
Lisäksi tuli siistittyä tuota konehuonetta, koska tämä vaikuttaa museoinnissa. Tämän vinkin sain kun soitin paikalliselle tarkastajalle joka ohjeisti muutaman pienen jutun, joka kannattaa tehdä ennen tarkastusta.
Sitten tuli huomattua ettei oikeanpuolen etuikkuna aukea veivistä.. Noh, ei muutako pahvit irti ovista vaihteeksi ja ongelmana katkennut vaijeri.. Tämä vielä työn alla mutta eiköhän sen saa ensiviikon aikana valmiiksi.
Kuva erikoistyökalusta jolla saa veivien tinnit kätevästi irti.
Ja lopuksi kuva renkuloista, passasivat hyvin mielestäni autoon, mutta alkuperäinen look silti miellyttää eniten silmää joten tulee pidettyä täysin originellinä auto.
Lisäksi naskalilta on laitettu varaukseen 80-luvun fiiliksen viimeistelevä aurinkoritilä takalasille.
Laitetaan lopuksi tähän vielä muutama vinkki, jos joku sattuu tarvitsemaan.
Öljynsuodatin: Fram PH2839
Iskarit koivusen numerolla,
eteen: 443131
taakse: 443130
Jouset passaavat joko volvo XC90, Mazda Mx3 tai Daewoo kaloksesta.. Fyysisiltä mitoilta pituus:360mm, lanka 13mm halkaisija 140mm